28.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lotus Excel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Excel on maineikkaan valmistajan harvinaiseksi jäänyt urheiluauto. Nyt sellaisen voi ostaa yllättävän halvalla. Jokainen autointoilija tuntee Lotuksen, mutta Lotus Excel on silti monelle vieras malli. Harva osaisi piirtää Excelin ulkomuodon ulkomuistista tai kertoa mikä moottori siinä on. Se on silti Lotus siinä missä muutkin. Tämä harvinaiseksi jäänyt hieman suurempi Lotuksen urheiluauto oli tuotannossa peräti kymmenen vuotta, mutta silti sitä valmistettiin yhteensä vain noin 2000 kappaletta. Kyseessä ei ollut mikään halpa auto, mutta tänä päivänä sen arvo on yllättävän alhaalla. Kirjoitushetkellä 11 250 euroa riittää ostamaan maltillisesti ajetun, ja toimivan museorekisteröidyn erittäin harvinaisen Lotuksen urheiluauton. Vain noin 2000 kappaletta koskaan valmistettu Lotus Excel on urheiluautoharvinaisuus, jonka arvo on kuitenkin kohtuullisen alhaalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lotus Excel University College Londonista valmistuneet Colin Chapman ja Colin Dare perustivat pienen urheiluautopajan Pohjois-Lontooseen Hornseyn kaupunginosaan. Näin sai alkunsa vuonna 1952 Lotus Engineering Ltd ja jo vuonna 1959 syntyi Lotus Group of Companies, jonka yksi osa oli henkilöautojen valmistus. Lotuksen historia on läsnä ratin keskiössä olevassa vaakunassa. Virta-avaimen kääntö ja vaihteen valinta vie kuljettajan koeajolle mittavan maineen omaavan valmistajan autolla. Brändi sai pian merkittävästi tunnettuutta menestyksessään Formuloissa. Team Lotus ja muut merkkiin liittyvät suoritukset F1-sarjassa ansaitsevat kuitenkin täysin oman artikkelinsa, sillä niistä riittää runsaasti tarinoitavaa. Tämä kuitenkin varmasti auttoi Lotusta myös henkilöautojen myynnin saralla. Lotuksen ensimmäinen tieliikenteeseen tarkoitettu sarjatuotantoauto oli vuonna 1957 julkaistu Lotus Elite (Type 14), joka oli aikanaan edistyksellinen ja kevyt urheiluauto. Samoihin aikoihin julkaistu Lotus Seven nauttii nykyään kulttistatusta ja Caterham valmistaa kyseistä mallia yhä tänä päivänä ostettuaan oikeudet 70-luvulla. Näiden varaan oli hyvä rakentaa urheiluautojen valmistusta. Lotus Eclat kehitettiin nostamaan Lotuksen nimi entistä korkeammalle ja tämä Excel on sen suora seuraaja. Lotus kehitti 1970-luvulla hieman suuremman urheiluauton, Eclatin, nostaakseen asemaansa lähemmäs muun muassa Aston Martinia, Ferraria, Lamborghinia ja Porschea. Tämän suora jatkokehitelmä on tämänkertainen käytetty erikoisuus Lotus Excel. Lotus oli noihin aikoihin yhteistyössä Supran kehittelyssä ja osin tämän seurauksena Exceliin päätyi myös Toyotan osia. Alkujaan Excel oli nimeltään Eclat Excel, joka kertoo mallien yhteisistä juurista. Excel oli tuotannossa vuodesta 1982 vuoteen 1992 ja sinä aikana se koki useita pieniä päivityksiä. Auto on lähinnä 2+2 -paikkainen, sillä takatilat ovat jokseenkin rajalliset. Näiden lisäksi tarjolla on myös reilu tavaratila. Excelin käyttöominaisuudet ovat urheiluautoksi asialliset. Käytetty erikoisuus Myynnistä löytämämme Lotus Excel on erittäin mielenkiintoisesti väritetty vaaleansinisen korin yhdistyessä harmaisiin puskureihin. Sisätiloissa jatkuu jokseenkin sama väriteema, mutta hieman eri sävyissä. Väritys jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittanutta se miellyttää. Lähes 2,2-litrainen nelisylinterinen vapaasti hengittävä moottori tuottaa noin 160 hevosvoimaa, joilla Excelin tulisi saavuttaa yli 200 kilometrin tuntinopeus. Tämä kyseinen Lotus Excel -yksilö on vuosimallia 1983. Mittarilukemaksi, joka muuten löytyy ratin kanssa auton oikealta puolelta, sille on ilmoitettu varsin kohtuullinen 175 000 kilometriä. Tämä Excel on myös museokatsastettu viime vuoden puolella, joka tarkoittaa että ajoaikaa on runsaasti seuraavaan katsastuskertaan. Moottorina Excelissä on aina 2,2-litrainen nelisylinterinen rivimoottori. Näissä alkupään yksilöissä type 912 -moottorista on irrotettu noin 160 hevosvoimaa, joka saavutetaan 6500 minuuttikierroksen kohdalla. Vuonna 1985 tapahtuneen päivityksen jälkeisissä autoissa tehoa on parikymmentä hevosvoimaa enemmän. Viisivaihteinen manuaalivaihteisto on synkronoitu. Tarjolla oli aikanaan myös nelivaihteinen automaatti. Tässä yksilössä on viisivaihteinen synkronoitu manuaaliaski, mutta Excel oli tarjolla myös nelivaihteisella ZF:n valmistamalla automaatilla. Voima välitetään aina taka-akselille. Näillä eväin alle 1 200 kilogrammaa painava urheiluauto liikkunee yllättävänkin ripeästi. Autoa myyvän autokaupan mukaan jakohihna on juuri vaihdettu eikä kuittipino lopu siihen. Korin ja maalipinnan luvataan olevan ruosteettomia ja hienokuntoisia. Uutena erittäin kalliin auton kohdalla hyvä huoltohistoria on tavallistakin tärkeämpää. Jutun Excelin huoltohistorian luvataan olevan kattava ja sinertävä sisusta kutsuu koeajolle. Takapuskurista näyttäisi löytyvän Nürburgring-tarra. Tarina ei kerro onko tällä autoyksilöllä käyty kiertämässä kuuluisan moottoriradan pohjoista lenkkiä. Sen voi seuraava omistaja suorittaa historiasta huolimatta tai siitä johtuen. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?