Ajoneuvot | Klassikko | Uutinen | 15.6.2019

Autokaunottaria useilta vuosikymmeniltä

Kulttuuriajo 2019 keräsi yli kaksisataa autokuntaa – satamäärin harrastajia ja kiinnostuneita

Jaa artikkeli

Kulttuuriajo keräsi tänä vuonna osallistujiksi lähes kaksisataa autokuntaa. Tilaisuus toi yhteen harrastajia ympäri Suomea ja tarjosi yleisölle mahdollisuuden tutustua autoihin kahdeksalta eri vuosikymmeneltä.

Helsingin Automobiiliklubin järjestämä Kulttuuriajo 2019 oli tänä vuonna Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliitto ry:n 60. valtakunnallinen Retkeilyajo. Tapahtumaan oli ilmoittautunut 194 ajoneuvoa, jotka olivat pääosin Suomesta, mutta harrastajia oli saapunut paikalle myös Virosta, Ruotsista ja Liettuasta.

Vanhin auto vuodelta 1906

Cottereau 1906

Tapahtuma alkoi jo perjantaina vapaaehtoisella entisöinnin laatukilpailulla. Lauantaina osallistujat kerääntyivät Vantaalle Backaksen Kartanon alueelle ja valmistautuivat noin sadan kilometrin mittaiselle kierrokselle, jonka varrella oli kuusi tehtävärastia.

Ennen vuotta 1940 valmistetuille ajoneuvoille oli suunniteltu hieman lyhyempi, 70 kilometrin mittainen reitti.

Paikalle saapui lähes kaksisataa upeasti kunnostettua ajoneuvoa. Vanhin auto oli valmistettu vuonna 1906 ja uusin vuonna 1988.

Uutteraa harrastamista

Iisakki Salama saapui paikalle vuoden 1928 Nash Standard Sixillä. Hän osti auton vuonna 1984, mutta muista projekteista ja kiireistä johtuen hän pääsi aloittamaan Nashin kunnostamisen vasta neljä vuotta myöhemmin, ensin rakennettuaan autotallin auton entisöintiä varten.

Auto valmistui vuonna 1995, jonka jälkeen Salama on vieraillut Nashillaan useissa eri autotapahtumissa muun muassa Norjassa asti.

Karjalasta Helsingin olympialaisiin

Elmo Olsenin vuoden 1938 Hudson Custom Six myytiin uutena Karjalaan, josta se tuli sodan sytyttyä evakkoon tulevien ihmisten mukana nykyisen Suomen puolelle.

Olsen kertoo autonsa saavan paljon huomiota sen massasta erottuvan keltaisen värin ansiosta. Hän myös kertoo Hudsonin käyttäneen värejä autoissa laajasti, kun esimerkiksi saman aikakauden Fordit ovat yleensä alun perin mustia. Auton kunnostamiseen Olsen on käyttänyt noin kaksikymmentä vuotta

Risto ja Marja-Liisa Heiskasen Mercedes-Benz 300 tuotiin Suomeen Helsingin Olympialaisten yhteydessä vuonna 1952. Auton ensimmäinen omistaja oli Lahden saapas- ja lapikasteollisuus Oy:n perustaja Jussi Mononen.

Risto Heiskanen kertoo Mercedeksen entisöinnin valmistuneen vuonna 2007.

Kurkistus menneeseen

Autot lähetetään reitille minuutin välein. Jokaista reitille lähtijää haastatellaan pikaisesti ja lähtöpaikalle kerääntynyt yleisö saa kuulla mielenkiintoista tietoa eri aikakauden autoista ja yleisesti autoilustakin.

Lähtöpaikalle jonottavat yksityiskohtaisesti kunnostetut autot käyvät tasaisesti. Ilmassa leijaileva vahva bensiinin katku ja autojen teeman mukaisesti pukeutuneet autokunnat tuovat yleisön mieleen muistoja menneistä vuosikymmenistä

Harrastajien kokoontumisajo

 

Tunnelma on rento: autoharrastajat tapaavat paikalla tuttuja ja juttelevat rennosti autoistaan ja muistelevat aikaisempia autotapahtumia.

Vanhojen autojen kanssa sattuu aina myös kaikenlaisia kommelluksia. Museoautoihin liittyy paljon erilaisia tarinoita.

Oldsmobile Dynamic 4Door Sedan 1958

Eräs pariskunta on saapunut paikalle naisen sukuun uutena ostetulla Ford Taunus 17m:llä ja he kertovat entisöineensä myös miehen perheeseen uutena ostetun Mazdan.

Pettymyksiltäkään tapahtumassa ei vältytä, osa autoista ei tahdo lähteä enää paikan päällä käyntiinYksi autokunta metsästää pysäköintipaikalla kadonnutta kipinää ja toinen ryhmä koittaa työntää autoaan käyntiin.

Chevrolet Master Deluxe Sedan 1936

Rastikierroksen jälkeen osallistujille on järjestetty vapaaehtoinen ja rento iltajuhla Backaksen Kartanon Puimalassa.

Jaa artikkeli

Keskustelu