30.5.2021

Euro NCAP: Genesis saapuu tähtiloisteessa, Citroën C4 sai neljä tähteä

Euro NCAP Genesis G80

Hyundain luksusmerkki Genesis saapuu Eurooppaan heti täysien Euro NCAP -testitähtien kera. Viidellä tähdellä selviytyi myös BMW 4-sarja, Citroënin C4:n jäädessä neljään tähteen.

Hyundain edustuksellisempi rinnakkaismerkki Genesis ilmoitti vasta hiljattain saapuvansa Eurooppaan, mutta merkki ei ole aikaillut Euro NCAP -törmäystestien suhteen. Genesis G80 ja Genesis GV80 olivatkin toukokuun Euro NCAP -tulosten malliesimerkkejä, sillä kookkaat automallit pärjäsivät viiden tähden arvoisesti.

Euro NCAP Genesis G80

Genesis G80 -sedan sai testituloksissa kiitosta auton tarjoamasta suojasta sekä siitä, että auto on "rauhallinen" törmäyskumppani myös toisen osapuolen kannalta. Kuljettajan rintakehän suoja etutörmäyksessä ja takaistuinten niskatuet saivat muuta kokonaisuutta huonommat arvosanat. Kevyen liikenteen testituloksissa G80:n aktiivinen konepelti pärjäsi hienosti, mutta kovat korirakenteet tarjoavat huonosti suojaa jalankulkijoiden lantioille. Automaattinen hätäjarrutus tunnisti erityisesti pyöräilijät hyvin.

Genesis G80: aikuisten törmäysturva 91%, lasten törmäysturva 87%, kevyen liikenteen turva 77%, aktiiviset turvavarusteet 91%.

Euro NCAP Genesis GV80

Genesis GV80 -katumaasturi pärjäsi hyvin pitkälti G80-sedanin tapaan, mutta kookkaampi katumaasturi tarjoaa vieläkin enemmän suojaa matkustajille erilaisissa tilanteissa. Myös lastenistuinten sijoittaminen onnistuu sedania vapaammin ja kattavammin. GV80 ei ole varustettu aktiivisella konepellillä, joten se sai hiukan sisarmallia huonommat pisteytykset kevyen liikenteen suhteen.

Genesis GV80: aikuisten törmyästurva 91%, lasten törmäysturva 87%, kevyen liikenteen turva 66%, aktiiviset turvavarusteet 88%.

Euro NCAP BMW 4-sarja

BMW osallistui toukokuun Euro NCAP -tuloksiin kahden 4-sarjan malliversion voimin, jotka saivatkin yleisarvosanaksi viisi tähteä. 4-sarjan kovakattoinen coupé ja cabriolet-avomalli perustuvat pitkälti jo aiemmin törmäyskokeissa pärjänneeseen 3-sarjaan, mutta erilaisten kylkirakenteiden takia automallit testattiin osittain uudelleen. Vakiovarustelun ansiosta 4-sarjalaiset saivat erinomaiset testitulokset lähes jokaisella osa-alueella. Vain lastenistuinten yhteensopivuus 4-sarjan avomallin kanssa kannattaa tarkistaa ennen istuimen hankkimista.

BMW 4-sarja Coupé (suluissa Cabriolet): aikuisten törmäysturva 97% (96%), lasten törmäysturva 83% (80%), kevyen liikenteen turva 93%, aktiiviset turvavarusteet 72%.

Euro NCAP Citroën C4 ë-C4

Citroën C4 ylsi Euro NCAP -testeissä neljään tähteen. Etutörmäyksessä erityisesti etumatkustajan jalkojen suoja sai moitteita. Pisteitä jäi saavuttamatta myös sivutörmäyssuojassa. Citroën C4 on varustettu onnettomuuden jälkeisellä automaattijarrutuksella, mutta järjestelmän toiminta ei vastannut Euro NCAP:n vaatimuksia. Lastenistuinten sijoittelun suhteen C4 on selkeä. Kevyen liikenteen turvassa C4:n merkittävimmät puutteet olivat tuulilasin reunat, jotka tarjosivat huonon suojan onnettomuusilanteessa. Myös automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminnassa oli vielä parantamisen varaa.

Tulokset koskevat myös Citroën ë-C4-sähköversiota. Citroën C4: aikuisten törmäysturva 76%, lasten törmäysturva 83%, kevyen liikenteen turva 57% ja aktiiviset turvavarusteet 63%.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat