22.3.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: pultti poikki ja vasaralla sormeen – Mondeo on kuitenkin entistä ehompi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mondeon käyttötesti etenee kohti maalia, mutta ennen sitä halusimme fiksata auton mahdollisimman hyväkuntoiseksi. Siis tuumasta toimeen. Talvi on vain parantanut Mondeo-kokemuksiamme. Käynnistyminen ei ole tehnyt tiukkaa edes kolmenkympin paukkupakkasilla, ja uusien talvirenkaiden myötä ajettavuus koheni huomattavasti. Alle asennettujen Hankook-nastakumien myötä pitoa ja tunnokkuutta tuli lisää, minkä lisäksi ajomelu aleni huomattavasti. Vaikka auto onkin toiminut erinomaisesti, se ei ole aivan kaikilta osin vastannut sitä, millä tavalla haluaisimme jättää hyvästit Mondeon parin vuosikymmenen uljaalle taipaleelle – kyseisen perheauton tuotanto kun päättyy maaliskuun lopussa. Puutteita on ensinnäkin ohjauksessa: keskialueen tahmeus on tehnyt suoraan ajamisesta hieman rauhatonta. Lisäksi perästä on kantautunut testin alusta lähtien kolahtelua, ja takapään iskunvaimennus on muutenkin nähnyt parhaat päivänsä. Lähdimme ratkaisemaan ohjauksen ongelmaa iskarin yläpään laakereiden kautta. Niistä oli kuulunut jo jonkin aikaa pamahtelua ja ajoittaista rutinaa. Hintaa kahdelle yläpään laakerille ja kahdelle takaiskunvaimentimelle kertyi 143,85 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkuperäisosia alustassa? Laakereiden vaihtamiseksi iskunvaimentimet täytyi irrottaa, mikä hankkimamme korjausoppaan mukaan onnistuu helpoimmin alapallonivelen ja raidetangon pään irrottamisella. Jos autoa ei ollut muutenkaan ennen Moottorin huostaanottoa hemmoteltu huolloilla, niin alustan osiin ei varmasti ollut koskettu vuosikausiin – koska siihen ei yksinkertaisesti ole ollut tarvetta. Lukijoidenkin kokemusten perusteella Mondeot tarvitsevat huomattavasti vähemmän nivelien ja muiden alustan osien uusimista esimerkiksi saksalaisiin premium-merkkeihin verrattuna. Niinpä alapallonivel tuntuikin istuneen koloonsa todella tiukasti. Niveltä ei saanut irti myöskään tukivarren päästä, koska se oli niitattu kiinni. Tämäkin vihjaisi siihen, että alapallo on alkuperäistä sorttia, sillä yleensä tarvikenivelet liitetään tukivarteen pulttaamalla. Oikotietä onneen Kun olimme tapelleet alapallon kanssa aikamme, iskunvaimentimen irrottamiseen löytyi helpompi keino: apurunkoa laskemalla saatiin niin paljon varaa olka-akselin liikkumiseen, että iskari saatiin näpättyä irti, vaikka raidetanko ja alapallo olivat yhä paikallaan. Vaikka yleensä on viisainta seurata ohjeita ja purkaa hieman ”ylimääräistä” tieltä, joskus voi myös soveltaa ohjeita maalaisjärkeä käyttäen ilman omantunnon tuskia. Niin mekin teimme. Koska emme saaneet paikannettua rattia kääntelemällä viallisen yläpään laakerin sijaintia, päätimme vaihtaa ne molemmille puolille. Laakereista toinen oli päällisin puolin ehjän näköinen ja toinenkin muuten, paitsi rasvat olivat vuotaneet pihalle. Seuraavana operaationa oli takaiskunvaimentimien asennus, mistä kehkeytyi melkoinen taistelu. Paikallaan olivat alkuperäiset Motocraftin iskunvaimentimet, joiden irrottamiseksi koko olka-akseli täytyi käyttää irti. Evoluutio oli muokannut reilun 15 vuoden ajan iskaria kiinni pitäneen pultin kiinteäksi kappaleeksi yhdessä olka-akselin kanssa. Pultin irrottamiseen käytettiin tuttuja keinoja: lämmitystä, iskuja ja jatkovartta, ja lopputulemaksi saatiin muodottomaksi nysvääntynyt pultin kanta. Vaikka kannan pilalle meneminen viekin aina hermot punarajalle, ratkaisu on varsin helppo. Pultin päähän hitsattiin suurempi mutteri, ja puolen tunnin toimintaelokuvamaisen mätkeen, vääntämisen ja vasaran iskusta siniseksi muuttuneen etusormen jälkeen pultti suostui lopulta avautumaan. Yllättävää kyllä, kolmen muun tukivarren pultit sen sijaan irtosivat tuosta vain. Vanha iskari tuntuikin erittäin löysältä, mutta tällainen kuluminen sallittakoon viisitoista vuotta röykytystä sietäneelle kaasukepille. Toisellakin puolen (josta pultit aukesivat lähes suosiolla) vaimennin oli yhtä huonossa kunnossa. Oliko huolloista hyötyä? Välttämättömäksi toimenpiteeksi iskareiden vaihtoa ei voi kuitenkaan kutsua, sillä auto olisi todennäköisesti kelvannut leimalle sellaisenaan seuraavanakin kesänä. Katsastuksessa tehtävä iskunvaimennintesti ei nimittäin kerro suoraan vaimentimien kunnosta mitään, vaan siinä mitataan koko akselistoa. Tulokseen vaikuttavat siis esimerkiksi rengaspaineet, renkaan profiili ja ripustusten kunto. Tien päällä ero on kuitenkin selvä. Mondeon perä ei enää pohjaa isommissakaan töyssyissä, ja myös takapään kolinat vähenivät. Iskareiden yläpään laakereiden vaihdon vaikutusten seuraaminen jää hieman myöhemmäksi, sillä tätä kirjoitettaessa eli helmikuun alkupuolella tiet ovat monin paikoin sellaista pottupeltoa, ettei niillä ajettaessa ohjauksen tahmaamista ehtisi rynkytyksen seasta huomaamaankaan. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku