7.10.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lomax 224 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Punaisen puikulan sisältä löytyy jotain aivan muuta kuin luulit. Lomax 224 on yhdistelmä englantilaisen muotoilijan ja ranskalaisen insinöörin ajatuksia. Punainen puikula on Lomax 224 eli brittiläinen rakennussarja-auto (engl. kit car). Termillä tarkoitetaan autoa, jonka kasaamisesta auton ostaja itse vastaa. Auto siis myydään todellakin läjänä osia, kuten Ikean huonekalut konsanaan. Vuonna 1982 aloittanut Lomax Motor Co perustettiin Lincolnshiressä. Valmistaja vaihtoi nimeä ja osoitetta muutamaan otteeseen, mutta yhä edelleen autojen osia saa tilattua uutena. Valmistaja on tosin vaihtanut työnsä harrastukseksi, joten kovin aktiivista tämä toiminta ei enää ole. Autona Lomax pohjautuu rättisitikkana tunnetun Citroën 2CV:n osiin. Muotoilussa inspiraation lähteenä on kuitenkin toiminut 1930-luvun Morgan Three Wheeler eli kolmipyöräinen urheiluauto. Nyttemminhän tuota ikonista mallia saa ostettua jälleen hieman päivitettynä suoraan Morganilta, mutta 1980-luvulla tilanne oli toisin. Siten Lomax esitteli vuonna 1982 prototyypin auton rakennussarjasta, joka pohjautui 2CV:n tai Dyanen pohjalevylle. Päälle lasikuidusta rakennettu muoto haki inspiraatiota Morganista, mutta autossa oli kuitenkin neljä pyörää. Myöhemmin autosta esiteltiin putkirunkoinen versio. Itse asiassa jopa tuotannon alkupään ”3-pyöräiset” Lomaxit on todellisuudessa varustettu neljällä pyörällä, mutta näissä kaksi takarengasta paritettiin aivan vierekkäin. Tämä korvattiin kuitenkin pian aidolla 3-pyöräisellä ratkaisulla, sillä auton kotimaassa suosittiin veroilla vajaapyöräisiä autoja. Lomax tosin tarjosi myöhemmin myös aitoa nelipyöräistä mallia, jossa käytettiin täysin muokkaamatonta 2CV:n runkorakennetta. Mallimerkinnöissä on ihailtavaa logiikkaa. Kaksi sylinteriä, kaksi istumapaikkaa ja kolme pyörää tarkoittaa mallimerkintää 223. Vastaavasti 224 on samat lähtökohdat varustettuna neljällä pyörällä. Lomax tarjosi myös joitakin autoja Citroën GS:n tai GSA:n nelisylinterisellä moottorilla, jotka tunnistaa mallimerkinnästä 424. Lomax on yleensä täysin avonainen ilman minkäänlaista kattorakennetta. Yleisimmissä kaksisylinterissä malleissa on tehoa noin 30 hevosvoimaa ja auton omamassa on 430 kilogrammaa. Huippunopeudeksi on ilmoitettu 140 kilometriä tunnissa ja polttoaineenkulutus liikkuu tyypillisesti noin 4-6 litran tuntumassa sataa ajettua kilometriä kohden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Citroen Lomax 224 Raumalta löytyvä Lomax 224 on merkitty vastaamaan vuosimallia 1982. Tämä on siinä mielessä yllättävää, että se vastaisi käytännössä prototyypin ilmestymisaikaa. Kyseessä on kuitenkin ilmiselvästi nelipyöräinen 2CV:n pohjalta valmistettu malli. Pienvalmistajien tapauksessa kaikki kokonaisuudet ja niiden yhdistelmät ovat mahdollisia. Myynti-ilmoituksessa mallimerkintänä on 224 ja Citroën on lisätty tietoihin tekniikanluovuttajana. Kyseessä on siis etuvetoinen 2-sylinterisellä ilmajäähdytetyllä vastaiskumoottorilla varustettu Lomax. Autossa on kuvissa kiinni kotimaiset rekisterikilvet, joten oletamme sen olevan tieliikenteeseen rekisteröity. Myynti-ilmoituksessa asiaa ei ole mainittu eikä sitäkään onko auto katsastettu. Nämä on toki löydettävissä Traficomin tietokannasta. Punainen puikula on varustettu näyttävin pinnatyylin vantein. Sisätilat ovat pelkistetyt mustin istuimin ja pieneen puiseen kojelautaan istutetulla ratilla. Mitään ylimääräistä Lomax 224 ei todellakaan tarjoa. Ilmoituksessa autoa ehdotellaan esimerkiksi mainosautoksi – ainakin huomion voisi kuvitella olevan taattu. Vuodenaika saattaa tosin taistella avoautoilua vastaan. Toisaalta mikäpä olisikaan kovempi mainoskikka kuin painaa katottomalla autolla talven tuiskussa. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?