12.1.2024 Ajoneuvot If kieltäytyy vakuuttamasta Porschen sähköautoja – syynä kalliit akkuvahingot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi on nostanut jälleen puheenaiheeksi sähköautojen akkuvahingot sekä niiden korvaukset. Vakuutusyhtiö Ifin uuden linjauksen mukaan Porsche Taycan ja Audi E-tron GT -mallien vakuuttaminen ei enää onnistu mallien korkeiden korvauskustannusten takia. Sähköautojen kookkaat ajoakut sijaitsevat lähes poikkeuksetta auton lattiassa akselien välissä. Akkujen altistuminen iskuille ei siis ole suuri yllätys, mutta vahinkotapauksissa on automallikohtaisia eroja akun suojauksesta, akun korjausmenettelystä ja viime kädessä auton maavarasta riippuen. Kysyimme Suomessa toimivilta vakuutusyhtiöiltä sähköautojen vakuuttamisesta. Kyselyyn vastasivat määräaikaan mennessä If, OP-Pohjola, Tapiola, Pohjantähti, POP Vakuutus, Turva ja Fennia. Yleisimmin vakuutusyhtiöissä suhtaudutaan tilanteeseen rauhallisesti, eli markkinaa seurataan kertyneiden vahinko- ja korvaustapausten pohjalta. Vastauksissa korostuvat vakuutusyhtiöiden itse määrittelemät kaskovakuutukset, sillä lakisääteisen liikennevakuutuksen kohdalla eroja ei käytännössä ole. – LähiTapiolalle ei ole este vakuuttaa sähköautoa, jos kyseessä on Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttävä sähköauto. Vakuutusmaksut kuitenkin vaihtelevat myös sähköautoissa - muun muassa merkin, mallin ja teknisten tietojen perusteella, vahinkodataan pohjaten, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtaja Tapani Alaviiri. – Sähköautojen korkeampiin korjauskustannuksiin vaikuttavat uusi teknologia, korjausosaaminen, varaosien saatavuus ja hinta, akkupakettien korjattavuus ja lunastusvahingot. Sähköauton kannan uutuudesta ja pienuudesta johtuen yksittäisen vahingon vaikutus tilastoissa voi olla suuri. Eri merkkien akkujen huollettavuus, korjattavuus, kierrättäminen ja korjaamoiden osaaminen aiheuttavat kyllä pohdintaa, linjaa kotitalouksien ajoneuvovakuutuksista Fenniassa vastaava tuotepäällikkö Raili Tuules. – Ajoneuvon käyttövoima ei yksin vaikuta siihen, myönnetäänkö ajoneuvolle kaskovakuutus. Vakuuttamisriskiä arvioidaan käyttövoimasta riippumatta pääasiassa ajoneuvon teknisten tietojen, esimerkiksi tehon ja iän perusteella. Myös ajoneuvon arvo voi vaikuttaa vakuuttamisratkaisuun. Kaskovakuutusta ei voida myöntää, jos vahinkoriski arvioidaan liian suureksi. Eri ajoneuvojen vakuuttamisriski arvioidaan vahinkotilastojen perusteella. Myös vakuutusmaksut perustuvat ajoneuvojen ja ajoneuvon käyttäjien tilastolliseen vahinkoriskiin ja korvausmenoon, kommentoi viestintäpäällikkö Satu Annala Turvasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ifiltä ei uusia vakuutuksia Porschelle tai Audille Poikkeuksen muodostaa vakuutusyhtiöiden yleiseen linjaan muodostaa If, joka on muuttanut ohjeistustaan koskien Porsche Taycanin vakuuttamista. Linjaus koskee myös mallin sisarversiota Audi E-Tron GT ja RS E-Tron GT. – Tällä hetkellä emme Ifissä myönnä uusia kaskovakuutuksia seuraaviin sähköautomalleihin: Porsche Taycan, Audi e-Tron GT ja Audi RS e-Tron GT, kertoo ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifiltä. – Päätös rajoittaa toistaiseksi näiden automallien kaskovakuuttamista johtuu niiden akkuvahinkojen poikkeuksellisen suurista korjauskustannuksista Suomessa. Lisäksi akkuvahinkoja näyttää niille tapahtuvan useammin kuin muille sähköautoille, ja niiden koko akuston vaihtaminen korjaamisen sijaan vaikuttaa olevan vallitseva käytäntö. Jättämällä vakuuttamatta tämän erittäin pienen mutta suuririskisen autojoukon, pystymme tarjoamaan suurelle osalle asiakkaista edullisia sähköautovakuutuksia. – Sama linjaus koskee lähtökohtaisesti sekä yksityis- että yritysasiakkaita, Roselius jatkaa. Helmikuussa 2023 Roselius kertoi Moottorille Ifin tapauksesta, jossa Porsche Taycanin akustoon tulleen seitsemän millin painauman korjaaminen tarkoitti koko akuston vaihtamista. Kokonaiskustannukseksi kertyi tuolloin yli 80 000 euroa. – Vahinkotiheys ja vahinkojen suuruus vaikuttavat aina vakuutusten hintaan. Sähköautojenkin korjauskustannuksissa ja vahinkotiheydessä on merkeittäin ja malleittain eroja, ja silloin kun ne näkyvät niiden korvausmenossa, myös hintoja tarkistetaan normaaliin tapaa. Kuitenkin ylivoimaisesti suurimmassa osassa sähköautoja esimerkiksi akuston vaurioitumisriski ei ole erityisen suuri, eikä sen perusteella kannata hylätä suunnitelmaa sähköauton hankkimisesta, Roselius tiivistää. Teksti: Aake Kinnunen ja Manu Tuppurainen Lähde: vakuutusyhtiöt Kuvat: Lauri Ahtiainen, Porsche Päivitetty 13.1.2024: lisätty Fennian sitaatti, täsmennetty sanamuotoja Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe