11.10.2019

Hämeenlinnaan ja Lahteen sähköauton pikalatausta 350 kW:n teholla

Mercedes-Benz EQC
Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella.

Ionity ja K-ryhmä avaavat marraskuussa Hämeenlinnaan ja Lahteen pääteiden varsille kaksi tehokasta pikalatausasemaa. Ne tulevat tarjoamaan Paimion Neste K -aseman jälkeen seuraavina sähköauton pikalatausta 350 kW:n teholla.

Ionity jatkaa Euroopan-laajuisen pikalatausverkoston rakentamista Suomessa yhteistyössä K-ryhmän kanssa. Ensimmäinen 350 kilowatin teholla toimiva pikalatausasema avataan vielä lokakuun aikana K Neste Paimion yhteyteen ja lisää on luvassa. Seuraavat kaksi asemaa on saatu jo työn alle Hämeenlinnaan ja Lahteen, joten pian on tarjolla sähköauton pikalatausta kunnon teholla.

Nämä nyt avattavat suurteholatauspisteet tarjoavat 350 kW:n lataustehon, kun esimerkiksi nykyiset Suomessa sijaitsevat Teslan Superchargerit tarjoavat 120 kW:n lataustehon. Suurteholatauspisteillä voi teoriassa ladata 15 minuutissa noin 300 kilometrin ajomatkan, mikäli ladattava auto hyödyntäisi koko lataustehoa.  Toistaiseksi tällaista autoa ei tosin ole olemassakaan ja kirjoitushetkellä 270 kW on huippulukema autojen puolelta.

Ionity on BMW:n, Fordin, Daimlerin, Porsche AG:n ja Volkswagen-konsernin yhteisyritys, joka rakentaa sähköautojen suurteholatausverkostoa läpi Euroopan. Myös Kia Motors on sittemmin ilmoittanut investoivansa Ionityyyn. Tavoitteena on, että vuonna 2020 verkostoon kuuluu 400 suurteholatausasemaa ja jo tällä hetkellä verkostoon kuuluu 149 latausasemaa.

Ionityn suurteholatausasemat toimivat eurooppalaisella CCS-latausstandardilla. Sähköauton lataaminen maksaa Ionity-sovelluksessa 8 euroa / lataus. Muissa latauspalveluissa jokainen palveluntarjoaja hinnoittelee itse latauksen hinnan perustuen Ionityn hintaan, ja tarkat hinnat voi tarkistaa kultakin latauspalveluntarjoajalta. Latauksen voi maksaa Ionity-sovelluksessa, K-Lataus-sovelluksessa, Audi e-tron -latauspalvelussa ja muissa latauspalveluissa, jotka tukevat roamingia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lahdessa Karisto

Näistä kahdesta aiemmin mainitusta pikalatausasemasta ensimmäinen, ja kolmesta julkistetusta toinen, avataan marraskuun puolivälissä Lahteen Neste K Kariston pihalle. Rakennustyöt on aloitettu 30. syyskuuta, joten työt ovat jo hyvässä vauhdissa.

Aseman on tarkoitus palvella erityisesti kaikkia nelostietä kulkevia sähköautoilijoita. Ensimmäisessä vaiheessa Neste K Kariston suurteholatausasemalle tulee kaksi suurteholatauspistettä, mutta kysynnän kasvaessa latauspisteiden määrää voidaan kasvattaa kuuteen.

- Julkisen latausasemaverkoston pitää palvella sähköautoilijoita siellä, missä ihmiset liikkuvat. Nyt voimme tarjota mahdollisimman tehokkaan ja nopean latauksen nelostien varrella, jossa ajetaan pitkiä välimatkoja. Lisäksi sähköautoilijoiden käytössä on K-Latauksen perus- ja pikalatauspisteet kauppakeskus Karismassa. Neste K Karisto sijaitsee eri puolille Suomea kulkevan liikenteen solmukohdassa Lahdessa, joten se on luonteva paikka IONITY:n markkinoiden tehokkaimmalle latausasemalle, kiteyttää K-ryhmän autokaupan uusista liiketoiminnoista ja latausverkostosta vastaava johtaja Heikki Ahdekivi.

Hämeenlinnassa Tiiriö

Kolmas avattava saman teknologian pikalatausasema tulee sijaitsemaan Hämeenlinnassa K-Citymarket Tiiriön pihalla. Kyseinen asema avataan marraskuussa. Rakennustyöt on aloitettu 7. lokakuuta.

Ensimmäisessä vaiheessa suurteholatausasemalle tulee latauspisteet kahdelle autolle kerrallaan, mutta latauspisteiden määrää voidaan kysynnän kasvaessa kasvattaa kuuteen.

- Visiomme on, että sähköautoilu on jatkossa potentiaalinen vaihtoehto yhä useammalle autoilijalle. Koska julkisen latausverkoston merkitys on tässä suuri, rakennamme huipputehokasta eurooppalaista latausverkostoa, joka ulottuu nyt myös Suomeen. K-ryhmän kauppapaikat ovat sijainniltaan erinomaisia IONITY:n suurteholatausasemille, koska autoilijat pysähtyvät niissä muutenkin, kun ajavat pitkiä välimatkoja, kiteyttää IONITY:n Pohjois-Euroopan liiketoiminnoista vastaavat johtaja Jan Haugen Ihle.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen, Lähde: K-Ryhmä

Luetuimmat