9.6.2022

Koeajo: BMW R 1250 GS Edition 40 Years GS – Täydellinen seikkailupyörä

BMW R 1250 GS:n julkaisusta tulee kuluneeksi 40 vuotta. Valmistaja juhlistaa klassikkopyörän merkkipäivää hieman ujoin aineksin. Hyvää: moottori, monipuolisuus, ajo-ominaisuudet Huonoa: lisävarusteiden hinnoittelu

Moni uskoi ja toivoi, että GS:n neljää vuosikymmentä juhlittaisin uudella 1300-kuutioisella moottorilla. Ikonisen adventurepyörän voimanlähde on ollut markkinoilla vuodesta 2019 ja alati kehittyvä prätkämarkkina janoaa uutta.

Toisin kuitenkin kävi, 40 vuoden taivalta juhlistetaan hieman kepeimmin eväin, sillä pyörä on käytännössä sama kuin 2019 vuonna julkaistu malliversio. Ei anneta pikkuasioiden kuitenkaan pilata iloa, sillä R 1250 GS on edelleen relevantti adventure-moottoripyörä. Se on moderni, mukava ja niin täydellinen, että homma lipsahtaa melkein tylsyyden puolelle.

BMW:n ikoninen bokserimoottori on kehittynyt uusimmassa kehitysversiossa 1254-kuutioiseksi vesijäähdytetyksi voimanlähteeksi. Se tuottaa 100 kW (136 hv) tehot ja 143 Nm vääntömomentin. Lukemat ovat moottoripyörämaailmassa varsin riittävät, sillä niillä kuljettaisi myös henkilöautoa.

Bokserimoottori on väkivahva ja paikoin jopa sporttinen. GS on tullut kauas alkuaikojen ilmajäähdytteisestä ja vaisusta papattimesta. Nykyään moottori hakee vertaistaan voimantuoton suhteen ja bokseri vetää tyhjäkäynniltä rajoittajalle saakka tasaisen vahvasti.

Iso-Gessun voimanlähteen luonnetta ei voi hehkuttaa liikaa. Moottori tuottaa raakaa voimaa, mutta on samaan aikaan hyvin sivistynyt. Kaasunvaste on hyvä, mutta ei yhtään terävä. Koska voimaa riittää, ei sitä täydy ulosmitata terävällä moottorinohjauksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Adventure-luokan yksinoikeutettu valtias

R 1250 GS on jo pitkään ollut seikkailupyörien kuninkuusluokan itsevaltias. Vaikka haastajia on kattava liuta, on BMW pysytellyt piikkipaikalla. Pyörät, kuten KTM 1290 Super Adventure, Honda Africa Twin, Ducati Multistrada ja Triumph Tiger 1200 eivät ole onnistuneet syöksemään kuningasta valtaistuimelta.

Lähimmäs R 1250 GS:ää yltää KTM 1290 SuperAdventure, mutta pyörät ovat keskenään varsin erilaisia. KTM on luoteeltaan raaempi ja tehokkaampi, mutta BMW:n sivistyneessä käytöksessä on paljon tenhoa.

BMW:n vahvuus perustuu monikäyttöisyyteen. R 1250 GS:n sisään kätkeytyy hiekkateitä pelkäämätön aavikkosoturi, kilometrejä nielevä matkapyörä ja sporttinen mutkapätkien veitikka. Vastaavia ominaisuuksia ei kaikista pyöristä löydy ja se ratkaisee pelin GS:n hyväksi.

Pyörää katsoessa ei heti uskoisi, että osaavan kuskin käsissä Gessulla jätetään taakse tuhatkuutioiset supersportit alppiteillä tai vaikka moottoriradalla. Vaikka pyörä on painava (268 kg), eivät sen kilot tunnu tien päällä. Kaupunkipyörittelyssä paino näkyy, mutta vauhdin kasvaessa kilot tuntuvat karisevan.

Erikoinen jousitusratkaisu

BMW:n hyvästä käytöksestä on kiittäminen erinomaista alustaa, jota BMW:n tehtaalla on todella pohdittu huolella. GS:n alustaratkaisu ei ole sieltä tyypillisimmästä päästä. Takaiskunvaimennus on perinteiseen tyyliin monoiskunvaimentimella toteutettu, mutta keula on Telever.

Telelever-keulasta löytyvät tyypilliset liukuputket, jotka käyttävät aivan liian siroilta painavaan adventure-jyrään. Järeitä putkia ei kuitenkaan tarvita, sillä niiden tarkoitus on pitää etupyörä linjassa. Varsinainen vaimennus tapahtuu putkien takana olevalla erillisellä vaimentajalla.

Kun pakettiin lisätään BMW ESA2 -järjestelmä, säätyy alusta sähköisesti. Jousitustuntuma säätyy ajotilan mukaan ja valittavissa on lisäksi dynamic ja comfort -asetukset. Esijännitys säädetään automaattisesti kuskin ja tavaroiden painon mukaan, joten optimaalinen tuntuma syntyy itsestään.

BMW on panostanut pyöriensä elektroniikkaan jo pidemmän aikaa. GS:n ohjaimissa kuski pääsee nauttimaan esimerkiksi molempiin suuntiin toimivasta vaihdeavustimesta, vakionopeudensäätimestä, kehittyneestä ABS-järjestelmästä, TFT-mittaristosta, LED-valoista ja luistonestosta.

ABS-järjestelmä on jo pidempään ollut varustettu kaarreominaisuudella. Tämä tarkoittaa sitä, että GS:llä voi jarruttaa keskellä kaarretta ilman pelkoa siitä, että pyörä nousee pystyyn. Tämä on yksi merkittävimmin turvallisuutta parantava innovaatio moottoripyöräteknologiassa.

Pitkät ajopäivät eivät tuota ongelmia

Elektroniikka tuo muuten paljon mukavuutta ja turvallisuutta. TFT-mittariston taakse kätkeytyy valtaisa määrä informaatiota ja tätä nykyä ulkoista navigaattorijärjestelmää ei välttämättä enää tarvita, sillä BMW-applikaation kautta homma hoituu puhelimella. Luistonesto ja ABS:t parantavat turvallisuutta.

Ajomukavuus on GS:llä kohdillaan, ajoasento on rennon letkeä ja penkki on niin mukava, että kyydissä jaksaa istua kahdeksan tunnin ajopäivän melko kivuttomasti. Adventuren etuihin kuuluu toki myös se, että BMW:llä on mukavaa ja helppoa ajaa seisten, jolloin istumalihakset saavat kaivattua lepoa.

Se, että moottoripyörällä voi aja mukavasti seisten, on tärkeää etenkin kestopäällysteen ulkopuolella. Hiekkabaanalla kuskin näkökyky yltää pidemmälle ja epätasaisessa maastossa seisten ajaminen on ainoa järkevä tapa.

Hiekalla R 1250 GS on koostaan huolimatta ketterä. Pyörällä voi vetää helposti hallittuja sivuluisuja, sillä moottorin voimantuotto on lineaarista. Kivikkoiset ajoväylät tuntuvat yhtä helpoilta kuin selkeästi pienemmillä ja kevyemmillä pyörillä. Ensiasennusrenkaat eivät tosin ole planeetan parhaat hiekkabaanalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juhlamalli = tarrat ja kultainen tanko

Kun kyseessä on baijerilainen tuote, on pyörään saatavilla reilusti varusteita. Erilaisia laukkuja, vaimentimia, moottorin suojia ja elektronia härpäkkeitä on tarjolla niin reippaasti, että kymppitonnin lisäpalikat on helppoa rastittaa lisävarustelistalta.

Lähtökohtaisesti R 1250 GS on moottoripyöräksi arvokas. Juhlamallinen Adventure Edition 40 Years GS nousee lähtöhinnaltaan melkein 30 000 euroon, kun normaali Adventure maksaa kolme tonnia vähemmän. Edullisimmillaan perusmallin GS maksaa 25 200 euroa.

Entä mitä 40-vuotisjuhlamalli sitten oikeastaan tarjoaa peliin? Suoraan sanottuna ei kovin paljon. Merkittävimmät eroavaisuudet perusmalliin ovat väritys, keltaiset käsikahvat, kultainen ohjaustanko, 40-vuotisjuhlateipit ja Option 719-somisteet. Lisäksi vanteet ovat anodisoitu kultaisiksi (koeajopyörässä mustat).

Vaikka väritys on eittämättä tyylikäs, olisi juhlamallilta toivonut hieman lisää eksklusiivisuutta. Esimerkiksi numeroitu painos olisi saattanut aiheuttaa voimakkaampaa omistamisenhalua. Toki pyörä on tällaisenaankin erinomainen ja väriteema yksi hienoimmista mitä GS on yllään kantanut.

Aihetta juhlaan kuitenkin on, sillä BMW R 1250 GS on eittämättä muuttanut moottoripyörämaailmaa lopullisesti. Sen merkitys seikkailupyöräkulttuurille on kiistaton ja malli kannustaa edelleen muita nostamaan rimaa adventure-markkinoilla.

Palaamme GS-mallin historiaan tarkemmin Moottorin verkkosivuilla piakkoin. Selvitämme juurta jaksain, miten ja miksi R 1250 GS on noussut kaikkien aikojen myydyimmäksi BMW:n moottoripyörämalliksi ja todelliseksi adventure-pyörien ikoniksi.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat