16.4.2016

Koeajo: BMW X4 M40i – itsevarma ja voimakas

BMW X4

BMW X4 M40i on näyttävä ja väkevä etenijä, joka erottautuu äänillään. Hyvää: ajettavuus, etenemiskyky, teho, neliveto. Huonoa: tavaratila, koko pysäköidessä, näkyvyys sivuviistoon taakse, lisävarusteiden hinta.

BMW X4:n mallimerkintä voi johdattaa harhaan ja vaatii avaamista. Nelivetoisen voimanpesän omistaja voi joutua pysäköintipaikoilla selittelemään, että auto on ulkonäkönsä velvoittamana kyllä nelivetoinen vaikkei mallimerkinnässä ole xDriveä.

BMW X4 M40i on M Performance -malli, jonka voimanlähteenä on kolmilitrainen bensiinimottori. Teholtaan auto asettuu mallistossa tavallisten BMW-mallien ja aitojen M-mallien väliin.

BMW X4

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajamisen iloa

Valmistajansa sloganin voi korvata toisellakin sanaparilla: lapsellisen hauska. Muut käyvät sanaparit ovat julmetun ärhäkkä ja näyttävän kookas.

Auto herättää olemuksellaan huomiota. X4 on kuin vahvan itsetunnon omaava koira, joka ei nöyristele toisia koiria kohdatessaan vaan näyttää hammasta ja ärisee luulot pois.

Kolmilitraisen rivikuutosen omat luontaiset äänet riittäisivät kurnuttaman ihan riittämiin ilman keinotekoista tehostamista.

Ajoasetuksista perusvarma valinta on Comfort, kulutusta hillitsee Eco pro ja ärhäkkyyttä tuo Sport, joka kasvattaa helposti kuskin päähän sarvet. Reipasta ajoa kannattaa kokeilla vain turvallisissa olosuhteissa ja nopeusrajoitusten puitteissa.

Korkean maavaran auto etenee vaivatta röykkyisellä metsätielläkin. Jousitus ja alustarakenne kuolettavat sivuttaisheilahtelut varsin täsmällisesti. Autolla pääsee myös maaston puolelle – ja sieltä takaisin.

BMW X4

Viimeistelty valtakunta

Kuljettajan valtakunnassa on kaikki käsillä luontevissa paikoissa. Ajoasennon saa räätälöityä monipuolisesti mieleisekseen. Istuin on erittäin hyvä ja tukeva.

Pyörökytkimen varaan vannova käyttöliittymä on hioutunut toimivaksi. Kytkimen sormituntuma ja sen ergonominen sijainti takaavat käytön helppouden, eikä koeajon aikana tule vahinkopainalluksia.

BMW X4

Selkeä mittaristo

Mittaristokenttä ja näyttö keskellä kojelautaa ovat erinomaisen selkeät ja monikäyttöiset. Mittaristosta selviää kaikki tarpeellinen ja tuulilasinäyttö avittaa pitämään katseen tiessä. Näytön voi jakaa, joka on kätevää esimerkiksi navigoitaessa. Ajoasetukset välittyvät selkeästi ja näkyville voi valita esimerkiksi teho- ja vääntötiedot.

BMW X4

Sisällä viimeistely on korkealla tasolla, vastaten auton hintaluokkaa.BMW X4

Tavaroille on tilaa selkeämuotoisessa kontissa 500 litran verran. Ulkoa muhkeaperäisessä autossa voisi kuvitella olla tilaa enemmänkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hintaa kertyy

Luvattu keskikulutus on tolkullinen 8,6 litraa sadalla kilometrillä, mutta käytännön ajossa kulutus kipuaa hyvinkin helposti yli kymmenen litran. Se riipii omassatunnossa ja kukkarossa.

Lisäherkut – kuten mukautuvat ledvalot, tuulilasin head up -näyttö, sähkötoiminen lasikattoluukku, navigointi ja Harman Kardonin poppilaitteet – nostavat koeajoauton hintaa.

BMW X4

Perusvarusteisena auton saa 99 992 eurolla. Sekin on tuhdisti euroja, mutta sillä saa myös tuhdisti autoa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

BMW X4 M40i

Hinta alkaen

129 324 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 979 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

265 kW (360 hv), 5800–6000 r/min

Vääntö

465 Nm (1350–5250 r/min)

Vääntö

465 Nm (1350–5250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

199 g/km

Mitat

pituus 4671 mm, leveys 1901 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2810 mm

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat