28.9.2018

Honda CR-V – maailman suosituin uudistui

Honda C-RV_2018_MJ

Maailman suosituin – ja aiempien vuosien Suomen suosituin – katumaasturi uudistuu täysin ja siirtyy viidenteen sukupolveen.  

Keskikokoinen katumaasturi Honda CR-V on ollut valmistajalleen tärkeä syömähammas. Tänä vuonna automallin maailmanlaajuinen myynti kautta aikain tulee saavuttamaan 10 miljoonan autoyksilön rajapyykin.

Suomessa automallin huippuvuosi oli 2007, jolloin CR-V:n myynnin osuus Honda-myynnistä oli jopa yli 60 prosenttia. Maahantuoja uskoo, että jo ensi vuonna joka toinen myyty Honda on täysin uudistunut CR-V.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvat hartiat

Hondan CR-V oli aiemmin Suomen myydyin katumaasturi – kunnes markkinat mylläsi ja suomalaisten sydämet sulatti Nissanin Qashqai-katumaasturi.

Honda CR-V esiteltiin automaailmalle vuonna 1995. Suomessa katumaasturikilpailu oli 2000-luvun taiteen tienoilla pitkälti Hondan CR-V:n ja Toyota RAV-4:n välistä. Siitä on tilanne muuttunut rajusti.

Suositun ja yhä suositummaksi nousseen autoluokan eli keskikokoisten katumaasturien kilpailu on vain tiivistynyt – ja kilpailevien vaihtoehtojen määrä kasvanut.

Viidennen sukupolven tyystin uudistunut Honda CR-V yrittää uutta nousua. Maahantuojan uskoa luo myös vahva 25 000 yksilön CR-V-kanta. Eväät suosion paluulle ovat olemassa.

Lisää maavaraa

Tulokas on edeltäjäänsä voimakkaammin muotoiltu. Ulkomitat ovat säilyneet aika lailla ennallaan, leveys on kasvanut hieman. Autossa on aiempaa pidempi konepelti ja akseliväli on kasvanut 32 millillä olleen nyt 2 662 mm.

Maastokelpoisuus on kohentunut sikäli selvästi, että autossa on aiempaa 36 milliä suurempi maavara. Maavaraa on nyt Hondalle ennätyspaljon eli 20 senttiä.

Viisi- tai seitsenpaikkainen

Hondan saa viisi- tai seitsenpaikkaisena, jonka valitseva voi muunnella sisätiloja toista istuinriviä siirtämällä. Istuinrivi liikkuu mukavat 15 senttiä pituussuunnassa.

Honda C-RV_2018_MJ

Tavaratilat ovat hieman kutistuneet sitten edellismalin. Selkeämuotoisessa kontissa on tilaa nyt 561 litraa. Tavaratilan lattia on säädettävissä ja istuinten selkänojat kaadettavissa, aivan tasaista lattiapintaa ei tavaratilaan kuitenkaan muodostu.

Honda CR-V:tä ei ole vielä virallisesti Euro NCAP-testattu, mutta valmistajan teettämien omien testien perusteella odotuksissa ei ole mitään muuta kuin viisi tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensaturbo liikauttaa

Konepellin alle tulee uusiutunut puolitoistalitrainen turboahdettu bensiinimoottori, jossa on vaihteistosta riippuen tehoa 173 tai 193 hevosvoimaa. Suurin vääntömomentti on 243 Nm.
Auton saa etu- tai nelivetoisena. Seitsenpaikkainen on aina nelivetoinen ja CVT-automaattivaihteinen.
Maahantuoja arvioi, että Suomessa autoista ainakin 80 prosenttia tullaan myymään nelivetoisena ja automaattivaihteisena.

Hybridi-versio tulee tarjolle keväällä 2019.

Honda C-RV_2018_MJ

Loppuvuodesta ajoon

Autojen vakovarustelu on aiempaa kattavampaa. Vakiona tulevat jo Comfort-perusvarusteisesta versiosta alkaen muun maussa ledvalot, sähkötoimiset ikkunat ja automaattinen ilmastointi.

Myös Honda Sensing -turvavarustelu tulee hyödyksi Comfort-tasolta. Turvaa tuovat aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä, etutörmäysvaroitin, kaistavahti, kaistavaroitin, kaista-avustin, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin sekä liikennemerkkien tunnistus. Vakiona tulevat myös hätäpuhelujärjestelmä ja ajonvakautus sekä perävaunun vakautusjärjestelmä.

Vetokykyäkin riittää. Vetopainoa on tarjolla 1 500–2 000 kiloa autoversiosta ja vaihteistosta riippuen.

Honda CR-V:n hintahaarukka on etuvetoisena ja manuaalivaihteisena 33 950–35 956-euroa. Nelivetoisena auton hintahaarukka on 40 825–51 265 euroa.

Ennakkomyynti alkaa jo parin viikon päästä, ensimmäiset halukkaat saavat auton alleen vielä tänä vuonna.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat