14.8.2016 Ajoneuvot Ihmistieteet kunniaan! Autonominen auto tarvitsee myös antropologia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insinöörien, teknisten asiantuntijoiden ja ohjelmoijien lisäksi autonominen auto tarvitsee ymmärrystä liikenteen oudoista tavoista. Nissan pyrkii tuomaan ensimmäisen autonomisen vaiheensa, oman kaistan moottoritieajoon kykenevän ProPilot-järjestelmän, ensi vuonna eurooppalaiseen Qashqaihin. Järjestelmän suunnittelu on luontaisesti vaatinut merkittävän määrän asiantuntijoita eri aloilta, mukaan lukien sensoriasiantuntijoita, tekoälysuunnittelijoita, IT-asiantuntijoita ja niin edelleen. Mutta ehkä eräs yllättävimmistä on antropologi, ihmistieteilijä.Ihmiskunnan kulttuuria ja tapoja tutkiva antropologi on kuitenkin omiaan, kun tarkoitus on opettaa ProPilot ajamaan ihmisten joukossa. Järjestelmän tarvitsee kyetä arvioimaan ihmiskuljettajien reaktioita, mutta myös auttaa järjestelmää käyttäytymään ihmismäisesti. Tavoitteena on, että järjestelmä olisi "hyvä kansalainen".– Autotekniikka kehittyy ja muuttuu, ja nyt lisäämme siihen autonomisia ulottuvuuksia, jotka tuovat mukanaan muutoksia yhteiskunnassa aina arkipäiväiseen tiekäyttäytymiseen, kommentoi Melissa Cefkin, Nissanin Piilaakson tutkimuskeskuksen pääantropologisti.Vaikka antropologia tuo helposti mieleen Claude Levi-Straussin, Margaret Meadin ja Gregory Batesonin kaltaisia nimiä. Cefkin kuitenkin edustaa paljon modernimpaa antropologian haaraa, tutkien ihmisiä ja kulttuureita etnografisesti. Autoteollisuudessa tämä tarkoittaa, että Cefkin tutkii ihmisten ja, vahvasti kulttuurisesti ladatun objektin, auton välistä suhdetta eri kulttuureissa. Tämä auttaa ymmärtämään miten teknologian tulisi tulkita tai toimia erilaisissa käytöstilanteissa.– Autonomisten autojen kohdalla, jos joku istuu kuljettajan paikalla, hän ei välttämättä aja autoa. Täysin automaattisissa autoissa ei välttämättä edes ole ketään kuljettajan paikalla.Cefkin ja hänen tiiminsa on keskittynyt Nissanin autonomisen ohjelman kolmanteen vaiheeseen, jossa ProPilot opettelee ajamaan keskustoissa ja risteyksissä ilman kuljettajan apua. Järjestelmää odotetaan käyttöön vuonna 2020. Vuonna 2018 ProPilotin odotetaan selviävän itse moottoritien kaistanvaihdoista ja yllättävistä tilanteista.Nissanille Cefkin saapui maaliskuussa 2015 työskenneltyään ensin muun muassa IBM:llä. Hän alkoi työryhmänsä kanssa välittömästi dokumentoimaan miten liikkujat käyttäytyvät kaupunkiristeyksissä, huomioiden myös pyöräilijät, jalankulkijat ja tiestön erityispiirteet. Erityisen haastavia ja mielenkiintoisia heille olivat neljän suunnan risteykset, joissa on Stop-merkit.– Mitä nelisuuntaisissa risteyksissä tapahtuu on paljolti riippuvaista tulkinnasta. Joo, pitäisi pysähtyä, mutta pysähtymisen jälkeen mikään ei käske ajamaan, joten täytyy itse päätellä koska voi edetä.– Yritämme nyt suodattaa työtämme eräänlaisiksi avaintilanteiksi, jotka autonomisen auton täytyy hallita – mitä se havaitsee ja miten se tulkitsee, tekee arviointeja ja päätöksiä sekä käyttäytyy toimiakseen tehokkaasti eri tilanteissa.Tällainen tutkimustyö on johtanut myös suunnittelutyöhön sen osalta, miten autonominen auto voisi kommunikoida seuraavan liikkeensä. Nissan esitteli erään version tästä IDS-konseptiautossaan. Jotkin konseptiauton ideat, kuten valo, joka kertoo auton havainneen jalankulkijan, saattavat tulla Nissanin tuleviin malleihin. Tutkittavana on myös, miten kommunikoida monien liikkujien havainnointi ja mitä ajoneuvo aikoo seuraavaksi.Ennen saapumistaan Nissanille Melissa Cefkin työskenteli muun muassa IBM:llä ja muissa Piilaakson yrityksissä.Cefkinin mukaan tutkimustyö osoittaa sen, miten viisasta on ollut ottaa antropologit mukaan jo järjestelmien ensimmäisten askeleiden aikana. Tämä eroaa joidenkin valmistajien tavasta, jossa järjestelmiä säädetään vasta myöhemmin kehityssyklissä.– Se, mikä erottaa meidät muista on se, että työskentelemme teknologian ytimessä ja tuomme näkemyksiä ja eräänlaista ymmärtämystä ihmisten tavoista ja kokemuksista suoraan järjestelmän perusteisiin, ihmistieteilijä kiteyttää.Lähde ja kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Nissan ProPILOT – askeleittain autonomisuuteen Nissan Qashqai opettelee ajamaan ensi vuonna Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?