28.1.2021

Halvempaa hybridiä lataukseen – BMW 320e ja 520e

The new BMW 520e Sedan, Bernina grey amber effect (01/2021).

BMW 320e ja 520e tulevat tarjoamaan aiempaa edullisempia vaihtoehtoja lataushybridimallistoon. Toimintamatkaa ja tehoa on hieman vähemmän, mutta yksi nelivetovaihtoehtokin mahtuu joukkoon.

BMW 320e ja 520e tarkoittavat uusia edullisempia lataushybridivaihtoehtoja BMW:n 3- ja 5-sarjan mallistoon. Numerosarjat tarkoittavat hieman reilut 200 hevosvoimaa tehoa ja yli 40 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa. Näissä hyödynnetään valmistajan neljännen sukupolven eDrive -teknologiaa.

Sekä 3- että 5-sarja on siis ollut saatavilla lataushybrideinä jo hyvän tovin. Sekä BMW 330e että 530e on jo ollut tuoreimmissa painoksissaan myös Moottorin koeajossa. Nyt esiteltävät mallit tulevat sijoittumaan näiden alapuolelle.

Maaliskuusta 2021 eteenpäin BMW Group tulee tarjoamaan 15 BMW-mallia ja yhden Minin lataushybridivaihtoehtoina. Laajentaminen on osa yhtiön tavoitetta tarjota 25 sähköistettyä automallia vuoteen 2023 mennessä.

The BMW 320e Touring and the BMW 320e xDrive Touring (01/2021).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 320e ja 520e

Uudet vaihtoehdot ovat siis nimeltään BMW 320e ja 520e – sekä näistä eri korimallit ja myös yksi nelivetovaihtoehto. Tarkka listaus kattaa vaihtoehdot: BMW 320e Sedan, BMW 320e Touring, BMW 320e xDrive Touring, BMW 520e Sedan ja BMW 520e Touring. Näistä Sedan tarkoitaa porrasperää, Touring farmarikoria ja 3-sarjan vaihtoehtojen seasta löytyvä xDrive on valmistajan tapa ilmaista nelivetoisuudesta.

Perustekniikka on kuitenkin kaikissa sama. Polttomoottorina toimii etuakselille asennettu 120-kilowattinen (163 hv) 2,0-litrainen nelisylinterinen. Yhdessä sähkömoottorin kanssa hybridijärjestelmän ilmoitettu korkein hetkellinen teho on 150 kilowattia (204 hv) ja huippuvääntö 350 newtonmetriä.

Voima välitetään muissa malleissa takapyörille, ja xDrive-versiossa neljälle pyörälle, 8-pykäläisen Steptronic-automaattivaihteiston kautta. Kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 7,6 sekuntia ja huippunopeudeksi on ilmoitettu jopa 225 kilometriä tunnissa 320e Sedanin tapauksessa – muut mallit jäävät tästä hieman jälkeen. Sähköinen ajo on mahdollista 140 kilometrin tuntinopeuteen asti eli sekin riittää Suomen rajoituksille.

The new BMW 520e Sedan, Bernina grey amber effect (01/2021).

Akkuun mahtuvaksi energiamääräksi on ilmoitettu 12 kilowattituntia, joskin tämä on bruttoarvo eikä täysin kuluttajan käytettävissä. WLTP-mittaustavan mukaiset sähköiset toimintamatkat vaihtelevat 41 ja 57 kilometrin välillä mallista ja mittaussyklistä riippuen. Parhaimmin tästäkin testistä selviää 320e Sedan.

Valitettavasti siihen kalliimpien 330e ja 530e -mallien suurimpaan kritiikkiin ei ole vastattu. Latausteho on edelleen 3,7 kilowattia yksivaihelaturilla (1x16A), mutta toki pienempi akku täyttyy hieman suurempaa nopeammin. Siitä huolimatta lataaminen kestää tyhjästä täyteen yli 3,5 tuntia – se on paljon kun muistaa, että tuolla latauksella päästään vain muutama kymmenen kilometriä.

Tuo kilpailijoita hitaammin latautuva akusto on asennettu sekä 3- että 5-sarjassa takaistuimien alle. Polttoainetankki on 3-sarjassa 40 litraa ja 5-sarjassa 46 litraa.

BMW 320e Sedan (01/2021)

Akun sijoittelu tarkoittaa tavaratilan säilyvän kohtuullisena. Baijerilaismerkin 3-sarjan osalta 320e tarjoaa 375 litraa tai 320e Touring 410 litraa tavaratilaa ja vastaavasti 520e Sedan mahduttaa konttiin 410 litraa ja 520e Touring 430 litraa. Vetokykyä 3-sarjan uusissa lataushybrideissä riittää 1 500 kilogrammaa ja suuremmissa 5-sarjan versioissa 1 700 kilogrammaa.

BMW ei myöskään häpeile kertoa, että kaiuttimista toistetaan sporttisia autojen ääniä kuin lasten leikkiautoissa konsanaan. Tämä yhdessä herkästi reagoivan kaasupolkimen kanssa takaa valmistajan mukaan sporttisen luonteen.

Suomeen tuotavien autojen vakiovarusteista saamme oletettavasti tarkempia tietoja Suomen hintojen selvitessä. Palaamme tämän osalta vielä asiaan.

Kuvat ja lähde: BMW

Luetuimmat