Ducati V4 Granturismo moottori

Ajoneuvot Moottoripyörät 17.10.2020

Ducatin uusi V4 Granturismo -moottori – korkea teho ja pitkä huoltoväli yhdistyvät

Ducati on esitellyt uuden V4 Granturismo -moottorin, joka nähdään ensimmäisenä kaudelle 2021 esiteltävässä uudessa Ducati Multistradassa.

Ducati siirtyi kolme vuotta sitten tehokkaissa Panigale-sporttimalleissaan V2-moottoreista V4-moottorien käyttöön. Tehovaatimuksen kasvun ja päästövaatimusten kiristymisen yhdistelmä oli ajanut italialaisvalmistajan selän seinää vasten; kaksisylinterisen moottorin isojen mäntien lämpölaajeneminen ja korkean kierrosluvun aiheuttama lämpökuorma olivat liikaa, erityisesti kun yhtälöön piti vielä saada sopimaan ensin Euro 4- päästövaatimukset ja nyt vuoden 2021 alusta lähtien vieläkin tiukemmat Euro 5 -vaatimukset.

Ducatin ensimmäisen tuotantomoottoripyörään asennettavan V4-moottorin suunnittelua ei kuitenkaan tarvinnut käynnistää nollapisteestä, vaan tehtaalla oli jo vuosia ollut MotoGP-kilpurissaan käytössä V4-moottori. Kilpailijoista poiketen Ducatin Desmosedici Stradale V4 -moottorissa käytetään epätasaista sytytysjakoa, mikä saa sen kuulostamaan lähes V2-moottorilta. Näin V2-moottoreihin tottuneet ducatistit saatiin paremmin hyväksymään uusi konstruktio.

Ducati V4 Granturismo moottori

Nyt V4-moottorilinjaa laajennetaan Multistrada-seikkailupyörään. Aiempi 158 hevosvoimaa tuottanut 1260-kuutioinen V2-moottori saa väistyä, ja tilalle tulee Panigalen 1103-kuutioisesta Desmosedici Stradale V4 -moottorista kehitetty uusi V4 Granturismo -versio. Sylinterien porausta on kasvatettu kahdella millillä, jolloin uudeksi iskutilavuudeksi saadaan 1158 kuutiosenttimetriä. Näin ollen tulevan Multistradan moottori on suhteessa lyhytiskuisempi, mitä voidaan pitää todellisena yllätyksenä. Kaksi milliä suurempi sylinterin poraus mahdollistaa jatkossa myös isompien venttiilen käytön, joten viritysasteen nostoon uudessa V4 Granturismossa lienee varaa reilustikin. Nyt Ducati ilmoittaa pääpainon olleen moottorin pehmeissä käyttöominaisuuksissa ja hyvässä polttoainetaloudessa.

Ohi BMW:n ja KTM:n

Huipputehoksi luvataan 170 hevosvoimaa, jolla Multistrada nousee seikkailupyörien tehokilpailun piikkipaikalle ohi BMW S 1000 XR:n (165 hv) ja KTM 1290 Super Adventuren (160 hv). Vääntölukemaksi Ducati ilmoittaa uudelle moottorilleen 125 newtonmetriä. Monilevyisen märkäkytkimen jatkona on kuusivaihteinen vaihteisto ja ketjuveto.

Ducati V4 Granturismo moottori

Ducatin mukaan uusi V4-moottori on 1,2 kilogrammaa kevyempi kuin aiempi V2-moottori. Myös ulkomitoiltaan V4 Granturismo on V2-moottoria kompaktimpi. Pituutta uudella moottorilla on 85 millimetriä vähemmän, korkeutta 95 vähemmän ja kahdesta lisäsylinteristä huolimatta leveyttä vain 20 millimetriä enemmän. Uuden moottorin painoksi ilmoitetaan 66,7 kilogrammaa. Moottorissa on käytössä takasylinterien lepuutustoiminto tyhjäkäynnillä. Venttiilinsäätöväliksi Ducati ilmoittaa moottoripyörämaailmassa ennätyspitkän 60 000 kilometriä.

Uutta moottoria ensimmäisenä käyttävä Ducati Multistrada V4 esitellään 4. marraskuuta 2020.

Tyyppi: 90-asteinen V4, nestejäähdytys, 4 venttiliä/sylinteri, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, 1158 cc
Poraus x isku: 83 x 53,5 mm
Puristussuhde: 14,0:1
Teho: 125 kW (170 hv) / 10 500 r/min
Vääntö: 125 Nm / 8750 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ducati

Kaikki koeajot

Uusimmat