14.8.2016 Ajoneuvot Ihmistieteet kunniaan! Autonominen auto tarvitsee myös antropologia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insinöörien, teknisten asiantuntijoiden ja ohjelmoijien lisäksi autonominen auto tarvitsee ymmärrystä liikenteen oudoista tavoista. Nissan pyrkii tuomaan ensimmäisen autonomisen vaiheensa, oman kaistan moottoritieajoon kykenevän ProPilot-järjestelmän, ensi vuonna eurooppalaiseen Qashqaihin. Järjestelmän suunnittelu on luontaisesti vaatinut merkittävän määrän asiantuntijoita eri aloilta, mukaan lukien sensoriasiantuntijoita, tekoälysuunnittelijoita, IT-asiantuntijoita ja niin edelleen. Mutta ehkä eräs yllättävimmistä on antropologi, ihmistieteilijä.Ihmiskunnan kulttuuria ja tapoja tutkiva antropologi on kuitenkin omiaan, kun tarkoitus on opettaa ProPilot ajamaan ihmisten joukossa. Järjestelmän tarvitsee kyetä arvioimaan ihmiskuljettajien reaktioita, mutta myös auttaa järjestelmää käyttäytymään ihmismäisesti. Tavoitteena on, että järjestelmä olisi "hyvä kansalainen".– Autotekniikka kehittyy ja muuttuu, ja nyt lisäämme siihen autonomisia ulottuvuuksia, jotka tuovat mukanaan muutoksia yhteiskunnassa aina arkipäiväiseen tiekäyttäytymiseen, kommentoi Melissa Cefkin, Nissanin Piilaakson tutkimuskeskuksen pääantropologisti.Vaikka antropologia tuo helposti mieleen Claude Levi-Straussin, Margaret Meadin ja Gregory Batesonin kaltaisia nimiä. Cefkin kuitenkin edustaa paljon modernimpaa antropologian haaraa, tutkien ihmisiä ja kulttuureita etnografisesti. Autoteollisuudessa tämä tarkoittaa, että Cefkin tutkii ihmisten ja, vahvasti kulttuurisesti ladatun objektin, auton välistä suhdetta eri kulttuureissa. Tämä auttaa ymmärtämään miten teknologian tulisi tulkita tai toimia erilaisissa käytöstilanteissa.– Autonomisten autojen kohdalla, jos joku istuu kuljettajan paikalla, hän ei välttämättä aja autoa. Täysin automaattisissa autoissa ei välttämättä edes ole ketään kuljettajan paikalla.Cefkin ja hänen tiiminsa on keskittynyt Nissanin autonomisen ohjelman kolmanteen vaiheeseen, jossa ProPilot opettelee ajamaan keskustoissa ja risteyksissä ilman kuljettajan apua. Järjestelmää odotetaan käyttöön vuonna 2020. Vuonna 2018 ProPilotin odotetaan selviävän itse moottoritien kaistanvaihdoista ja yllättävistä tilanteista.Nissanille Cefkin saapui maaliskuussa 2015 työskenneltyään ensin muun muassa IBM:llä. Hän alkoi työryhmänsä kanssa välittömästi dokumentoimaan miten liikkujat käyttäytyvät kaupunkiristeyksissä, huomioiden myös pyöräilijät, jalankulkijat ja tiestön erityispiirteet. Erityisen haastavia ja mielenkiintoisia heille olivat neljän suunnan risteykset, joissa on Stop-merkit.– Mitä nelisuuntaisissa risteyksissä tapahtuu on paljolti riippuvaista tulkinnasta. Joo, pitäisi pysähtyä, mutta pysähtymisen jälkeen mikään ei käske ajamaan, joten täytyy itse päätellä koska voi edetä.– Yritämme nyt suodattaa työtämme eräänlaisiksi avaintilanteiksi, jotka autonomisen auton täytyy hallita – mitä se havaitsee ja miten se tulkitsee, tekee arviointeja ja päätöksiä sekä käyttäytyy toimiakseen tehokkaasti eri tilanteissa.Tällainen tutkimustyö on johtanut myös suunnittelutyöhön sen osalta, miten autonominen auto voisi kommunikoida seuraavan liikkeensä. Nissan esitteli erään version tästä IDS-konseptiautossaan. Jotkin konseptiauton ideat, kuten valo, joka kertoo auton havainneen jalankulkijan, saattavat tulla Nissanin tuleviin malleihin. Tutkittavana on myös, miten kommunikoida monien liikkujien havainnointi ja mitä ajoneuvo aikoo seuraavaksi.Ennen saapumistaan Nissanille Melissa Cefkin työskenteli muun muassa IBM:llä ja muissa Piilaakson yrityksissä.Cefkinin mukaan tutkimustyö osoittaa sen, miten viisasta on ollut ottaa antropologit mukaan jo järjestelmien ensimmäisten askeleiden aikana. Tämä eroaa joidenkin valmistajien tavasta, jossa järjestelmiä säädetään vasta myöhemmin kehityssyklissä.– Se, mikä erottaa meidät muista on se, että työskentelemme teknologian ytimessä ja tuomme näkemyksiä ja eräänlaista ymmärtämystä ihmisten tavoista ja kokemuksista suoraan järjestelmän perusteisiin, ihmistieteilijä kiteyttää.Lähde ja kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Nissan ProPILOT – askeleittain autonomisuuteen Nissan Qashqai opettelee ajamaan ensi vuonna Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa