18.5.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 tarjoaa tunteetonta ja tehotonta arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arki Moottorin käytetyn ekodieselin kanssa rullaa kohtalaisen hyvin, eli toisin sanottuna teidän lukijoiden kannalta tylsästi. Moottorin käytetty Volvo V50 se vain jatkaa rullaamistaan. Alun pikkuvaikeuksien ja turhautumisten jälkeen auto on pelittänyt lähes moitteettomasti. Ajotietokoneessa jo jonkin aikaa välkkynyt ilmoitus vikatilasta paikannettiin viallisen hehkun releeseen, joka vaihdetaan kiireiden helpottaessa. Myös aiemmin mainittu suuttimien aluslevyjen vaihto on vielä tekemättä – suuttimien irrotukseen kun kannattaa usein varata reilusti aikaa ja hermoja, ja viime aikoina niistä kumpaakaan ei ole ollut saatavilla. Toivottavasti kuitenkin seuraavaan raporttiin mennessä viat on korjattu. Muuten autosta ei juuri ole sanottavaa. Kilometrejä kertyy tuhatkaupalla, eikä kellään toimituksessa tunnu olevan autosta juuri mitään nostamisen arvoista asiaa tarjolla. Autoon vaihdettiin jokin aika sitten alle kesärenkaat, joilla auton ajettavuuden hyvät puolet tuntuvat tulevan hieman paremmin esille. Tarkkuutta on enemmän, ja rengasmelua vähemmän. Myös kulutus näyttää olevan pakkasten hellitettyä pienemään päin, kuten fysiikan lakien puolesta sopii olettaakin. Tämä sanomisen puute on yleensä käyttöautolle hyvä ominaisuus. Ai miksikö? Käyttöautolta ei yleensä toivota tajuntaa räjäyttäviä ajo-ominaisuuksia, mutta kun kuljettajan jakkaralla istuu tarpeeksi monta tuhatta kilometriä, yleensä autosta kuin autosta alkaa löytyä pieniä, mutta ärsyttäviä ominaisuuksia. Sellaisia Volvosta ei ole juuri kuulunut, paitsi… Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehon tarvis Volvo V50 1,6 Drive valikoitui Moottorin käytettyjen autojen käyttötestiin ennen kaikkea edullisten kilometrien jahtaamisen vuoksi. Auto tunnetaan erityisen pihinä jopa muihin kokoluokkansa dieseleihin verrattuna. Ikävä totuus on kuitenkin se, että auto myös tuntuu taloudelliselta. Pienehkö dieselmoottori ei tarjoa juurikaan alavääntöä, tai oikeastaan vääntöä ollenkaan. Tämä korostuu eniten moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä ja maantieohituksissa, joissa molemmissa joutuu hieman ennakoimaan. Kun moottoriin yhdistetään taloudellisuuden vuoksi pitkäksi välitetty vaihteisto, joutuu vetoja halutessaan aina hämmentämään keppiä. Tai hämmentäminen on oikeastaan turhan negatiivisesti sanottu, vaihteiston on sentään tuntumaltaan erinomainen ja oikea vaihde napsahtaa sisään lähes ajatuksen voimalla. Tämä ei kuitenkaan helpota tehottomuuteen turtumista. Edellä mainittujen tilanteiden lisäksi väännön puute ärsyttää myös liikkeille lähdöissä. Jos kierroksia ei anna tavallista enempää, lähtee V50 liikkeelle erittäin puutuneesti, jonka vuoksi risteyksissä antaa mielellään etuajo-oikeutettujen mennä menojaan normaalia pidemmällä turvavälillä. Ongelmallinen ohjelmointi Yksi suosittu tapa päästä eroon nuhaisuudesta olisi viedä auto suosiolla ohjelmoitavaksi, eli ammattilaiden uudelleensäädettäväksi. Tällä tavoin tehoa voisi saada runsaastikin lisää, mutta tässä tapauksessa riittäisi maltillinenkin väännön kasvu – kunhan kulutus pysyisi yhä alhaisena. Ohjelmoinnin ongelmaksi kuitenkin nousee se, että käytännössä aina moottorinohjelman muutoksen jälkeen auto tulee muutoskatsastaa. Tämä puolestaan nostaa kuluja, kun autolle täytyy tehdä selvitys, vastaako sen alusta ja jarrut korkeampia tehoja. Usea ohjelmointeja suorittava yritys kehuskelee sivustoillaan, ettei viranomaisilla ole käytännössä mahdollisuutta valvoa sitä millainen ohjelma autossa on. Tälle tielle Moottori ei kuitenkaan lähde, vaan selvittelemme kuitenkin ohjelmoinnin mahdollisuutta lainsäädännön rajoissa tehtynä ennen seuraavaa raporttia. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku