4.5.2020

Käytetyt erikoisuudet – Toyota 1000 Pickup

Toyota 1000 Pickup Timangi - Tori.fi

Toyota 1000 Pickup eli tuttavallisemmin Timangi vie varmasti monen muistot 70-luvun nuoruuteen. Tälle automallille järjestettiin oma show Helsingin jäähallissa.

Maailmalla mallimerkinnällä Toyota 1000 Pickup tarjottu avolava tunsi Suomessa nimen Toyota Timangi. Sympaattinen, Toyota 1000 -mallisarjaan pohjautunut, pieni avolava-auto veti kaksi kulkijaa katon alle ja matkatavarat takana sijaitsevalle hieman yli 1,5 metriä pitkälle avolavalle. Sitä valmistettiin vuosien 1972 – 1978 välillä.

Sen menestystarina maassamme on kiehtova, mutta vaatii pientä ymmärrystä tuosta ajanjaksosta autoilun näkövinkkelistä. Aikaa oli edeltänyt niin sanottujen piilofarmareiden 1960-luku, jolloin pakettiautoksi rekisteröidyn farmariauton pystyi muuttamaan takaisin muutamaa vuotta myöhemmin ilman veroseuraamuksia. Näiden farmariautojen suosiota seurasi kyseisen keplottelun kieltäminen vuonna 1971.

Tuossa yhteydessä myös verovapaan pakettiauton lavan vähimmäispituudeksi säädettiin 1,5 metriä ja ovelimmat lukijat huomasivatkin jo Timangin täyttävän ehdon. Toyotan silloinen maahantuoja (Korpivaara Oy) suuntasi pienen avolavan nuorisolle esittelemällä auton keväällä 1976 Helsingin jäähallissa huippuesiintyjien, kuten Vicky Rostin, Dannyn ja Vesa-Matti Loirin, tähdittämänä. Tapahtuman nimi oli tietenkin vaatimattomasti Toyota Timangi Show.

Toyota 1000 Pickup saavutti melkoisen myyntimenestyksen, mutta se jäi kovin lyhyeksi. Lienee ainakin osin juuri Timangin suosion seurausta, että autoverotusta tarkennettiin jo seuraavan vuoden puolella estämään alle 1,85 metriä pitkällä avolavalla varustettujen autojen autoverosäästö. Tämä lopetti käytännössä myynnin, mutta vain noin 1,5 vuoden aikana näitä ehdittiin tuoda 2 104 kappaletta.

Toyota 1000 Pickup Ohjaamo - Tori.fi
Upeana latolöytönä mainostettu Toyota 1000 Pickup on luovutettu ensimmäiselle omistajalleen vuonna 1977.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Toyota 1000 Pickup

Ihailtavan kattavalla myynti-ilmoituksella varustettu Toyota 1000 Pickup tulee Tuusulasta. Porvoon Autotarvikkeesta tammikuussa 1977 ensimmäiselle omistajalle luovutettu autoyksilö myydään nyt upeana latolöytönä. Makamittarilukemaksi on merkitty 155 000 kilometriä.

Autoa kerrotaan pidetyn poikkeuksellisen hyvin ensimmäisen omistajan aikana erillisiä ruosteenestokäsittelyitä myöden. Tämä Timangi siirtyi sukupolvelta toiselle suoraan ensimmäisen omistajan pojalle, joka ajoikin autolla aina vuoteen 2009 asti. Tuolloin katsastusinsinööri ei enää esittänyt puoltoa etupään heikosta iskunvaimennuksesta johtuen ja auto jäi lopulta seisomaan varaosien vaikean saatavuuden vuoksi.

Autoa myyvä taho kertoo pelastaneensa Timangin tuolta tieltä. Sittemmin siihen on vaihdettu apulaitehihna, sytytystulpat, kaikki nesteet ja suodattimet sekä käytettynä löytyneet etuiskunvaimentimet. Myös jarrut on herkistelty käyttökuntoon. Auton mukana toimitetaan alkuperäisen huoltokirjan lisäksi myös raportit ruostesuojauksesta sekä käyttöohjekirja kahdella kielellä.

Toyota 1000 Pickup liikkuu nimensä mukaisesti noin 1,0-litraisella nelisylinterisellä rivimoottorilla, jonka huipputeho on hyvin pyöreästi noin 50 hevosvoiman luokkaa. Aikanaan esimerkiksi huippunopeudella ei olisi pitänyt olla juurikaan merkitystä, sillä pakettiauton ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa. Joku saattoi silti jo tuolloin kokeilla miltä 130 kilometriä tunnissa tuntuu pienen takavetoisen avolavan ratissa.

Nyt pieni ruskea Toyota 1000 Pickup on varustettu avolavan sinisellä kangaspeitteellä. Sisätilat ovat mustat ja myynti-ilmoituksen tiedoissa on merkittynä ”nahkasisusta”. Kyseessä on harrasteauto, jolla voi piristää monen erilaisen autotapahtuman tarjontaa – kunhan sellaisia joskus jälleen järjestetään. Tarjolla taitaa olla todellinen Timangi.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat