14.6.2021

Käytetyt erikoisuudet – Chevrolet Corvair

Chevrolet Corvair – Tori.fi

Harvan auton ympärillä on käyty samanlaista kohua ja oikeuskäsittelyä. Chevrolet Corvair on tunnettu aivan vääristä syistä.

Yhdysvalloissa on suunniteltu vain yksi suursarjatuotantoon päätynyt henkilöauto taakse asennetulla ilmajäähdytteisellä moottorilla. Tuo auto on 1,8 miljoonaa kappaletta valmistettu Chevrolet Corvair.

Sitä valmistettiin lopulta kahdessa sukupolvessa vuosien 1960 ja 1969 välillä lähes kaikissa mahdollisissa korimalleissa – oli 4-ovinen porrasperä, coupé, avoauto, farmari ja jopa lava-auto. Kaikki kohu keskittyi käytännössä kolmen ensimmäisen valmistusvuoden ympärille, mutta tuo riitti pilaamaan koko auton maineen. Jälkikäteen asiaa pitäisi ehkä katua. 

Chevrolet Corvair – Tori.fi
Corvette ja Bel Air saivat kunnian luovuttaa osansa nimistään tälle uudelle automallille.

Nimi Corvair oli yhdistelmä mallistosta löytyneistä nimistä: Corvette ja Bel Air. Tämä sopi mallille hyvin siinäkin mielessä, että sen loppuosa viittasi moottorin jäähdytykseen. 

Tätä mallia on pakko arvostaa vähintään sen rohkeudesta, sillä Chevrolet hyppäsi täysin uusille raiteille unohtaen kaiken amerikkalaisen automuotoilun perinteistä. Leveät kromatut dollarihymyt ja perän hainevät oli jätetty kokonaan pois. 

Corvair yhdisti ilmajäähdytteisen taakse asennetun vastaiskumoottorin ja kevytmetallin käytön materiaalina. Moottorin voima välitettiin takarenkaille transakselilla. Time-lehti löi Corvairin kansikuvaan ja Motor Trend -lehti nimesi sen vuoden autoksi 1960. 

Chevrolet Corvair – Tori.fi
Corvair keräsi ensin vuolaita kehuja, ja myöhemmin hurjaa kritiikkiä. Jokainen voi itse valita sodassa puolensa.

Se suuri tähän automalliin kohdistuva kritiikki henkilöityy Ralph Naderin ympärille. Nader julkaisi vuonna 1965 kirjan “Unsafe at any speed”, jossa hän kritisoi Corvairin ajo-ominaisuuksia hengenvaaralliseksi. Kritiikki kohdistuu erityisesti Corvairin jousituksen toimintaan – osin auton epätyypillisen painopisteen johdosta. 

General Motors kärsi tästä välittömästi yli 100:n automallilla tapahtuneen onnettomuuden oikeuskanteen muodossa. Seuraavina vuosina Corvairin myynti romahti, vaikka käytännössä kritiikin kohteita ei autosta enää, moottorin sijoittelua lukuun ottamatta, löytynytkään.

Vuonna 1965 Chevrolet myi 220 000 Corvairia ja kirjan julkaisua seuranneena vuonna myynti puolittui. Vuonna 1968 mallin tuotanto oli ainoastaan 14 800 ja tätä seurasi päätös mallin lopettamisesta. Automaailma menetti yhden mahdollisuuden. 

Chevrolet Corvair – Tori.fi
Tämä punainen Chevrolet Corvair on tarjolla 15 900 euron pyyntihinnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Chevrolet Corvair

Käytetyt erikoisuudet -juttusarja vierailee Satakunnassa, josta löytyy vuosimallin 1964 Chevrolet Corvair. Ensirekisteröintipäivämääräksi on merkitty 1.11.1964. 

Auto kerrotaan katsastetun viimeksi toukokuussa 2020. Rekisteritunnus on viisimerkkinen: CTI-71. 

Chevrolet Corvair – Tori.fi
Corvairin omamassa on 1170 kilogrammaa ja sitä ryydittää 2,7-litrainen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori.

Takana sijaitseva moottori on 2,7-litrainen kuusisylinterinen ilmajäähdytetty vastaiskumoottori. Sen kanssa samaan pakettiin on rakennettu manuaalivaihteisto, jonka kautta voima välitetään takapyörille. Näin liikutetaan 1170 kilogramman pakettia. 

Auton punainen ulkoväri on omiaan keräämään katseita näyttävälle muotoilulle ja poikkeuksellisille mittasuhteille. Vanteet edustavat lähes täydellisellä tavalla ajan henkeä ja istuvat toisaalta myös auton kurveihin. 

Chevrolet Corvair – Tori.fi
Sisätilojen teema on hyvin tummanpuhuva.

Sisätiloja hallitsee musta väriteema. Pinnat lienevät joko nahkaa tai vinyyliä, mutta tätä ei ole myynti-ilmoituksessa mainittu. Varusteita ei riitä listaksi asti. 

Hintapyynniksi on merkitty jutun kirjoitushetkellä 15 900 euroa. Sillä saa itselleen täysin poikkeuksellisen tuotteen, jonka historiasta riittää kinasteltavaa useammaksikin illaksi. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat