27.6.2019

Esimakua tulevasta: BMW Power BEV tutkii sähköauton rajoja

BMW Power BEV

BMW Power BEV näyttää tavalliselta 5-sarjalta, mutta edes M5 tuskin pysyisi kauaa sen perässä.

Se näyttää tavalliselta 5-sarjalta. Edes yksikään M-logo ei näytä koristavan sen pintaa. Silti se voi olla BMW:n historian mielenkiintoisin sähköauto. BMW Power BEV ei keskity tutkimaan sähköauton ulkonäköä tai ääniraitaa, vaan teknologian mahdollisuuksia.

Sen 720 hevosvoiman huipputeho tai vajaan kolmen sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan eivät vielä Tesla Model S P100D:n aikana hätkähdytä, niin hurjia kuin ne ovatkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW Power BEV

Kolme sähkömoottorin valta

Varsinainen Power BEV:n juttu on se, miten voima luodaan: perinteisen kahden sähkömoottorin nelivedon sijaan koeautossa on kolme sähkömoottoria. Näistä yksi on etuakselilla ja kaksi takana. Toisin sanoen kumpaakin takapyörää vetää oma sähkömoottori, ja se tarkoittaa hurjia mahdollisuuksia auton ajettavuudelle.

BMW painottaakin Power BEV:n tutkivan sähköauton suorituskykyä suorien lisäksi myös kaarteissa. Kahden erillisen sähkömoottorin ansiosta takapyöriä voidaan ohjata paljon vapaammin, mitä hienoinkaan aktiivinen takatasauspyörästö mahdollistaa. Vedonhallinta on tehokkaampaa, ja kaarteissa moottorienväliset voimasuhteet ohjaavat auton käytöstä aivan uudella tavalla.

Vastaavaa teknologiaa on tutkittu Suomessakin: Metropolian Era-urheiluautossa yksittäin ohjattuja sähkömoottoreita on peräti neljä kappaletta.

iX3:n teknologiaa

BMW kertoo Power BEV:n perustuvan muokattuun 5-sarjaan, mutta sisätilat ovat ennallaan. Auton sähkömoottorien kerrotaan olevan viidettä sukupolvea, ja tehoelektroniikan kerrotaan olevan pakattu moottorien kanssa samoihin kuoriin. Kovin paljoa BMW ei sähkömoottoreista paljasta, mutta niiden kerrotaan olevan vapaita harvinaisista maametalleista. BMW kertoo tulevan iX3-täyssähkömaasturin pohjatuvan samaan sähkömoottoritekniikkaan, tosin moottoreita kerrotaan olevan vain yksi kappale – onko tämä samalla vihjaus siitä, ettei iX3 olisi nelivetoinen?

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat