7.10.2019

Käytetyt erikoisuudet – Lomax 224

Tori.fi - Lomax 224

Punaisen puikulan sisältä löytyy jotain aivan muuta kuin luulit. Lomax 224 on yhdistelmä englantilaisen muotoilijan ja ranskalaisen insinöörin ajatuksia.

Punainen puikula on Lomax 224 eli brittiläinen rakennussarja-auto (engl. kit car). Termillä tarkoitetaan autoa, jonka kasaamisesta auton ostaja itse vastaa. Auto siis myydään todellakin läjänä osia, kuten Ikean huonekalut konsanaan.

Vuonna 1982 aloittanut Lomax Motor Co perustettiin Lincolnshiressä. Valmistaja vaihtoi nimeä ja osoitetta muutamaan otteeseen, mutta yhä edelleen autojen osia saa tilattua uutena. Valmistaja on tosin vaihtanut työnsä harrastukseksi, joten kovin aktiivista tämä toiminta ei enää ole.

Tori.fi - Lomax 224

Autona Lomax pohjautuu rättisitikkana tunnetun Citroën 2CV:n osiin. Muotoilussa inspiraation lähteenä on kuitenkin toiminut 1930-luvun Morgan Three Wheeler eli kolmipyöräinen urheiluauto. Nyttemminhän tuota ikonista mallia saa ostettua jälleen hieman päivitettynä suoraan Morganilta, mutta 1980-luvulla tilanne oli toisin.

Siten Lomax esitteli vuonna 1982 prototyypin auton rakennussarjasta, joka pohjautui 2CV:n tai Dyanen pohjalevylle. Päälle lasikuidusta rakennettu muoto haki inspiraatiota Morganista, mutta autossa oli kuitenkin neljä pyörää. Myöhemmin autosta esiteltiin putkirunkoinen versio.

Tori.fi - Lomax 224

Itse asiassa jopa tuotannon alkupään ”3-pyöräiset” Lomaxit on todellisuudessa varustettu neljällä pyörällä, mutta näissä kaksi takarengasta paritettiin aivan vierekkäin. Tämä korvattiin kuitenkin pian aidolla 3-pyöräisellä ratkaisulla, sillä auton kotimaassa suosittiin veroilla vajaapyöräisiä autoja. Lomax tosin tarjosi myöhemmin myös aitoa nelipyöräistä mallia, jossa käytettiin täysin muokkaamatonta 2CV:n runkorakennetta.

Mallimerkinnöissä on ihailtavaa logiikkaa. Kaksi sylinteriä, kaksi istumapaikkaa ja kolme pyörää tarkoittaa mallimerkintää 223. Vastaavasti 224 on samat lähtökohdat varustettuna neljällä pyörällä. Lomax tarjosi myös joitakin autoja Citroën GS:n tai GSA:n nelisylinterisellä moottorilla, jotka tunnistaa mallimerkinnästä 424.

Tori.fi - Lomax 224

Lomax on yleensä täysin avonainen ilman minkäänlaista kattorakennetta. Yleisimmissä kaksisylinterissä malleissa on tehoa noin 30 hevosvoimaa ja auton omamassa on 430 kilogrammaa. Huippunopeudeksi on ilmoitettu 140 kilometriä tunnissa ja polttoaineenkulutus liikkuu tyypillisesti noin 4-6 litran tuntumassa sataa ajettua kilometriä kohden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Citroen Lomax 224

Raumalta löytyvä Lomax 224 on merkitty vastaamaan vuosimallia 1982. Tämä on siinä mielessä yllättävää, että se vastaisi käytännössä prototyypin ilmestymisaikaa. Kyseessä on kuitenkin ilmiselvästi nelipyöräinen 2CV:n pohjalta valmistettu malli.

Pienvalmistajien tapauksessa kaikki kokonaisuudet ja niiden yhdistelmät ovat mahdollisia. Myynti-ilmoituksessa mallimerkintänä on 224 ja Citroën on lisätty tietoihin tekniikanluovuttajana. Kyseessä on siis etuvetoinen 2-sylinterisellä ilmajäähdytetyllä vastaiskumoottorilla varustettu Lomax.

Tori.fi - Lomax 224

Autossa on kuvissa kiinni kotimaiset rekisterikilvet, joten oletamme sen olevan tieliikenteeseen rekisteröity. Myynti-ilmoituksessa asiaa ei ole mainittu eikä sitäkään onko auto katsastettu. Nämä on toki löydettävissä Traficomin tietokannasta.

Punainen puikula on varustettu näyttävin pinnatyylin vantein. Sisätilat ovat pelkistetyt mustin istuimin ja pieneen puiseen kojelautaan istutetulla ratilla. Mitään ylimääräistä Lomax 224 ei todellakaan tarjoa.

Ilmoituksessa autoa ehdotellaan esimerkiksi mainosautoksi – ainakin huomion voisi kuvitella olevan taattu. Vuodenaika saattaa tosin taistella avoautoilua vastaan. Toisaalta mikäpä olisikaan kovempi mainoskikka kuin painaa katottomalla autolla talven tuiskussa.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat