23.5.2018 Ajoneuvot Joka sää vai? Fordin testikeskus taikoo kelin kuin kelin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin säätehdas kykenee simuloimaan lähes minkä tahansa kelin maapallolta – ja vieläpä ripeässä tahdissa. Fordin uusi testikeskus Saksan Kölnissä pystyy simuloimaan erilaisia ympäristöolosuhteita lähes mistä tahansa maailmasta. Niinpä säätehtaaksi luonnehdittu paikka on yhtä aikaa sekä Euroopan kylmin että kuumin paikka. Lämpötilojen lisäksi onnistuvat esimerkiksi hurrikaanit tai lumisade. Ympäristötestikeskus oli Fordille yli 70 miljoonan euron investointi. Säätestikeskuksen tavoitteena on ollut luoda insinööreille mahdollisuus testata saman katon alla kaikissa mahdollisissa olosuhteissa, mihin tahansa aikaan päivästä. Säälabra mahdollistaa myös autojen (ja jäätelön) nopean kuljettamisen ilmastosta toiseen, kuten vaikkapa Saharan kuumuudesta Siperian kylmyyteen ja Costa Rican kosteuteen. Laitoksen testihuoneista kaksi voidaan jäähdyttää aina -40°C asti ja toisaalta lämmittää 55°C saakka. Laitoksessa on mahdollista saavuttaa myös 95% ilmankosteus. Keskuksessa voidaan luoda myös tuulia aina 250 km/h nopeuteen saakka, kiitos 1,4 megawatin tuulitunneliturbiinin. Laitoksessa voidaan 17 minuutissa saavuttaa ilmasto, joka vastaa 5 200 metrin korkeutta merenpinnasta. Korkeus on sama kuin Mount Everestin pohjoisella perusleirillä ja siellä työskenteleviltä insinööreiltä vaaditaan erillisiä taukoja vuoristotaudin ehkäisemiseksi. Ympäristötestikeskuksessa nähdään kaikki Fordin mallit aina pienestä Ka+:sta isoon Transitiin, sillä ajoneuvojen on toimittava kaikissa ympäristöolosuhteissa. Dynamometritestaus soveltuu etu-, taka- ja nelivetoautoille. – Teemme laajasti erilaisia rankkoja testejä, minkä ansiosta Ford-kuljettajat voivat olla varmoja, että heidän autonsa toimii, asuivatpa he millä ilmastovyöhykkeellä tahansa. Siirtyminen tämän rakennuksen neljään eri kulmaan on kuin matkustaisi maailman neljään erilaiseen kolkkaan. Ja insinöörimme voivat tehdä tämän kellon ympäri, joka päivä kehittääkseen luokkansa parhaita autoja, sanoi Joe Bakaj, Vice president, Product Development, Ford of Europe. Ympäristötestikeskus on jo täysin toiminnassa ja enimmillään insinöörit voivat operoida kymmenen auton kanssa yhtä aikaa. Testiohjelmat käsittävät sähkölaitteiden suoriutumisen, jarrut, ilmastoinnin, peräkärrykäytön, lämmityksen, ruuhkatilanteet, kesätyyvden, turvallisuuden sekä mukavuuden. Tutkittavia yksityiskohtia ovat esimerkiksi tuulilasin sulamisen nopeus eri lämpötiloissa, kovien tuulien vaikutus korin ulko-osiin sekä lumen keräytyminen ovenkahvoille. Osa testialueista on erikoistunut tiettyihin koetyyppeihin. Esimerkiksi tuulitunnelia 1 käytetään kylmä- ja kuumatestaukseen, sillä tunnelin 28 kohdevaloa on varustettu 4 000 watin polttimoilla, joten tuulitunneli on ideaalinen ilmastoinnin tehokkuuden tarkistamiseksi. Äänieristyksen vuoksi tunneli soveltuu myös akustisiin mittauksiin. Tuulitunneli 2 soveltuu lumi- ja sadeolosuhteiden testaamiseen, eli näkyvyyden ja moottorin käynnistyksen testaamiseen. Tuulitunneli 3 toimii korkean paikan testilaboratoriona, jossa kokeillaan, että edes korkean paikan kylmkäynnistyksissä nesteet eivät riko putkia korkeassa paineessa. – Pystymme näkemään, miten tuulilasinpyyhkijät toimivat arktisissa lämpötiloissa, miten moottori toimii äärimmäisessä kylmyydessä tai kuumuudessa ja jopa kuinka paljon lunta putoaa kuljettajan päälle oven avauksessa. Tämä on insinöörin unelma, sanoi Michale Steup, project manager, Environmental Test Centre, Ford of Europe. Kaiken kaikkiaan laitos käyttää 11 megawattia sähköä, joka hankitaan uudistuvista ja ympäristöystävällisistä lähteistä Skandianaviasta. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku