1.9.2016

Katsaus nopeimpien perheautojen historiaan

Jaguar XJR X308
1997–2002. 0–100 km/h 5,6 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)

Määrittelee nopeuden miten tahansa, löytyy maailmasta monta kiinnostavaa ja nopeaa perheautoa.

Uuden Porsche Panameran ensikoeajon kunniaksi katsastamme nopeiden perheautojen pitkään ja värikkääseen historiaan. Moottorin toimituksen valitsemat autot eivät edusta äärimmäistä totuutta, vaan listalle on pyritty valitsemaan kokoelma aikansa nopeimpia perheautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3

Mercedes-Benz 300 SEL 63
1968–1972. 0–100 km/h: 6,3 s. Huippunopeus 229 km/h.

Nopeiden sedanien aikakauden voi aloittaa monesta autosta, mutta Mercedes-Benz 300 SEL 6.3:n kanssa ei voi mennä pahasti pieleen. Syntytarina oli se perinteinen: tehtaan insinööri Erich Waxenberger päätti asentaa diktaattorien suosikkimallista Mercedes-Benz 600:sta tutun järkälemäisen V8-moottorin W109-korin S-sarjalaiseen. 250 hevosvoimainen kahdeksikko liikutti kuutoskoneiden kyytiin tottunutta W109-mallia melkoista kyytiä.

Mercedes-Benz päätti viedä yksittäiskokeiluna alkaneen projektin tuotantoon, jotta 600-mallin V8-moottorille saataisiin suurempi kysyntä.

BMW E28 M5

BMW E28 M5
1985–1988. 0–100 km/h 6,5 s. Huippunopeus 245 km/h

Koko autoluokan ikoniksi noussut BMW M5 syntyi, kun BMW M1 superauton 3,5-litrainen M88-moottori asennettiin tavalliseen E28-sukupolven 5-sarjan koriin. Korkeaviritteinen rivikuutonen kehitti 3,5 litran iskutilavuudesta peräti 282 hevosvoimaa.

Opel Lotus Omega

Opel Lotus Omega
1990–1992. 0–100 km/h 5,2 s. Huippunopeus 285 km/h

Perheautojen tehokilpa lähti täysin käsistä 1990-luvun alussa, kun perinteinen urheiluautovalmistaja Lotus pääsi käsiksi Opelin Omega-malliin. Lotus aloitti laajentamalla Opelin kolmilitraisen 24 venttiilisen rivikuutosen 3,5 litraan. Suorituskyvyn varmistamiseksi kylkeen pultattiin kaksi Garrettin turboahdinta. Tuloksena oli 377 hevosvoimaa, 568 newtonmetriä ja vielä tänäkin päivänä korkea huippunopeus: 285 kilometriä tunnissa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Buick Grand National GNX

Buick GNX
1987. 0–97 km/h 5,6 s. Huippunopeus 200 km/h (rajoitettu).

Buick GNX on siitä erikoinen amerikkalainen tehomalli, ettei konepellin alta löydy kahdeksaa sylinteriä. Kanta-autona toimi NASCARissa menestynyt Buick Regal, josta kilpailun innoittamana kehitettiin Grand National -katuversioita pitkin 1980-lukua.

Kehitystyö huipentui takavetoisen Regal-mallin viimeisen tuotantovuoden kunniaksi. Vuodelle 1987 esiteltiin GNX, jonka turboahdettu 3,8-litrainen V6-moottori tuotti peräti 276 hevosvoimaa. Täysmustaksi maalattu GNX jäi 547 yksilön tuotantomäärällään erittäin harvinaiseksi, ja siten halutuksi.

Mercedes-Benz 500E

Mercedes-Benz E500
1990–1994. 0–100 km/h 6,1 s. Huippunopeus 260 km/h.

Autoihin perehtymätön tuskin erotti sitä tavallisesta 1990-luvun alun taksista. Se oli kuin mikä tahansa W124-sukupolven E-sarja, ainoastaan levitetyt lokasuojat muuttivat ulkonäön huomattavasti aggressiivisemmaksi.

Pinnan alla kaikki oli toisin. 500E kantoi Mercedes-Benzin logoja, mutta tuotanto ja valmistuis sujui Mercedes-Benzin ja Porschen tiiviissä yhteistyössä. Onneksi molemmat merkit olivat sentään kotoisin Stuttgartista, muuten autojen liikuttelu tehtaiden välillä olisi ollut huomattavasti työläämpää.

500E lainasi viisilitraisen V8-moottorin SL500-mallista. Sen 326 hevosvoiman huipputeho siivitti auton 260 kilometriin tunnissa – siis 10 km/h korkeammalle, kuin nykypäivän AMG-mallit.

W124-korista nähtiin myös toinen erittäin suorituskykyinen erikoismalli. Sittemmin tehtaan viralliseksi virityspajaksi siirtynyt AMG innostui vuonna 1986 rakentamaan autosta version, joka sai yhden automaailman mahtavimmista lisänimistä: Hammer.

Mercedes-Benz 300E AMG Hammer 6.0
Mercedes-Benz 300E AMG Hammer 6.0

AMG:n väki riisui tavallisen Mercedes-Benz 300E:n rivikuutosestaan. Tilalle ängettiin Mercedes-Benz 560SEC-mallista lainattu 5,6-litrainen V8, jonka sylinterikannet vaihdettiin AMG:n omiin tuplanokkasiin neliventtiiliversioihin. Lisärahasta saksalaiset pingottivat iskutilavuuden vielä kuuteen litraan.

Lopputuloksena oli nimensä veroinen auto: Hammerin 385 hevosvoimaa kiidätti auton 306 kilometriin tunnissa.

Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition

Mitsubishi Lancer Evolution VI TME
1999–2001. 0–100 km/h 4,6 s. Huippunopeus 240 km/h.

Herraskaisten arvoautojen listalla siivekäs Mitsubishi vaikuttaa outolinnulta, mutta nopeista neliovisista puhuttaessa on vaikea unohtaa rallimaailmaa hallinnutta japanilaista.

Tommi Mäkisen käsissä sukupolvilla III–VI voitettiin neljä perättäistä kuljettajien maailmanmestaruutta rallin MM-sarjassa (1996–1999). Menestyksen kunniaksi Mitsubishi julkaisi Puuppolan nopeimman mukaan nimetyn erikoisversion vuonna 1999.

Mitsubishin kohdalla kilpa-autojen menestys riippui tiiviisti katuautoista, sillä Lancer Evolutionilla kilpailtiin katuauto-perusteisessa A-ryhmässä. Kilpailijat taas ajoivat vuodesta 1997 eteenpäin WRC-säännöillä, jotka eivät edellyttäneet vastaavan katuversion valmistamista.

Mallisarjan valmistus alkoi vuonna 1992 ja viimeinen Evolution X -malli valmistui tänä kesänä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaguar XJR (X300 & X308)

Jaguar XJR X308
1997–2002. 0–100 km/h 5,6 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)

Tweed-takkien liepeet alkoivat lepattaa, kun Jaguar asensi herraskaiseen XJ-sedaniinsa remmiahtimen. Ahtopaineen avulla X300-mallisarjan XJR kehitti nelilitraisesta rivikuutosesta 326 hevosvoimaa, joka kiidätti ajoneuvon sataan kilometriin tunnissa noin kuuteen sekuntiin.

Mallivuodelle 1998 Jaguar esitteli uuden V8-moottorin. XJR palasi markkinoille edelleen remmiahdettuna, mutta tällä kertaa 375 hevosvoimaisena. Huippunopeus säilyi rajoitttuna 250 kilometriin tunnissa, mutta kiihtyvyys tippui 5,6 sekuntiin.

Audi RS6

Audi RS6 Sedan
2002–2004. 0–100 km/h 4,9 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)

Audi tunnetaan erityisesti nopeista nelivetoisista farmariautoista, mutta ajoittain tehtaan porteista on poistunut myös RS-tunnuksilla varustettuja sedaneita.

