13.11.2023

BMW S 1000 XR – Volyymimalli ohittaa kohutun M 1000 XR:n selvästi myyntimäärissä

Kuva BMW

BMW M 1000 XR keräsi julkistustilaisuudessa selvästi suurimman huomion, mutta samaan aikaan julkistettu perusmalli S 1000 XR tulee peittoamaan sen myynnillisesti selvin lukemin. Ja syytkin siihen ovat selvät.

BMW esitteli samanaikaisesti kaksi merkittävää mallia, merkin kolmannen M-tunnusta kantavan mallin eli M 1000 XR:n ja sen perusmallina toimivan S 1000 XR:n uudistetun version, eli crossover-tyyppisen urheilullisen matkapyörän. Ymmärrettävästi Ämmäläinen kiinnosti yleisöä ja mediaa eniten, mutta myyntiluvuissa S 1000 XR tulee vetämään selvästi pidemmän korren.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vastinetta rahalle

M 1000 XR:n 201 hevosvoimaa ja 35 000 euron hinta riittävät revittelemään otsikoita, mutta S 1000 XR:n ei suinkaan tarvitse 170 hevosvoimallaan hävetä rinnalla, varsinkaan kun huomioidaan sen 7500 euroa edullisempi hinta. S 1000 XR:n teholukema on uudistuksen yhteydessä noussut viidellä hevosvoimalla maksimitehon kierrosluvun pysyessä ennallaan 11 000 kierroksessa. Kasvu on saatu aikaan käytännössä kahdella pienellä muutoksella, optimoimalla imusuppiloiden muoto ja uudella moottorikartalla. Vääntölukema 114 newtonmetriä on ennallaan ja se saadaan tutulla 9250 minuuttikierroksella. Vakuuttavia lukemia 1000-kuutioiselle rivineloselle. S:n sylinterikansi on hieman M-mallin vastaavaa yksinkertaisempi, sillä siitä puuttuu muuttuva venttiilinajoitus (ShiftCam-järjestelmä).

Parempi varustetaso ja ergonomia

Moottorin lisäksi varustetasoa ja ergonomiaa on muokattu. Istuinkorkeus on nyt 10 milliä korkeampi eli 850 millimetriä, mutta merkittävämpää on satulan kokonaan uusi muotoilu, mikä tekee kuljettajan liikkumisesta satulassa helpompaa ja mahdollistaa laajemmin ajosennon vaihtelun ajotavan ja myös kuljettajan fyysisen koon mukaan. Jos tämäkään ei riitä, niin tarjolla on kaikkiaan kolme eri satulan korkeusvaihtoehtoa.

Ulkonäköä on uudistettu uusilla sivupaneeleilla ja ilmanottoaukkojen muotoilussa on inspiraatiota haettu kilparadoilla nähdyistä BMW-malleista. Aiemmin mustaksi väritetty ”nokka” on nyt maalattu muun pyörän väreihin ja jäähdyttimen suoja on saanut uuden tekstuurin.

Vakiovarustukseen kuuluu nyt mukautuva ajovalo eli Headlight Pro sekä päiväajovalot (DRL). Niinikään avaimeton käyttö on nyt vakiona ja aiempi yhdeksän amppeeritunnin akku on vaihdettu kolme amppeerituntia tehokkaampaan. Lisäksi vakiona on nyt USB-latausmahdollisuus. Lisävarustelistaa on pidennetty M GPS Laptriggerillä ja nyt myös hiilikuituvanteet on mahdollista tilata lisähintaan. Perusvarustuksella S 1000 XR:n hinta on 27 500 euroa.

BMW S 1000 XR

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc

Teho: 125 kW (170 hv) / 11 000 r/min

Vääntö: 114 Nm / 9 250 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1541 mm

Istuinkorkeus: 850 mm

Tankin tilavuus: 20 litraa

Paino tankattuna: 227 kg

Kantavuus: 223 kg

Joustomatkat edessä/takana: 150/150 mm

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW

Luetuimmat