14.5.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Fiat X1/9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen italialainen urheiluauto ei maksa omaisuutta, jos tuntee murtoluvut. Fiat X1/9 tunnetaan myös sellaisena. Murtoluku-Fiat on käsite, jonka lähes jokainen autoharrastaja tuntee. Tällä viitataan Fiatin, ja myöhemmin Bertonen, valmistamaan Fiat X1/9 urheiluautoon. Nimi on suoraan valmistajan silloinen tapa numeroida prototyypit. X1 viittaa tässä henkilöautoon ja 9 toimii järjestysnumerona.Kun ajamisen riemua mitataan kilogrammoissa tai mutkatiellä, niin X1/9 ilmoittautuu joukkoon. Sen teho ei saa tanssimaan tanhua - etenkään nykypäivänä. Murtoluku pitää saada sinne missä ruuhkaliikenne on kaukainen muisto vain.Italialainen keskimoottorinen urheiluauto on monen haaveissa, mutta X1/9 on tehnyt unelmista todellisuutta jo 70-luvulta lähtien.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFiat X1/9Ensiaskeleet Fiatin keskimoottoriauto otti jo vuonna 1969 Torinon autonäyttelyssä, jossa esiteltiin Marcello Gandinin piirtämä Bertonen konseptiauto Autobianchi Runabout. Kiilamainen muoto oli ilmiselvä ilman suurempaa automuotoilun asiantuntijuuttakin. Vaikutteita oli otettu moottoriveneiden maailmasta ja esimerkiksi ajovalojen sijoittelu oli poikkeuksellinen.Runabout oli kuitenkin paljon enemmän kuin muotoilututkielma, sillä Fiat 128 tekniikkaan pohjautunut konseptiauto oli suunnitteilla tulevaksi Fiat 128 Spideriksi. Vaikka konsepti oli villi, niin erityisesti sen sivuprofiilista voi erottaa runsaasti yhtäläisyyksiä lopulliseen tuotantomalliin.Moottori sijaitsee X1/9:n etu- ja taka-akselien välissä, jolla auton pituussuuntainen painojakauma saadaan keskelle.Kolme vuotta myöhemmin esiteltiin Fiat X1/9, joka oli hyvin pitkälti tuotannon vaatimilla muutoksilla kesytetty Runabout. Kevyt ja ketterä keskimoottoriauto oli silti kaikkea muuta kuin kesy. Suotuisalla painojakaumalla ja hyvällä alustasuunnittelulla luotiin urhea urheiluauto.Fiat X1/9 lainasi voimalinjansa etuvetoisesta Fiat 128 -mallista, mutta moottori ja vaihteisto olikin nyt sijoitettu taka-akselin läheisyyteen. Näin autossa oli MacPherson-pyöräntuenta molemmilla akseleilla ja kaikkia neljää pyörää hidastamaan oli valjastettu levyjarrut. Keskimoottoriurheiluauto onnistuttiin luomaan kohtuullisin kustannuksinTakatavaratila sijaitsee murtoluvussa perinteisellä paikalla, mutta auton etuosasta löytyy vielä toinenkin tavaratila.Kuljettajan selän ja moottorin välissä sijaitsee ainoastaan polttoainetankki ja varapyörä. Tavaratiloja on kaksin kappalein - yksi auton molemmissa päädyissä. Fiat X1/9 on targakattoinen, ja irrotettava kattopala mahtuu mukaan etutavaratilaan.Keveys on murtoluvun mittari, sillä vaaka ei kipua tuhanteen kilogrammaan edes myöhempien suuremmalla moottorilla varustettujen yksilöiden myötä. Fiat X1/9 itsekantava kori valmistettiin Bertonen koripajalla, josta jatkettiin Fiatin Lingotton tehtaalle loppukokoonpanoon.Myynnissä on harmaa Bertonen valmistama X1/9, jonka vanteet sointuvat sopivasti muun auton sävyyn.Bertone X1/9Kaupan on vuonna 1988 ensirekisteröity murtoluku. 80-luvun puolella myös lopputuotanto siirtyi Lingotton tehtaalta kokonaan Bertonelle ja samalla valmistajan merkintä vaihtui Fiatista Bertoneksi. Tästä syystä löytämämme yksilön myyntinimenä on Bertone X1/9.Ohjaamo vaikuttaa monilta osin alkuperäiseltä ja hyvin säilyneeltä. Kuvista ei toki pysty kertomaan koko totuutta.Myyntiyksilön ulkokuori on harmaa ja vanteet on sävytetty samaan sävyyn. Yhdistelmä on näkökulmasta riippuen joko hillityn tyylikäs tai tappavan tylsä 70-luvun värikkäisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Istuimet ja ratti saattavat hyvinkin olla alkuperäiset, mutta vaihdekepin nuppi vaikuttaa hieman oudolta vihreine osioineen - varmaksi emme mene kuvista sanomaan.Tämä loppupäätä edustava malli saattaa olla erinomainen vaihtoehto, sillä murtoluku koki runsaasti parannuksia tuotantonsa aikana. Moottori on tässä alkuperäistä suurempi 1498 kuutiosenttimetrin tilavuudellaan. Vääntö- ja teholukemat kasvoivat moottorin myötä, joista jälkimmäinen 85 hevosvoimaan. Samaan aikaan vaihteistoon lisättiin viides vaihde.Murtoluvun sisätilat kutsuvat mutkateille kokeilemaan auton kykyjä.Muutoksilla oli suuri vaikutus suorituskykyyn, sillä sekä kiihtyvyys että huippunopeus paranivat merkittävästi. Bertone X1/9 ei jää paljoa 200 kilometrin tuntinopeuden saavuttamisesta. Tässä suunnittelufilosofiassa suoranopeutta tärkeämpää on kuitenkin kaarreajokäytös, joka selviää vasta koeajon myötä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”