4.3.2024

Ja sitten on Hyundain vuoro lopettaa polttomoottoriset N-mallit Euroopassa

Hyundai i20 N

Hyundai liittyy muiden muassa Fordin, Volkswagenin, Opelin, Peugeotin ja Abarthin seuraan lakkauttaessaan kerta kaikkiaan polttomoottoriset hot hatchinsä. Näin Eurooppa hyvästelee i20 N:n sekä i30 N:n muutaman kuukauden sisällä.

Kevyistä kaupunki- ja perheautoista alabrändien avulla tehtyjen sporttiversioiden alamäki jatkuu. Hyundai on useiden lähteiden mukaan lopettamassa polttomoottoristen N-mallien myynnin ja tuotannon Euroopan markkinoilla kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana.

Hyundai i30N 2021

Leikkuriin menee siis kaksi eri kokoista ja varsin pidettyä hot hatchiä, taskuraketti i20 N:ää ja sen isosiskoa i30 N:ää, mukaan lukien Fastback -versiota. Autot on valmistettu Euroopassa, Tšekissä. Hyundai ei lopeta polttomoottorisia N-mallejaan suinkaan kaikkialla. Esimerkiksi Elantra N:stä odotetaan jopa uutta versiota, mutta kuten tiedämme, koko Elantra-malli ei ole enää sukupolviin kuulunut Hyundain Euroopan tuonti- ja myyntiohjelmiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilalle paljon sähköä

N-alabrändiä Hyundai ei ole Euroopassakaan lakkauttamassa, vaan kevyiden polttomoottoristen hot hatchien tilalle tulee Ioniq -malliston täyssähkömalleja.

Kuten tiedämme, Ioniq 5 N on näistä ensimmäinen. Goodwoodin Festival of Speedissä yhtä aikaa eri aikakausien monenmoisten superautojen keskellä esitelty Ioniq 5 N kruunaa koko Hyundain täyssähkömalliston 448 kilowatin eli 609 hevosvoiman perustehollaan. N Grin Boost -toiminnolla tehoa on ulosmittattavissa maksimaaliset 478 kilowattia eli tasan 650 hevosvoimaa.

N-alabrändin puitteissa Ioniq 5 suoriutuu 0 – 100 km/h -tulikokeesta 3,4 sekunnissa, kulkee 260 kilometriä tunnissa ja driftaa kuin takavetoinen tehobemari, vaikka onkin nelivetoinen. Lisäksi, tietokoneääntä on tarjolla taannoista Hyundai RN22e -konseptia mukailevasta N:n virittämän 2,0-litraisen turbomoottorin kautta aina kaksimoottoriseen suihkuhävittäjään asti.

Hyundai RN22e Hyundai Ioniq 6 N sähköauto sportti teho

Kuten kaikesta voi päätellä, uudet N:t - sitten kun mukaan liittyy myös Ioniq 6 N - ovat luonteeltaan varsin erilaisia kuin tuotannosta poistuvat polttomoottoriset hot hatchit. Sporttimaailmassa polttomoottori- ja sähköautojen erot tuntuvat korostuvan entisestään.

Jäljellä enää muutama lajin edustaja

Hot hatchien katoamistahti on ollut tiuha jo ennen Hyundaita. Peugeot ja Opel luopuivat yhteistyönsä myötä 208 GTi:stä sekä Corsa OPC:stä. Volkswagen Polo GTI on historiaa, eikä Skoda Fabia RS:stä ole tietoakaan. Ford Fiestan lakkauttamisen jälkeen menetimme luonnollisesti myös Fiesta ST:n. Harmillisesti myös Abarth on kertonut luopuvansa 595- ja 695-sarjoistaan siirtyessään sähköautomerkiksi, ja Abarth Punto on kaukainen muisto. Renault Clio Sport puuttuu niin ikään vahvuudesta.

Jäljellä olevista hot hatcheistä ehdottomasti tunnetuin ja pirtein esimerkki on Toyota GR Yaris. Myös Volkswagen jatkaa vielä nyky-Golfin toisen puolikkaan ajan Golf GTI:n tuotantoa, joskin pelkästään kaksoiskytkinautomaatin kera.

Lähteet: Hyundai, Motor1 Deutschland Kuvat: Hyundai, Toyota Teksti: Benjamin Helander 

Luetuimmat