4.7.2021 Ajoneuvot Honda Monkey 125 uudistuu – isompaa pykälää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmisen vuotta markkinoilla ollut 125-kuutioinen Honda Monkey uudistuu nyt ensimmäisen kerran. 1970- ja 1980-lukujen suosikkimopo Honda Monkey koki uuden tulemisen, kun Honda esitteli siitä 125-kuutioisen version kaudelle 2018. Moni hämmästeli kuvia uutuudesta nähdessään, että miten moottoripyöräkortin omaava aikuinen onnistuu taivuttamaan itsensä Hondan ohjaimiin. Ratkaisu oli yksinkertainen, sillä Honda oli kasvattanut Monkeyn mittakaavaa huomattavasti, vaikka ulkonäkö ja mittasuhteet olivat tarkasti esikuvansa kaltaisia.Esimerkiksi istuinkorkeutta oli satapiikki-Monkeyssa 775 millimetriä, mikä on lähes normaali mitta täyskokoisissa moottoripyörissä. Kasvusta huolimatta Monkey 125 oli yhä aito Monkey, ja sitä ostelivat lähinnä viidenkympin ikään ehtineet kuskit, jotka ensimmäisen Monkey-boomin aikaan olivat mopoiässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori - samat teholukematNyt Monkey 125 uudistuu, osittain pakon sanelemana. Jos malli halutaan jatkossakin pitää Hondan Euroopan mallistossa, on sen täytettävä aiemman Euro 4 -vaatimusten sijaan tiukemmat Euro 5 -päästö- ja melurajat. Ratkaisuna Honda ottaa Monkeyssä käyttöön saman uudemman moottoriversion, jonka se jo esitteli sisarmalli MSX125 Gromissa keväällä. Moottori on edelleen ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen ja kaksiventtiilinen nelitahtimoottori.Pelkästä päästöfiksauksesta ei ole kyse, vaan esimerkiksi sylinterin porausta on pienennetty ja iskunpituutta kasvatettu. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, tosin huipputeho saadaan aiempaa 250 kierrosta alempana ja huippuväännön kierrosluku on noussut saman verran. Takajousitusta on muokattu kestämään paremmin aikuisen kuljettajan paino ja parantamaan ajo-ominaisuuksia.Yksi pykälä lisääKuljettajan kannalta suurin uudistuu koskee vaihteistoa, sillä vanhan nelivaihteisen sijaan uudessa moottorissa on viisivaihteinen vaihteisto. Valmistajan mukaan viides vaihde tuo mukavuutta pidemmille ajomatkoille, mikä tarkoittanee viitosvaihteen olevan välitykseltään pidempi kuin vanhan vaihteiston nelosvaihde. Huippunopeutta valmistaja lupaa 91 kilometriä tunnissa, mikä on Monkeylle täysin riittävä lukema.Polttoaineen kulutuslukemaksi kerrotaan 1,5 litraa sadalla, joten 5,6 litran tankillisella pääsee aivan riittävän pitkälle. Keltaisen ja punaisen värivaihtoehdon lisäksi tarjolle tulee uusi sininen vaihtoehto. Honda Monkey 125 Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc Teho: 6,9 kW / 6 750 r/min Vääntö: 11 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1145 mm Istuinkorkeus: 775 mm Tankin tilavuus: 5,6 litraa Paino tankattuna: 104 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen