1.11.2020

Ranska rankaisemassa autoja painon perusteella

Vertailu 12/2017 Päivän kuva 1

Ranska harkitsee verottavansa jatkossa autoja painon perusteella jo auton ostovaiheessa. Kaavailun perusteella rajan rikkominen 500 kilogramman verran maksaisi jopa 5000 euroa lisää.

Ranska on verottamassa autoja painon perusteella ohjatakseen kuluttajia kevyempien ja siten ympäristöystävällisempien autojen suuntaan. Massa tunnetusti lisää auton energiantarvetta, eli kulutusta, mutta myös valmistuksen aikana käytettävää energiaa ja raaka-aineiden tarvetta. Ajatus on mielenkiintoinen ja varsin erikoinen – osin sitä on syytelty tavoitteluna saavuttaa ranskalaisvalmistajille etua kotimarkkinoilla.

Mitään päätöstä Ranskassa ei vielä ole tehty. Autoja painon perusteella verottavan järjestelmän suunnittelussa on palloteltu edestakaisin jo useampaan otteeseen. Viimeksi syyskuussa hallitus sanoi, että ehdotus on siirretty syrjään vuoden 2021 osalta – vain jotta jälleen lokakuussa ympäristöministeri Barbara Pompili sanoi veron astuvan voimaan sopivan kompromissin löydyttyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verotetaan autoja painon perusteella

Ranska on jo aiemmin sanonut aikovansa nostaa ajoneuvojen verotusta vuodelle 2021 päästöperustaisesti. Tämä tarkoittaa aikaisempaa alempaa rajaa hiilidioksidipäästöverolle sekä kaikkein eniten päästävien autojen verokaton nostamista. Samaan aikaan tarjotaan kannustimia paikallispäästöttömien ja erittäin pienillä mittausten mukaisilla hiilidioksidilukemilla varustettujen autojen ostoon.

Tämän päälle suunnitellaan kuitenkin ostotapahtuman yhteydessä lätkäistävää painoperusteista veromätkyä painorajan ylittäville autoille. Yksityiskohdista ei vielä ole, ainakaan julkisesti, päätetty. Yhtenä rajana on puhuttu lukemasta 1 800 kilogrammaa, mutta hiljattain eräs ympäristöjärjestö ehdotti veron alkavan 1 400 kilogrammasta ja tarkoittavan 10 euron maksua jokaisesta tämän ylittävästä kilogrammasta. Jälkimmäinen tarkoittaisi 1 900 kilogrammaa painavan auton ostajalle peräti 5 000 euron lisälaskua.

Tässä on kuitenkin eräs suuri poikkeus. Painoperustainenkin lisävero tulisi todennäköisesti päästämään pälkähästä painavat sähköautot sekä lataushybridit. Sähköautolla paikallispäästöjen tuottaminen on mahdotonta, mutta lataushybridien päästötaso riippuu voimakkaasti käyttäjästä. Tästä syystä jälkimmäisiin suhtaudutaan monella eri tavalla ja erilaisille näkökannoille löytyy perusteita.

Renault ei arvosta ajatusta

Ainakaan Renaultin hallituksen puheenjohtaja Jean-Dominique Senard ei ole ehdotuksesta mielissään. Itse asiassa hänen mielestään se vain kasvattaisi koko autoteollisuuden ongelmia, joita on Euroopan unionin tiukentuvien päästörajojen sekä koronaviruspandemian johdosta jo kylliksi.

– Painoperustainen vero on täysin tarpeeton, kommentoi Senard ranskalaiselle uutispalvelulle Agence France-Presselle.

Hänen mukaansa ostajat haluavat suurempia ja painavampia autoja ja tätä tulisi kunnioittaa. Senard ei ymmärrä miksi kuluttaja pitäisi saada tuntemaan olonsa syylliseksi.

Senard myös muistuttaa, että vaikka puhe pyörii paljon sähköisen liikkumisen ympärillä, tarkoittaa polttomoottoriautojen myynti yhä tuhansia työpaikkoja yksin Ranskassa. Senardin mielestä olisi epäreilua ottaa käyttöön uusi vero näin lyhyellä varoitusajalla antamatta autonvalmistajille aikaa reagoida. Näiden katkerien kommenttien perusteella ei kuulosta siltä, että mahdollinen lisävero suosisi valtaisasti ranskalaisiakaan autonvalmistajia.

Kuvituskuva: Jussi Saarinen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat