2.8.2018 Ajoneuvot Daimlerin ja Boschin kehitysyhteistyö etenee – luvassa robottitaksipalvelu Piilaaksoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Daimler ja Bosch yhdistivät voimansa 2017 kehittääkseen automaattista ajamista ja liikkumista kaupunkiympäristöissä. Tuorein yhteishanke käynnistyy Yhdysvalloissa, jossa testauksen kerrotaan perustuvan tekoälyä kehittävän Nvidian Drive Pegasus -palvelualustaan. Projektin tarkoituksena on lanseerata uudentyyppinen robottitaksipalvelu Kalifornian Piilaaksossa ensi vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaattiset ajoneuvot ovat käytännössä pyörillä liikkuvia tietokoneita, jotka tarvitsevat runsaasti laskentatehoa kyytiin pakattujen anturien, sensorien ja sähköisten ohjausyksiköiden (ECU) tuottaman informaation käsittelemiseksi. Nyt solmitun sopimuksen mukaan Nvidia varustaa kokeiluautot tekoälyyn perustuvalla Drive Pegasus -alustalla, joka käsittelee kaiken auton ja sen eri järjestelmien automaattista ajamista varten tuottaman tiedon. Näin varustettu auto saavuttaa satojen miljardien yksittäisten laskutoimitusten tiedonkäsittelykapasiteetin sekunnin aikana. Teho vastaa vähintään kuuden synkronoidun ja täysin varustetun pöytätietokoneaseman yhteenlaskettua kapasiteettia. Kosketuksen tunnetta nopeammin Automaattisen robottiajamisen toteutuminen kaupunkiympäristöissä edellyttää äärimmäisen nopeaa, mukautuvaa ja oppimiskykyistä systeemiarkkitehtuuria. Keskenään verkottuneiden ohjausyksiköiden suorituskykyä venytetään edelleen lisää, kun mukaan lasketaan vaatimus autojen sujuvasta navigoinnista vilkkaassa kaupunkiliikenteessä. Tiedonsiirtoverkosto käsittelee kaiken informaation, jonka keräävät yksittäiset tutkat, videokamerat, lidar-tutkat ja ultraäänisensorit. Yksittäinen videosensori, esimerkiksi Boschin kehittämä stereovideokamera, tuottaa 100 gigabittiä dataa vain yhden kilometrin ajomatkalla. Auton ECU-verkko kerää ja yhdistää dataa kaikista autoon sijoitetuista sensoreista anturifuusioksi kutsutussa prosessissa. Järjestelmä määrittelee auton sijainnin ja liikeradat 20 millisekunnissa. Nopeuden hahmottaa paremmin, jos vertailukohtana käyttää ihmistä. Kosketuksen tuntemus saavuttaa aivomme 20–500 millisekunnissa. Sarjatuotantovalmius tähtäimessä Suuri laskentakapasiteetti ja operaatioiden valtava määrä edellyttävät sitä, että ECU-verkkoa voidaan jäähdyttää tehokkaasti. Daimlerin ja Boschin kehittämä menetelmä perustuu nestejäähdytykseen Kokeilussa käytettävät autonomisesti ajavat Mercedes-Benz-mallit ovat täyssähköautoja, joiden akun jäähdytyspiiriin ECU-verkko voidaan integroida vaivattomasti. Daimlerin ja Boschin yhteistyö tähtää pitkällä tähtäimellä sellaisten ajoneuvojen kehittämiseen, jotka voisivat ajaa ilman kuljettajaa kaupunkiliikenteessä. Teknologia on tarkoitus saada sarjatuotantovalmiiksi ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku