4.7.2021 Ajoneuvot Honda Monkey 125 uudistuu – isompaa pykälää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmisen vuotta markkinoilla ollut 125-kuutioinen Honda Monkey uudistuu nyt ensimmäisen kerran. 1970- ja 1980-lukujen suosikkimopo Honda Monkey koki uuden tulemisen, kun Honda esitteli siitä 125-kuutioisen version kaudelle 2018. Moni hämmästeli kuvia uutuudesta nähdessään, että miten moottoripyöräkortin omaava aikuinen onnistuu taivuttamaan itsensä Hondan ohjaimiin. Ratkaisu oli yksinkertainen, sillä Honda oli kasvattanut Monkeyn mittakaavaa huomattavasti, vaikka ulkonäkö ja mittasuhteet olivat tarkasti esikuvansa kaltaisia. Esimerkiksi istuinkorkeutta oli satapiikki-Monkeyssa 775 millimetriä, mikä on lähes normaali mitta täyskokoisissa moottoripyörissä. Kasvusta huolimatta Monkey 125 oli yhä aito Monkey, ja sitä ostelivat lähinnä viidenkympin ikään ehtineet kuskit, jotka ensimmäisen Monkey-boomin aikaan olivat mopoiässä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori - samat teholukemat Nyt Monkey 125 uudistuu, osittain pakon sanelemana. Jos malli halutaan jatkossakin pitää Hondan Euroopan mallistossa, on sen täytettävä aiemman Euro 4 -vaatimusten sijaan tiukemmat Euro 5 -päästö- ja melurajat. Ratkaisuna Honda ottaa Monkeyssä käyttöön saman uudemman moottoriversion, jonka se jo esitteli sisarmalli MSX125 Gromissa keväällä. Moottori on edelleen ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen ja kaksiventtiilinen nelitahtimoottori. Pelkästä päästöfiksauksesta ei ole kyse, vaan esimerkiksi sylinterin porausta on pienennetty ja iskunpituutta kasvatettu. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, tosin huipputeho saadaan aiempaa 250 kierrosta alempana ja huippuväännön kierrosluku on noussut saman verran. Takajousitusta on muokattu kestämään paremmin aikuisen kuljettajan paino ja parantamaan ajo-ominaisuuksia. Yksi pykälä lisää Kuljettajan kannalta suurin uudistuu koskee vaihteistoa, sillä vanhan nelivaihteisen sijaan uudessa moottorissa on viisivaihteinen vaihteisto. Valmistajan mukaan viides vaihde tuo mukavuutta pidemmille ajomatkoille, mikä tarkoittanee viitosvaihteen olevan välitykseltään pidempi kuin vanhan vaihteiston nelosvaihde. Huippunopeutta valmistaja lupaa 91 kilometriä tunnissa, mikä on Monkeylle täysin riittävä lukema. Polttoaineen kulutuslukemaksi kerrotaan 1,5 litraa sadalla, joten 5,6 litran tankillisella pääsee aivan riittävän pitkälle. Keltaisen ja punaisen värivaihtoehdon lisäksi tarjolle tulee uusi sininen vaihtoehto. Honda Monkey 125 Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124cc Teho: 6,9 kW / 6 750 r/min Vääntö: 11 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1145 mm Istuinkorkeus: 775 mm Tankin tilavuus: 5,6 litraa Paino tankattuna: 104 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?