9.8.2021

Käytetyt erikoisuudet – Mazda 929

Käytetty erikoisuus – Mazda 929

Tätä eivät kaikki varmasti ymmärrä. Toisen sukupolven Mazda 929 Hardtop on kuitenkin erittäin harvinaiseksi käynyt valmistajansa lippulaiva.

Japanissa Mazda on merkinnyt hienoimmat tuotteensa merkinnällä Luce, mutta meillä on ollut oisin. Euroopassa edustusauto Mazda 929 on ollut vastaava lippulaivan tunnusmerkki. Sen ensimmäinen sukupolvi esiteltiin 1973 toisen sukupolven Mazda Luceen pohjautuvana. 

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Vuonna 1982 suurimmalle osalle vientimarkkinoista esitelty toisen sukupolven Mazda 929 tunnetaan HB-sukupolvena.

Ensimmäisen sukupolven Mazda Luce oli sekin saatavilla Euroopassa, mutta tunsi vielä mallinimet 1500 tai 1800 moottorin koon mukaan. Toisesta sukupolvestaan eteenpäin Luce sai olla Euroopassa hieman selkeämmin aina 929.  

Toisen sukupolven Mazda 929 esiteltiin vuonna 1982 suurimmalle osalle vientimarkkinoista ja se tunnetaan HB-sukupolvena samannimiselle suurille takavetomalleille suunnitelulle perusrakenteelle pohjautuvana. Moottori sijaitsi edessä.

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Mazda 929 edusti malliston kärkeä kattavine varusteluineen.

Vientimarkkinoiden 929 sai porrasperänä maltillisemman keulan ja Coupé luukkulamput Cosmon tyyliin. Farmarimallia ei tälle pohjalle tehty, vaan myynnissä jatkoi edellisen sukupolven farkkumalli uudella keulalla piristeltynä. 

Tätä sukupolvea ei koskaan myyty Pohjois-Amerikassa. Neliovinen hardtop jäi Euroopassa todelliseksi harvinaisuudeksi, sillä sitä ei suurimmalla osalla markkinoista edes tarjottu.

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Edustusautomaisuus näkyi myös sisällä parempina tiloina.

Mazda 929 on sittemmin valitettavasti hävinnyt markkinoilta. Hieno nimi keräsi mainetta noin neljännesvuosisadan verran. Surullisen nykytrendin mukaisesti Mazdallakaan ei ole tällä hetkellä minkäänlaista oikeaa lippulaivasedania. Toivottavasti sellainen vielä jonain päivänä nähdään.

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Neliovinen niin sanottu Hardtop on vielä Mazda 929 -mallistossakin harvinaisuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mazda 929

Vuosimallin 1982 autona myytävä Mazda 929 on neliovinen niin sanottu Hardtop, joka tekee siitä erityisen harvinaisen. Korkeasta 264 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta autoyksilö näyttää varsin siistiltä. 

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Auton kunto näyttää varsin siistiltä mittarilukemaan nähden. Ehkä se on ollut hyvällä pidolla ja materiaalit laadukkaita.

Se on otettu käyttöön elokuussa 1984. Myyjä kertoo auton omaavan täydellisen historian, josta on tulossa ilmeisesti myöhemmin lisätietoja myynti-ilmoitukseen. Edellinen katsastus on tuore heinäkuulta 2021. 

Ysikaksysin 2,0-litrainen nelisylinterinen rivimoottori olisi myynti-ilmoitukseen merkityn vuosimallin perusteella mallia MA ja näin ollen huipputeho 66 kilowattia. Auton katsastustietoihin merkitty 1990 kuutiosenttimetriä tosin viittaisi myöhempään ja hieman tehokkaampaan MA-moottoriin. Voima välitetään joka tapauksessa viisipykäläisen manuaalivaihteiston kautta takapyörille.

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Muuten siistissä ohjaamossa on erikoinen puupalaviritys keskikonsolissa. Se kaipaisi hieman huomiota.

Ulkokuoresta tekee erityisen ison pleksin taakse piilotetut etuvalot, joista tulee mieleen Citroën SM. Toinen mielenkiintoinen piirre on suuri kaartuva takalasi. Valkoiseen koriin paritetut vanteet näyttävät alkuperäisiltä.

Sisustassa voi hukkua 70-luvun olohuoneista muistuttavaan ruskeaan samettiin. Ajalle erittäin kattava varustelu ilmastoinnilla, sähkötoimisella kattoikkunalla ja vakionopeudensäätimellä pitää huolen viihtyvyydestä. Valitettavasti keskikonsoli on pilattu liiteristä löytyneellä puunpalalla, kännykkätelineellä ja jälkiasenteisella soittimella, mutta ehkä se on vielä seuraavan omistajan pelastettavissa.

Käytetty erikoisuus – Mazda 929
Ajalle runsaasti varusteltu harvinainen japanilaislippulaiva tarjoaa mielenkiintoisen ja hyvin erilaisen harrasteautokohteen.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat