Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet 22.3.2021

Käytetyt erikoisuudet – Austin-Healey Sprite

Austin-Healey Sprite on urheiluauto sen sanan todellisessa merkityksessä eikä tehoilla ole merkitystä. Tämä ralliauto on myyty uutena Suomeen.

Austin-Healey Sprite on pieni avoauto ja puhdasverinen urheiluauto, jota valmistettiin Englannissa vuosien 1958 ja 1971 välillä. Merkin takana oli British Motor Corporation, joka esitteli uutuuden lehdistölle Monte Carlossa vuoden 1958 Monacon Grand Prixin jälkeen.

Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Austin-Healey Sprite oli alusta alkaen suunniteltu edulliseksi tavaksi päästä urheiluauton rattiin. Toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1961.

Donald Healey Motor Company vastasi Spriten suunnittelusta ja MG:n Abingdonin tehdas tuotannosta. Sprite oli suunniteltu edulliseksi hankkia, mutta kuitenkin seuraajaksi sotaa edeltäneille tehokkaampaa päätä edustaneille Austin Seven -malleille. Kotikamaralla Austin-Healey Sprite tuli myyntiin hinnalla 669 puntaa.

Auton toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1961 ja tällä kertaa MG oli mukana yhteistyössä. Samalle perustalle palautettiin historian kirjoista perinteikäs nimi MG Midget. Tuo mallinimi oli ollut käytössä jo 1920-luvulla – MG:n versio säilyikin lopulta tuotannossa Austin-Healeyn Spriteä pidempään.

Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Toinen sukupolvi oli uudistunut huomattavasti edeltäjäänsä nähden erityisesti ulkokuoren osalta.

Toisen sukupolven Sprite hyödynsi saman moottorin perustaa kuin edeltäjäkin, mutta vaihteiston välityksiä lyhennettiin. Sen sijaan korin puolella uudistumista nähtiin reilusti. Ajovalot oli sijoitettu selvästi edeltäjää tavanomaisemmin ja kori oli muutenkin kulmikkaampi, mutta massaa kertyi silti vyötäisille vajaat 50 kilogrammaa lisää. 

Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Uutena Suomeen myyty Austin-Healey Sprite on vuosimallia 1962 ja otettu sittemmin rallikäyttöön.

Käytetty erikoisuus – Austin-Healey Sprite

Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaa piristää tällä viikolla Austin-Healey Sprite vuodelta 1962. Kyseessä on näin ollen toisen sukupolven yksilö. 

Autosta tekee erityisen mielenkiintoisen sen historia. Austin-Healey kerrotaan myydyn uutena Suomeen ja käyttöönottopäivämääräksi on merkitty 01.06.1962. 

Se on sittemmin ensin purettu osiin, entisöity kauttaaltaan ja rakennettu Historic-luokan kilpa-autoksi. Tästä on todisteena 31.12.2020 umpeutunut FIA Historic -passi. Tämän jälkeen se on vielä museorekisteröity.

Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Spriten pellin alta löytyvä BMC:n A-sarjan moottori on nelisylinterinen rivimoottori.

BMC:n A-sarjaan kuuluvan nelisylinterisen rivimoottorin tilavuus on 0,95 litraa, mutta teholukema riippunee hurjasti kilparakentelun yhteydessä tapahtuneesta kutittelusta. Tehtaalta tehoa tarjottiin alle 50 hevosvoimaa.  

Moottori sijaitsee edessä, mutta vetävät pyörät takana. Aikalaisten testien mukaan auton kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen kestäisi noin 20 sekuntia. Omamassaksi on merkitty 690 kilogrammaa.

Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Keltainen väri on hieman hailakka sinappiin ja sitruunaan suuntaava sävy.

Sympaattinen yksilö on maalattu keltaisella, josta löytyy sinapin ja sitruunan sävyjä. Auton kyljistä ja konepellistä löytyy myös valkoiset täplät kilpailunumeroiden täyttämistä varten. Vanteet ovat käytännöllistä mallia. 

Sisätilojen puolella kilpakäyttö näkyy. Kojelautaa ja istuimia lukuun ottamatta lähes kaikki mahdollinen on riisuttu maalatulle pellille. Autossa istutaan Cobran kuppijakkaroissa. 

Austin-Healey Sprite - Tori.fi

Autossa istutaan Cobran valmistamissa kuppi-istuimissa, jotka on selvästi valittu kilpakäyttöä varten.

Autosta luvataan löytyvän parikin kansiota täynnä dokumentteja sen vaiheista. Näihin lukeutuvat myös useat 2000-luvulla autolla ajetut kilpailut ja niiden dokumentaatio.  Tämän Austin-Healey Spriten lupaillaan olevan hyvässä teknisessä kunnossa.

Maalipinta välttää kilpa-autoon, kovakatto toimitetaan mukana, turvakaaret on olemassa ja muutenkin varaosia saa matkaan. Katulaillinen kilpa-auto kuulostaa kieltämättä kivalta kesäpeliltä.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat