22.3.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Austin-Healey Sprite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austin-Healey Sprite on urheiluauto sen sanan todellisessa merkityksessä eikä tehoilla ole merkitystä. Tämä ralliauto on myyty uutena Suomeen. Austin-Healey Sprite on pieni avoauto ja puhdasverinen urheiluauto, jota valmistettiin Englannissa vuosien 1958 ja 1971 välillä. Merkin takana oli British Motor Corporation, joka esitteli uutuuden lehdistölle Monte Carlossa vuoden 1958 Monacon Grand Prixin jälkeen. Austin-Healey Sprite oli alusta alkaen suunniteltu edulliseksi tavaksi päästä urheiluauton rattiin. Toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1961. Donald Healey Motor Company vastasi Spriten suunnittelusta ja MG:n Abingdonin tehdas tuotannosta. Sprite oli suunniteltu edulliseksi hankkia, mutta kuitenkin seuraajaksi sotaa edeltäneille tehokkaampaa päätä edustaneille Austin Seven -malleille. Kotikamaralla Austin-Healey Sprite tuli myyntiin hinnalla 669 puntaa. Auton toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1961 ja tällä kertaa MG oli mukana yhteistyössä. Samalle perustalle palautettiin historian kirjoista perinteikäs nimi MG Midget. Tuo mallinimi oli ollut käytössä jo 1920-luvulla – MG:n versio säilyikin lopulta tuotannossa Austin-Healeyn Spriteä pidempään. Toinen sukupolvi oli uudistunut huomattavasti edeltäjäänsä nähden erityisesti ulkokuoren osalta. Toisen sukupolven Sprite hyödynsi saman moottorin perustaa kuin edeltäjäkin, mutta vaihteiston välityksiä lyhennettiin. Sen sijaan korin puolella uudistumista nähtiin reilusti. Ajovalot oli sijoitettu selvästi edeltäjää tavanomaisemmin ja kori oli muutenkin kulmikkaampi, mutta massaa kertyi silti vyötäisille vajaat 50 kilogrammaa lisää. Uutena Suomeen myyty Austin-Healey Sprite on vuosimallia 1962 ja otettu sittemmin rallikäyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Austin-Healey Sprite Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaa piristää tällä viikolla Austin-Healey Sprite vuodelta 1962. Kyseessä on näin ollen toisen sukupolven yksilö. Autosta tekee erityisen mielenkiintoisen sen historia. Austin-Healey kerrotaan myydyn uutena Suomeen ja käyttöönottopäivämääräksi on merkitty 01.06.1962. Se on sittemmin ensin purettu osiin, entisöity kauttaaltaan ja rakennettu Historic-luokan kilpa-autoksi. Tästä on todisteena 31.12.2020 umpeutunut FIA Historic -passi. Tämän jälkeen se on vielä museorekisteröity. Spriten pellin alta löytyvä BMC:n A-sarjan moottori on nelisylinterinen rivimoottori. BMC:n A-sarjaan kuuluvan nelisylinterisen rivimoottorin tilavuus on 0,95 litraa, mutta teholukema riippunee hurjasti kilparakentelun yhteydessä tapahtuneesta kutittelusta. Tehtaalta tehoa tarjottiin alle 50 hevosvoimaa. Moottori sijaitsee edessä, mutta vetävät pyörät takana. Aikalaisten testien mukaan auton kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen kestäisi noin 20 sekuntia. Omamassaksi on merkitty 690 kilogrammaa. Keltainen väri on hieman hailakka sinappiin ja sitruunaan suuntaava sävy. Sympaattinen yksilö on maalattu keltaisella, josta löytyy sinapin ja sitruunan sävyjä. Auton kyljistä ja konepellistä löytyy myös valkoiset täplät kilpailunumeroiden täyttämistä varten. Vanteet ovat käytännöllistä mallia. Sisätilojen puolella kilpakäyttö näkyy. Kojelautaa ja istuimia lukuun ottamatta lähes kaikki mahdollinen on riisuttu maalatulle pellille. Autossa istutaan Cobran kuppijakkaroissa. Autossa istutaan Cobran valmistamissa kuppi-istuimissa, jotka on selvästi valittu kilpakäyttöä varten. Autosta luvataan löytyvän parikin kansiota täynnä dokumentteja sen vaiheista. Näihin lukeutuvat myös useat 2000-luvulla autolla ajetut kilpailut ja niiden dokumentaatio. Tämän Austin-Healey Spriten lupaillaan olevan hyvässä teknisessä kunnossa. Maalipinta välttää kilpa-autoon, kovakatto toimitetaan mukana, turvakaaret on olemassa ja muutenkin varaosia saa matkaan. Katulaillinen kilpa-auto kuulostaa kieltämättä kivalta kesäpeliltä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku