5.10.2021

Haaveissa vainko oot mun – nuoret ja oma auto

Nuoret haaveilevat omasta autosta – ja ajavat keskivertoa vanhemmilla autoilla.

Auto on monen haaveilun kohde, siitä todistavat arkihavainnot ja tutkittu tieto. Tuore, syyskuun lopulla julkistettu kyselytutkimus paljasti, että oma auto on aiempaa useamman nuoren suomalaisen haaveissa.

Nuoret ovat ensimmäistä kertaa Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselytutkimuksen historiassa yleisemmin auton ostamisesta haaveileva ryhmä: lähes 30 prosenttia nuorista unelmoi uuden auton hankinnasta, kun koko väestön tasolla osuus on viidennes.

Suomalaisten autoilunäkemyksiä selvittävää Danske Bankin kyselytutkimusta on tehty vuodesta 2013. Elokuun lopulla kerättyihin tietoihin pohjautuvia tutkimuslöydöksiä avannut Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri kertoi useista kiinnostavista havainnoista. Niiden mukaan yksityisautoilun suosio laski voimakkaasti vuoteen 2019 asti, jolloin yli puolet nuorista halusi liikkua viiden vuoden päästä omalla autolla, kun vuonna 2015 osuus oli 82 prosenttia.

– Nyt nuorista 60 prosenttia haluaa liikkua omalla autolla viiden vuoden päästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuoret ajavat vanhoilla autoilla

Monelle ensimmäinen oma auto on käytetty, uusien autojen suhteen monen nuoren taloudelliset mahdollisuudet ovat kuin Riki Sorsan vuoden 1985 Euroviisukappaleen kaihoisa kysymys: haaveissa vainko oot mun.

Nuoret ajavat keskivertoa vanhemmilla autoilla. Kovin vanha auto ei välttämättä ole aina se liikenneturvallisin valinta, jos auton tekninen kunto on huono.

Alle 30-vuotiaiden suomalaisten autojen keski-ikä on noin 14 vuotta.

– Se on noin 1,5 vuotta korkeampi kuin autokannan keski-ikä, Autoalan Tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja taustoittaa.

Nuorilla puolta harvemmin oma auto

Hanna Kalenoja penkoi Moottorin pyynnöstä lävitse Autoalan Tiedotuskeskuksen keräämien tietojen lisäksi automarkkinatietoja keräävän Netwheelsin Mittaristo-tietokantaa, jonka tiedot perustuvat Traficomin liikenneasioiden rekisteriin. Ne paljastavat myös suomalaisten autollisuuden eli autotiheyden eri ikäryhmissä.

Nuorten autollisuus on lähes puolet pienempi kuin työikäisten ja ikääntyneiden ryhmissä: 18–29-vuotiaiden autollisuus on noin 300 autoa tuhatta asukasta kohti.

Vastaavasti 30–39-vuotiaiden ryhmässä suhdeluku on noin 560 ja 40–60-vuotiailla noin 740 autoa tuhatta asukasta kohti. Yli 60-vuotiailla autotiheys on noin 580.

Koko väestön autotiheys on luokkaa 470 autoa 1 000 asukasta kohti.

Tilastot eivät kerro ihan kaikkea

Tilastot eivät tietty kerro ihan kaikkea.

– Auton haltijan ikään perustuvat autotiheysluvut eivät kuvaa ihan aukottomasti autollisuutta, sillä ne kuvaavat asukkaiden omistamia autoja. Vaikka autoa ei itse omistaisikaan, auto saattaa olla käytettävissä, sillä monet nuoret asuvat vielä vanhempiensa kanssa ja heillä saattaa olla käytettävissään kotitalouden toisen aikuisen auto, Kalenoja pohtii.

Kaytetty Golf

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuoret ostavat vain harvoin uutta

Nuoret ostavat vain harvoin uusia autoja. Alle 30-vuotiaiden osuus uusien autojen ostajista oli esimerkiksi viime vuonna vain noin kolme prosenttia, kertoo Kalenoja.

Alle 30-vuotiaat ostavat hieman alle neljä autoa 1 000 asukasta kohti, kun kaikkien 18 vuotta täyttäneiden vastaava tunnusluku on 21 autoa 1 000 asukasta kohti.

Nuoret sen sijaan ovat Kalenojan mukaan innokkaita käytettyjen autojen ostajia. Esimerkiksi viime vuonna noin 630 000 käytettyä henkilöautoa vaihtoi omistajaa: se tarkoittaa, että Suomessa myytiin noin 140 käytettyä autoa tuhatta yli 17-vuotiasta asukasta kohti.

Alle 30-vuotiailla tämä luku oli noin 170, joka on lähes yhtä suuri kuin 30–39-vuotiailla (177) ja 40–49-vuotiailla (188), ja suurempi kuin 50–59-vuotiailla (161).

– Suhteessa nuorten autotiheyteen luvut kertovat, että nuoret vaihtavat autoaan useammin kuin työikäiset. Nuorten hankkimat autot ovat selvästi vanhempia kuin muissa ikäryhmissä. Alle 30-vuotiaiden hankkimien autojen keski-ikä oli esimerkiksi viime vuonna noin 16 vuotta, Kalenoja kertoo.

Lähde: Danske Bank Autobarometri 2021

Yksityisleasing kenties viriää

Auto on rahallisesti merkittävä hankinta. Auton hankintatapaan vaikuttaa elämäntilanne ja käytettävissä olevat taloudelliset mahdollisuudet.

Hanna Kalenojan tekemän selvittelytyön perusteella yksityisleasingin osuus autohankinnoista on vielä pieni, mutta se kiinnostaa erityisesti alle 50-vuotiaita ja myös alle 30-vuotialla leasingin osuus on suuri.

Alle 50-vuotiaiden miesten hankkimista autoista noin 7 prosenttia ja alle 50-vuotiaiden naisten hankkimista autoista hieman yli 5 prosenttia oli yksityisleasingautoja. Erot alle 50-vuotiaiden ikäryhmien välillä ovat pieniä. Yli 60-vuotiaiden hankkimista autoista vain hieman yli 2 prosenttia oli yksityisleasingilla hankittuja.

Näin nuorten autoilunäkemyksiä tutkittiin

Autobarometri 2021 -kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat 21–79-vuotiaat suomalaiset miehet ja naiset. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi. Kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista vastasi 1 651 vastaajaa ja auton hankintaan liittyviin kysymyksiin 1 216 vastaajaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels, Mittaristo-tietokanta, Traficomin liikenneasioiden rekisteri 2021, Danske Bank Autobarometri 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat