2.5.2020

Huutokauppahelmet – Ferrari F50

Ferrari F50 rear quarter - RM Sotheby's

Toinen tehtaalta valmistunut Ferrari F50 oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1995. Vain 349 tällaista unelmaa valmistettiin, mutta tämä tulee huudettavaksi.

Ensimmäinen Huutokauppahelmet -juttu julkaistiin maaliskuussa 2019, eli hieman reilu vuosi sitten, ja sen päätähtenä esiintyi Ferrari 365 GTC/4. Tuolloin tuli pohdittua vaaraa juttusarjan täyttymisestä pelkillä Ferrareilla, mutta nyt yli vuotta myöhemmin se voitaneen todeta turhaksi. Siitä syystä tämä Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1995 esillä ollut Ferrari F50 -yksilö mahtuu muitta mutkitta matkaamme.

Ferrari F50 oli tarkoitettu hieman aikaiseksi juhlakaluksi merkin ensimmäisen oman auton 50-vuotissyntymäpäiväksi. Ensiksi mainitun, taka-akselin etupuolelle hiilikuiturunkoon pultattu, vapaasti hengittävä 4,7-litrainen V12-moottori omasi vahvan sukulaissuhteen F1-maailmaan. Näin saavutettiin selvästi yli 500 hevosvoimaa moottorin kiertäessä kunnioitettavat 8500 kierrosta minuutissa.

Kuljettaja sai itse vastata vaihtotapahtumasta kuusilovisen käsivalintaisen vaihteiston välityksellä. Voima välittyi tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta takapyörille. Kuljettajalla ei ollut käytössään ohjaustehostinta, sähköisiä ikkunannostimia tai juuri mitään muutakaan omien taitojensa lisäksi.

Ferrari F50 front quarter - RM Sotheby's

Hiilikuiturungon ympärille oli kierretty myös pintapaneelit samasta materiaalista, joka auttoi pitämään painon kurissa – 1230 kilogrammaa oli tuolloinkin varsin pieni luku V12-moottorilla varustetulle superautolle. Sen muodot juontavat juurensa itse asiassa futuristiseen, vuoden 1989 Tokion autonäyttelyssä esiteltyyn, Ferrari Mythos -konseptiautoon ja tämän voi havaita autojen sivuprofiilista.

Alustarakenne oli myös hyvin kehittynyt ja monella tapaa tutumpi kilpa- kuin katuautoista. Bilstein vastasi sähköisesti säätyvien iskunvaimentimien kehitystyöstä. Ferrarin tavoite oli rakentaa kaksipaikkainen katulaillinen Formula 1 -auto tuulilasinpyyhkijöillä ja Luca di Montezemolo kehuikin autoa, Motor Trendin haastattelussa vuonna 1995, juuri sellaiseksi.

Aiheesta on vaikea kirjoittaa mainitsematta mallin edeltäjää. Ferrari F40 onkin esiintynyt jo juttusarjassamme, joten siitä kannattaa lukea enemmän sieltä. Uusi F50 oli edeltäjäänsä hitaampi suoralla, mutta Ferrarin mukaan 4 sekuntia nopeampi Fioranon radan ympäri. Kannattaa katsastaa Youtuben puolelta vuonna 2013 julkaistu Drive-videopätkä, jossa Chris Harris koeajaa molemmat moottoriradalla.

[embed]https://youtu.be/3MDTcXGsjuo[/embed]

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1995 Ferrari F50 – RM Sotheby’s

Nyt huutokaupattavaksi tuleva yksilö (runkonumero 103114) on toinen ikinä valmistettu Ferrari F50 ja se valmistui tehtaalta vuonna 1995 punaisella Rosso Corsa -maalilla päällystettynä. Sisätiloista löytyi pääosin mustaa istuimien punaisia kankaisia keskikohtia lukuun ottamatta. Se matkasi Saksaan Frankfurtin autonäyttelyä varten, mutta päätyi lopulta keräilijälle Berliiniin.

Vuonna 2016 tämä kyseinen F50 sai Ferrari Classiche -aitoustodistuksen, jossa lukee sen olevan niin sanottu ”matching numbers” eli tekniikan sijaitsevan alkuperäisessä korissa. Samana vuonna tämä Ferrari F50 -yksilö sai huoltoa noin 30 000 euron edestä Kölnin Maranello Motorsin tiloissa ennen kuin auto myytiin ensimmäiseltä omistajalta Yhdysvaltoihin, jossa sille tehtiin yli 100 000 dollarin edestä muutostöitä katulailliseksi rekisteröintiä varten.

Autolla on ajettu vain 3 371 mailia ja se on huollettu hiljattain Yhdysvalloissa. Sen mukana toimitetaan sekä musta kangaskatto sekä alkuperäistä maalipintaa vastaava kovakatto. Dokumentaatio on tietenkin sillä tasolla kuin tämänhintaisen auton tapauksessa on syytäkin ja tämä yksilö huutokaupataan toukokuun lopulla internetin välityksellä.

Ferrari F50 hatch - RM Sotheby's

Alustava hinta-arvio on 2,5-2,75 miljoonaa dollaria. Se on toki enemmän kuin F40, mutta kyseessä on myös huomattavasti harvinaisempi auto. Tehtaalta valmistui 1315 F40 -mallia, mutta Ferrari F50 oli rajoitettu lukemaan 349 kappaletta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: : RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat