23.5.2018

Joka sää vai? Fordin testikeskus taikoo kelin kuin kelin

Fordin säätehdas

Fordin säätehdas kykenee simuloimaan lähes minkä tahansa kelin maapallolta – ja vieläpä ripeässä tahdissa.

Fordin uusi testikeskus Saksan Kölnissä pystyy simuloimaan erilaisia ympäristöolosuhteita lähes mistä tahansa maailmasta. Niinpä säätehtaaksi luonnehdittu paikka on yhtä aikaa sekä Euroopan kylmin että kuumin paikka. Lämpötilojen lisäksi onnistuvat esimerkiksi hurrikaanit tai lumisade.

Ympäristötestikeskus oli Fordille yli 70 miljoonan euron investointi. Säätestikeskuksen tavoitteena on ollut luoda insinööreille mahdollisuus testata saman katon alla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa, mihin tahansa aikaan päivästä. Säälabra mahdollistaa myös autojen (ja jäätelön) nopean kuljettamisen ilmastosta toiseen, kuten vaikkapa Saharan kuumuudesta Siperian kylmyyteen ja Costa Rican kosteuteen. Laitoksen testihuoneista kaksi voidaan jäähdyttää aina -40°C asti ja toisaalta lämmittää 55°C saakka. Laitoksessa on mahdollista saavuttaa myös 95% ilmankosteus.

Keskuksessa voidaan luoda myös tuulia aina 250 km/h nopeuteen saakka, kiitos 1,4 megawatin tuulitunneliturbiinin. Laitoksessa voidaan 17 minuutissa saavuttaa ilmasto, joka vastaa 5 200 metrin korkeutta merenpinnasta. Korkeus on sama kuin Mount Everestin pohjoisella perusleirillä ja siellä työskenteleviltä insinööreiltä vaaditaan erillisiä taukoja vuoristotaudin ehkäisemiseksi.

Ympäristötestikeskuksessa nähdään kaikki Fordin mallit aina pienestä Ka+:sta isoon Transitiin, sillä ajoneuvojen on toimittava kaikissa ympäristöolosuhteissa. Dynamometritestaus soveltuu etu-, taka- ja nelivetoautoille.

– Teemme laajasti erilaisia rankkoja testejä, minkä ansiosta Ford-kuljettajat voivat olla varmoja, että heidän autonsa toimii, asuivatpa he millä ilmastovyöhykkeellä tahansa. Siirtyminen tämän rakennuksen neljään eri kulmaan on kuin matkustaisi maailman neljään erilaiseen kolkkaan. Ja insinöörimme voivat tehdä tämän kellon ympäri, joka päivä kehittääkseen luokkansa parhaita autoja, sanoi Joe Bakaj, Vice president, Product Development, Ford of Europe.

Ympäristötestikeskus on jo täysin toiminnassa ja enimmillään insinöörit voivat operoida kymmenen auton kanssa yhtä aikaa. Testiohjelmat käsittävät sähkölaitteiden suoriutumisen, jarrut, ilmastoinnin, peräkärrykäytön, lämmityksen, ruuhkatilanteet, kesätyyvden, turvallisuuden sekä mukavuuden. Tutkittavia yksityiskohtia ovat esimerkiksi tuulilasin sulamisen nopeus eri lämpötiloissa, kovien tuulien vaikutus korin ulko-osiin sekä lumen keräytyminen ovenkahvoille.

Osa testialueista on erikoistunut tiettyihin koetyyppeihin. Esimerkiksi tuulitunnelia 1 käytetään kylmä- ja kuumatestaukseen, sillä tunnelin 28 kohdevaloa on varustettu 4 000 watin polttimoilla, joten tuulitunneli on ideaalinen ilmastoinnin tehokkuuden tarkistamiseksi. Äänieristyksen vuoksi tunneli soveltuu myös akustisiin mittauksiin. Tuulitunneli 2 soveltuu lumi- ja sadeolosuhteiden testaamiseen, eli näkyvyyden ja moottorin käynnistyksen testaamiseen. Tuulitunneli 3 toimii korkean paikan testilaboratoriona, jossa kokeillaan, että edes korkean paikan kylmkäynnistyksissä nesteet eivät riko putkia korkeassa paineessa.

– Pystymme näkemään, miten tuulilasinpyyhkijät toimivat arktisissa lämpötiloissa, miten moottori toimii äärimmäisessä kylmyydessä tai kuumuudessa ja jopa kuinka paljon lunta putoaa kuljettajan päälle oven avauksessa. Tämä on insinöörin unelma, sanoi Michale Steup, project manager, Environmental Test Centre, Ford of Europe.

Kaiken kaikkiaan laitos käyttää 11 megawattia sähköä, joka hankitaan uudistuvista ja ympäristöystävällisistä lähteistä Skandianaviasta.

Lähde ja kuvat: Ford 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat