18.7.2022

Hyundai N Vision 74 – yli 670 hevosvoiman huikea vetykonsepti on kuin toisesta ajasta

Hyundai N Vision 74 vety polttokenno konsepti sähkö sportti

Vetyä, akkuja ja yli 500 kilowattia takavetoa. Hyundai N Vision 74 on häpeilemättömän retrotyylitelty ajatusleikki tulevaisuuden sportista.

Hyundai on juhlinut jälleen "N-päivää" esittelemällä ideoitaan tulevista malleista. Kahdesta konseptiautosta mielenkiintoisempi on laajemmin aikakäsitystämme haastava Hyundai N Vision 74. Vetypolttokennolla varustettu sportticoupe on tyylitelty vuoden 1974 mukaan.

Hyundai N Vision 74 vety polttokenno konsepti sähkö sportti

Virkistävän retrokulmikkaan ulkonäön takana on jälleen Hyundain kaikkien aikojen ensimmäinen konseptiauto, Pony Coupé Concept, jonka muotoihin viitattiin jo Hyundai 45 -konseptissa ja sittemmin Ioniq 5 -tuotantoautossa. Pony Coupé Concept esiteltiin 1974 Torinon autonäyttelyssä ja kulmikkaan ajatusleikin takana oli Italdesign ja muuan Giorgetto Giugiaro. Studion piti esitellä auto omana muotoilututkielmana nimellä Asso di Fiori, mutta viime hetkellä Hyundai innostui konseptista. Giugiaro itse piti autoa eräänä suurimmista vaikuttajista 1980-luvun aikakoneikoni DeLorean DMC-12:n suhteen. Hyundai itse kuvailee vuoden 1974 konseptia, että vaikka auto ei tullut tuotantoon, se inspiroi koko yhtiötä uskaltamaan enemmän.

Hyundai N Vision 74 vety polttokenno konsepti sähkö sportti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetyä ja tehoa

Hyundai N Vision 74 puolestaan on 4 952 millimetriä pitkä konsepti, jonka akseliväli on 2 905 mm. Korkeutta matalanhuiskealla autolla on 1 331 mm ja leveyttä 1 995 mm. Pony-konseptin B-pilari on saanut seuraa nykytrendin Parametric Pixel -pikselivaloista ja konseptiin on muotoiltu jopa nypyt tuulilasinpesimille. Varsinaisia mittoja mielenkiintoisempaa on kuitenkin auton voimalinja.

Hyundai N Vision 74 vety polttokenno konsepti sähkö sportti

N Vision 74 on varustettu viidessä minuutissa täytettävällä 4,2 kilogramman vetysäiliöllä auton perässä ja 85 kilowatin (95 kW maksimi) vetypolttokennolla, joka sijaitsee etuakselin välissä. Lisäksi autossa on takaistuinten tilalla 62,4 kilowattitunnin akusto, jonka voi pikaladata 800 voltin järjestelmällä. Toimintamatkan kerrotaan olevan yhteensä yli 600 kilometriä. Hyundai kertoo "vetylataushybridin" eduksi sen, että käyttövoimat voivat toimia lämpötilanteen mukaan ja auto toimii samalla jäähdytystutkielmana. Vety tankataan auton oikealta puolelta ja sähkö ladataan vasemmalta puolelta.

Hyundai on tehnyt autosta tarkoituksella räävittömän sportticoupén, sillä "yli 500 kilowatin" (670 hv) teho menee vain ja ainoastaan taka-akselille. Vääntöä on yli 900 Nm. Kummallakin takapyörällä on oma sähkömoottorinsa, joten väännön kohdistaminen ajotilanteen mukaan onnistuu entistä tarkemmin. Ainoa kerrottu suoritusarvo on, että huippunopeus on yli 250 km/h.

Hyundai N Vision 74 vety polttokenno konsepti sähkö sportti

Nähtäväksi jää, onko Hyundai N Vision 74 tulossa tuotantoon missään muodossa, mutta ainakin Hyundai on viime vuosina innostunut konseptiautojensa tuotantoversioista melko hyvällä prosentilla.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat