7.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Nissan Pao Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä Nissan Pao on vuosimallia 1990, joten muotokieli on ajalle vähintäänkin poikkeava. Vain japanilaiset keksivät painia postmodernismin porteilla automuotoilussa. Vuonna 1987 esitelty Nissan Pao oli niin erityislaatuinen, että jopa japanilaiset innostuivat. Suoraan anime-elokuvasta todellisuuteen piirretyn näköinen Pao ei kuitenkaan aloittanut näiden pieninä erinä valmistettujen Nissanien taivalta. Siitä vastasi monilta osin samaa muotokieltä noudattanut BE-1. Koko Nissan Paon tuotanto myytiin kolmessa kuukaudessa ja sitä valmistettiin lopulta noin 52 000 kappaletta. Kaikki alkoi vuonna 1985 Tokion autonäyttelystä, jossa Nissan BE-1 esiteltiin. Sitä valmistettiin muutamaa vuotta myöhemmin rajoitettu 10 000 kappaleen erä. Kysyntä olisi ollut huomattavasti suurempaa, joten ostoon oikeutetut henkilöt arvottiin halukkaiden joukosta. Tätä seurasi Nissan Pao, jonka koko tuotanto myytiin kolmessa kuukaudessa. Kauppa kävi vilkkaana jo kauan ennen tuotannon aloittamista. Sympaattinen pikkuauto valloitti japanilaisten sydämet ja sitä valmistettiin vuosien 1989 ja 1991 välillä 52 000 kappaletta. Pao kuuluu Nissanin niin kutsutun ”Pike–tehtaan” eli Nissanin erikoisprojektiosaston tekemisiin edeltäjänsä BE-1:n tavoin. Samaan sarjaan seurasi myös avoauto Figaro sekä myöhemmin pikkupakettiauto S-Cargo. Näistä esimerkiksi Figaro esiteltiin vuoden 1989 Tokion autonäyttelyssä mainoslauseella ” "Back to the Future", joka tarkoittaa ”takaisin tulevaisuuteen”. Elokuvaviittaus lienee vahvasti läsnä. BE-1, Pao ja Figaro pohjautuvat kaikki Nissan Micran tekniikkaan. Pienellä moottorilla varustettu kevyt miniauto erottui muusta automassasta muotoilullaan ja rajoitetulla valmistusmäärällä. Pao omaa paljon 60- ja 70-lukujen brittiautojen piirteitä esimerkiksi Austin Ministä, mutta myös rättisitikkana tunnetun 2CV:n kaltaisia yksityiskohtia. Toisaalta keulan suuri grilli on mittasuhteiltaan lähes Bentleyn veroinen, mutta minikoossa tietenkin. Tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden ilmoitettu mittarilukema on 128 500 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nissan Pao - Käytetty erikoisuus Kun kotimaan kamaralta löytyi vuosimallin 1990 Nissan Pao kaupan, se oli pakko ottaa mukaan käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaan. Tämä aina oikealta ohjattava pieni erikoisuus on museorekisteröitävissä jo muutaman vuoden päästä. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 128 500 kilometriä. Alle yksilitrainen moottori tarjoaa noin 50 hevosvoimaa. Se ei ehkä ole auton mielenkiintoisin kokonaisuus, mutta hoitaa tehtävänsä kunnialla. Noin 5 000 euron sijoituksella saa itselleen todellisen harvinaisuuden. Auto näyttää siltä kuin se olisi tullut suoraan japanilaisesta animaatioelokuvasta. Alhainen valmistusmäärä varmistaa, ettei samanlaista tule joka kylällä vastaan. Tämän klassikon konepellin alta löytyy alle yksilitrainen nelisylinterinen nelitahtimoottori, joka tuottaa noin 50 hevosvoimaa huipputehoa. Maksimivääntö on 75 newtonmetriä ja voima välitetään etupyörille kolmipykäläisen automaattivaihteiston kautta. Onneksi auton omamassa on vaivaiset 750 kilogrammaa. Pastellinsinen ulkokuori on omiaan korostamaan auton piirteitä ja siitä erottuvat erikoiset sivupeilit, ovien saranointi, suuri keulamaski sekä poikkeuksellisesti avautuvat takaikkunat. Yläviistosta silmä kiinnittyisi heti rättikattoon, joka toimii sähköisesti. Tavaratilan luukku aukeaa ovelasti kahdessa osassa. Sisätilojen väreistä ja muodoista tulee mieleen 1950-luvun kodinkoneet. Mittaristo on kasattu yhden pyöreän kuvun alle ja toimenpiteet hoidetaan lähinnä keinuvivuin. Huomaa, että täältä löytyy myös ilmastointi. Norsunluunvalkoiseen sekoittuu istuinten harmahtava kangas ja ulkopintojen pastellisävy. Tämän auton arvoa on äärimmäisen vaikea arvioida, sillä niitä on tarjolla niin vähän. Ostajan on usein maksettava se rahasumma, jonka myyjä haluaa. Pao on pieni, hidas ja hauska. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku