26.4.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikanaan maahantuojan esittelyautona toiminut Citroën GS Club C-Matic -yksilö on pala maamme autoilun historiaa. Nyt se olisi kaupan. Kaasunestejousitettu 1970-luvun ranskalaisauto on aina houkutteleva ja mielenkiintoinen tapaus. Eräs näistä kiehtovista automalleista on Citroën GS Club C-Matic. Citroën osui kultasuoneen julkaistessaan ikonisen DS-mallin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1955. Seuraavalla vuosikymmenellä rättisitikkaa päivitettiin Dyaneksi ja persoonallisesti muotoiltu Citroën Ami näki päivänvalon, mutta mallistossa oli vielä tilaa. GS esiteltiin vuonna 1970 ja seuraavana vuonna se saalisti Vuoden Auto -tittelin. Citroën GS esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 1970, kun upea Citroën SM esiteltiin samana vuonna Genevessä. Näistä GS valittiin Vuoden Autoksi 1971 ja edellä mainittu SM sijoittui kolmanneksi. Kyseessä oli Citroënille upea vuosi, josta on nyt kulunut 50 vuotta. GS keräsi kehuja muun muassa aerodynamiikasta, mukavuudesta ja turvallisuudesta kaiken teknisen edistyksellisyyden lisäksi. Kyseessä oli varsin erityinen auto. Sulavasti muotoillun korin ilmanvastuskerroin oli ajalle vaikuttava 0,318, joka auttoi kevyen korin kanssa hieman laihasti moottoroitua autoa ripeään liikkumiseen. Aerodynaamisesti tehokas Kamm-perä sekä ilmanvastusta pienentävät koteloidut takapyörät kantoivat DS:n muotokieltä uudelle aikakaudelle. Kaasunestejousitus yhdisti vakaan ja mukavan kulun. Levyjarruja oli peräti neljä kappaletta. Moottorina oli kooltaan kompakti nelisylinterinen vastaiskumoottori. Auto esiteltiin 1,0-litraisella moottorilla ja litratilavuus kasvoi myöhemmin desilitran välein. GS esiteltiin nelipykäläisellä käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myöhemmin se sai vaihteen lisää ja toiseksi vaihtoehdoksi lisättiin puoliautomaattinen vaihteisto. Citroën tarjosi tässä luokassa poikkeuksellisesti levyjarrut auton molemmilla akseleilla. Tämän lisäksi kaasunestejousitus takasi tuohon aikaan ylivertaisen yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Ranskalaisvalmistaja haaveili takuulla valloittavansa tällä markkinat ja kieltämättä suoritus oikeutti siihen. Auton kehitystyökin oli imaissut firman lähes konkurssiin. Saksalaiset jatkoivat kuitenkin omiensa suosimista, mutta onneksi GS oli kotimaassaan riittävä menestys pitämään tuplaväkäsen maailmankartalla. Näppäräksi muotoiltu GS omasi myös erikoisesti auenneen tavaratilan kannen. Suomessa maahantuonnista vastasi Korpivaara ja ensimmäiset GS:t saapuivat joulukuussa 1970. Varustetasoja oli Confort, Club ja Super Confort – Pallas liittyi joukkoon vasta myöhemmin. Esimerkiksi Citroën GS Club C-Matic tarkoittaa club-varusteltua mallia puoliautomaattisella vaihteistolla. Osan aikaa myös moottorin litratilavuudesta viestittiin suoraan mallimerkinnässä. Tämä maahantuojan esittelyautona toiminut yksilö on käyttöönotettu elokuussa 1978. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Citroën GS Club C-Matic Tämä Citroën GS Club C-Matic on hyvin erityinen maamme autohistorian kannalta. Kyseinen yksilö on toimitettu jo uutena Suomeen Korpivaara Oy:n esittelyautoksi ja käyttöönotettu elokuussa 1978. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan palvellut sen jälkeen myös tunnettua läänintaiteilijaa, joka piti autosta hyvää huolta hinnasta piittaamatta. Hän onnistui kuulemma hankkimaan Geesuun myös uudet pintapellit ja osin siksi auto vaikuttaa nykyään niin hienokuntoiselta. Museorekisteröidyn auton pellin alla on 1,2-litrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Tämä GS on sittemmin museorekisteröity. Kesäkuussa 2020 suoritettu katsastus on näin ollen vielä pitkään voimassa. Moottorina on 1,2-litrainen versio vastaiskumoottorista. Se tuottaa tiettävästi noin 60 hevosvoimaa tehoa, mutta samalla tulee muistaa aerodynaamisen auton painavan vain noin 900 kilogrammaa. Puoliautomaattinen vaihteisto välittää voiman etupyörien kautta tiehen. Kojelauta on jo muovia, mutta verhoiluvärinä on pirtsakka sininen. Auton sininen ulkokuori ja sirot kromipuskurit, yhdessä tyylikkäiden pölykapselien kanssa istuvat kokonaisuuteen hienosti. Sisäverhoilu noudattelee samaa sinistä teemaa, mutta muovi on jo löytynyt hallitsevaksi materiaaliksi. Upea GS on hävinnyt jo pitkälti katukuvasta, mutta tälle yksilölle ei sitä kohtaloa toivoisi. Hyvää kotia kaivataan, jotta Korpivaaran tarina kerrotaan tuleville sukupolville muutenkin kuin vain Toyotan osalta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Citroën, tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku