15.1.2016 Ajoneuvot Julmettua lotkotusta ja silmänruokaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvinainen AC Cobra on ajan hampaan puraisua kestävä tyyli-ikoni, joka ei jätä kylmäksi. Julmettu hörinä salpaa hengen. Keskustelu katkeaa, sillä puhe haipuu väkevien pakoäänten alle. Kun kuskin jalka käy kevyesti kaasupolkimella ja alkaa pakitus ulos hallista, pakoäänten paine nousee ihan uudelle tasolle.Matala murina ja lotkotus katkeavat kuin uniapneasta kärsivän hengitys – vain alkaakseen hetikohta uudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaisuus isolla hoollaEnglannista löydetty auto on harvinaisuus isolla hoolla. Alkuperäisellä 427-isolohkomottorilla autoja on tehty kuusi kappaletta, joista vain kahdessa on ohjauspyörä vasemmalla puolen.Kaunislinjaisen konepellin alla lymyää kahdeksanlitrainen isolohko, jossa on tehoa 511 hevosvoimaa.Voimaa ja tyyliäAutossa yhdistyvät amerikkalainen voimamoottoritaito ja brittiläinen käsityötaito.Avoauto on silmiä hivelevän kaunis: matala, sopusuhtainen ja virtaviivainen, mutta myös muodokas – ajan hampaan puraisua kestävä tyyli-ikoni. Ja silti voimakkaan raaka mutta ajettava auto, jolla voisi lähteä radalle kelloa ja muita kilpureita vastaan.Viides omistaja– Tämä vuonna 1984 valmistunut yksilö on niin lähellä aitoa 1960-luvun AC Cobraa kuin voi vain olla, autoin Suomeen tuottanut yrittäjä Ilmo Saarela taustoittaa.Auton tarkka mallinimi on AC Cobra MK IV, viimeinen edeltäjä eli AC Cobra MK III valmistui vuonna 1968. Kaikkiaan AC Cobria on tehty noin 1 600, joista nelisensataa on vuosien 1982–93 MK IV -malleja.Autoyksilö on AC Cars Ltd:n valmistama AC Cobra, jota ei pidä sekoittaa erilaisiin replikoihin (Dax, Factory Five Racing, Pilgrim, ERA, Contemporary, Superformance).Saarelalla on tallessa tarkat tiedot edellisistä omistajista: kolme oli yhdysvaltalaisia ja yksi englantilainen ennen auton suomalaisomistajaa. Onnenpekka jääköön salaisuudeksi, mutta sen verran voi salaisuuden verhoa raottaa, että auto pääsee hyvään kotiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Klassikot kilpiin Harvinaisten autojen Ilmo Saarela etsii toiveyksilön vaikka maailman toiselta puolen. Jos Ilmo Saarela ei saa erikoista autoa rekisterikilpiin Suomessa, siihen tuskin kykenee kukaan muukaan. Lievestuoreelta käsin toimiva Saarela etsii asiakkaalleen aina mahdollisimman hyväkuntoisen yksilön, jottei auton Suomeen tulon jälkeen edessä ole mittavia kunnostus- ja entisöintitöitä. Vakiosuosikkeja ovat 1950–60 lukujen näyttävät amerikkalaisautot, mutta kiinnostus 1970–80 lukujen youngtimereihin on viriämässä. www.isautomotive.fi Ilmo Saarelan yrityksen tilat Lievestuoreella ovat avarat ja autojen ehdoilla muokatut. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLue lisää Moottorista 1/2016, jonka sat myös digitaalisena. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”