Ensimmäinen RS6-malli syntyi lisäämällä S6-mallin 4,2-litraisen V8-moottoriin kaksi turboahdinta. Moottorin kehitystyöstä vastasi maineikas Cosworth, jonka henkilöautopuolen VW-konserni omisti vuosina 1998–2005.

Hirmumoottori kehitti 450 hevosvoiman huipputehon ja peräti 580 newtonmetrin vääntömomentin lavealla alueella 1 950–5 600 kierrosta minuutissa.

Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte Automatic
2003–2012. 0–100 km/h 5,2 s, Huippunopeus 275 km/h (Duoselect).

Neliovisista autoista puhuttaessa on mahdotonta unohtaa Maserati Quattroportea (italiaksi neljä ovea). Modenalaisen urheiluautovalmistajan perinteikäs askel henkilöautopuolelle saavutti ainakin esteettisen huippunsa viidennessä sukupolvessa.

Pininfarinan muodot kätkivät Ferrari-yhteistyönä kehitetyn 4,2- tai 4,7-litraisen V8-moottorin. Alkuun auto varustettiin robotisoidulla DuoSelect-manuaalivaihteistolla, joka asennettiin taka-akselin yhteyteen. Vuodesta 2008 eteenpäin tarjolle tuli ZF:n perinteinen kuusiportainen automaatti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide S
2010– nykypäivä. 0–100 km/h 5,3 s. Huippunopeus 303 km/h.

Maserati Quattroporten ja Porsche Panameran innoittamana Aston Martin esitteli takaovin varustetun Rapiden vuonna 2010. Valitettavasti muotoilu noudatti ensimmäisen sukupolven Porsche Panamerasta tuttua kaavaa, jossa kuvankauniin urheiluauton muodot venytetään hieman väkivaltaisesti viisioviseen muotoon.

Suorituskyvystä Rapiden ostajan ei tarvinnut tinkiä. Aston Martinin upea kuusilitrainen V12-moottori tuotti perusmuodossaan 477 hevosvoimaa, mutta vuonna 2014 tarjolle tuotiin nykyinen 560 hevosvoimainen Rapide S-malli.

Dodge Charger SRT Hellcat

Dodge Charger SRT Hellcat
2015–nykypäivä. 0–100 km/h 3,5 s. Huippunopeus 329 km/h.

Kun yhdysvalloissa innostutaan toden teolla, syntyy SRT Hellcatin kaltaisia autoja. Sisarmalli Challenger SRT Hellcatin kanssa jaettu 6,2 litrainen mekaanisesti ahdettu V8 moottori tuottaa 707 hevosvoimaa ja 880 newtonmetriä. Malli onkin yksi kuminpolttajien suosikeista.

Tesla Model S P100D

Tesla P100D Model S
2016-nykypäivä. 0–100 km/h 2,7 s. Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu).

Tesla Model S:n aiempien versioiden kiihdyttelyvideot ovat ehtaa hittikamaa Youtubessä. Sähköauton salakavala ampaisu hätkähdyttää kerta toisensa jälkeen.

Juuri esitellyn P100D -mallin ydin on uusi 100 kilowattitunnin akku. Sen turvin auton kiihtyvyys sataan kilometriin tunnissa tippuu peräti 2,7 sekuntiin. Teslan mukaan se tekee autosta kolmanneksi nopeimman, edelle menevät vain jo tuotannosta poistuneet rajoitetun erän superautot Porsche 918 Spyder ja Ferrari LaFerrari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

2016–nykypäivä. 0–100 km/h 3,9 s. Huippunopeus 307 km/h.

Alfa Romeon näyttävä Giulia Quadrifoglio piti yllä Nürburgring Nordschleife -kilparadan perheautoennätystä, kunnes Porschen uusi Panamera Turbo alitti italialaisten ajan yhdellä sekunnilla.

Alfa Romeon 510 hevosvoimainen 2,9-litrainen V6-moottori on kehitetty yhteistyössä Ferrarin insinöörien kanssa. Auto antoi varsin positiivisen vaikutelman Moottorin ensikoeajossa.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: valmistajat

Luetuimmat