Maserati 5000 GT Coupe by Ghia rear quarter - RM Sotheby's

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 27.7.2019

Huutokauppahelmet – Maserati 5000 GT Coupe by Ghia

Täysin ainutlaatuinen Maserati 5000 GT by Ghia on muutenkin mielettömän upea auto, mutta sitä seuraa myös mahtava tarina. Tässä on puolen miljoonan romuläjä.

Maserati 3500 GT oli Iranin viimeisen šaahin Mohammad Reza Pahlavin mieleen, mutta hän kaipasi jotakin vielä yksilöllisempää. Pahlavi pyysi Maseratia rakentamaan katuauton Maserati 450S urheiluauton viisilitraisen V8-moottorin ympärille. Näin syntyi Maserati 5000 GT Giulio Alfierin vahvistettua 3500 GT:n koria naittaakseen siihen edellä mainitun moottorin.

Maserati 5000 GT Coupe by Ghia engine - RM Sotheby's

Maserati 5000 GT esiteltiin Torinon autonäyttelyssä vuonna 1959 ja pian valmistui kaksi samanlaista autoa lisää. Moottoria kuitenkin hienosäädettiin tämän jälkeen kaupunkiajoa silmällä pitäen ja loput 31 valmistunutta autoa saivat nämä päivitykset. Matematiikan taituri osaa ynnätä valmistuneiden autojen kokonaismääräksi 34 kappaletta.

Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Näitä Maseratin malleja nimittäin koritti peräti kahdeksan eri koripajaa erilaisiin muotoihin, jonka takia vain harva aiemmin mainituista 34 kappaleesta näytti samalta. Ne edustivat aikanaan automaailman kalleinta kärkeä.

1961 Maserati 5000 GT Coupe by Ghia – RM Sotheby’s

Tämänkertainen Huutokauppahelmi on vuosimallin 1961 Maserati 5000 GT Coupe by Ghia runkonumeroltaan AM103 018. Se oli yhdeksäs valmistunut 5000 GT ja ainoa jonka koritti Ghia. Muodoista vastasi Ghian muotoilututkielmien päämuotoilija Sergio Sartorelli. Muodoissa oli monia aikaansa edellä olleita piirteitä, joita nähtiinkin myöhemmissä Ghian luomuksissa.

Maserati 5000 GT Coupe by Ghia front quarter - RM Sotheby's

Mielenkiintoisesti Sartorelli oli piirtänyt myös muutaman Lambretta-skootterin prototyypin ja tavannut tuossa yhteydessä Ferdinando Innocentin. Innocenti loi pohjoisen vastauksen Vespalle vuonna 1947 ja Lambretta-skootterin menestys teki miehestä erään Italian rikkaimmista. Innocenti pyysikin Sartorellia luomaan hänelle yksilöllisen Maserati 5000 GT:n.

Ghia esitteli tämän yksilön osastollaan vuoden 1961 Torinon autonäyttelyssä, eli kaksi vuotta alkuperäisen Maserati 5000 GT:n esitellyn jälkeen. Tällöin se esiteltiin alkuperäisessä hopeisessa värissä mustalla verhoilulla. Näyttelyn jälkeen se päätyi Innocentin omistukseen.

Hän myi lopulta auton eteenpäin ja muutaman mutkan kautta 018 päätyi Saudi-Arabiaan. Paikallinen intohimoinen autoharrastaja Rubayan Alrubayan onnistui hankkimaan sen itselleen 1970-luvulla, mutta hänkään ei ymmärtänyt auton merkitystä. Hän unohti auton paikalleen vuosikymmeniksi aina kuolemaansa saakka.

Tämän jälkeen perikunta siirsi auton sisätiloihin ja myy auton nyt eniten tarjoavalle. Auto oli jo merkitty spraymaalilla oven reunaan hylätyksi ja siten romutettavaksi, mutta onneksi se pelastui julmalta kohtalolta viime tingassa.

Lähes 50 vuotta ulkona seissyt AM103 018 on yllättävän kokonainen auto hurjasta kunnostaan huolimatta. Tämä mahdollistaa sen entisöimisen alkuperäiseen asuunsa, sillä puuttuvat osat aiheuttavat näin yksilöllisten autojen kohdalla suurempia ongelmia kuin osien huono kunto.

Sekä alkuperäisestä hopeisesta että sen päälle myöhemmin maalatusta sinisestä on näkyvissä jäänteitä ja tehtaalla asennettu vararengaskin on tallella. Ovipahvin pinnasta kuoriutuvasta nahasta löytyy sisäpuolelta Ghian koripajalla piirretyt lyijykynämerkinnät. Matkamittari näyttää patinoitunein lukemin 15 561 kilometriä, joka saattaisi hyvin olla auton kulkema matka.

Maserati 5000 GT Coupe by Ghia side - RM Sotheby's

Tämä Maserati 5000 GT Coupe by Ghia on ainoa laatuaan. Autoharrastajat ympäri maailman odottavat jo sen näkemistä entisöidyssä kunnossa ja sille on helppo povata menestystä concours-tapahtumissa. RM Sotheby’s -huutokauppa käydään 15.-17.8. Montereyssä, Kaliforniassa ja tämän yksilön alustava hinta-arvio on puolen miljoonan dollarin toisella puolen

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Robin Adams/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby´s

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat