6.11.2020

Ducati Multistrada V4 julkistettu – huipputekniikkaa pursuava seikkailupyörä

Ducati Multistrada V4

Monokokkirunko, 170-hevosvoimainen V4 -moottori, takasylinterien lepuutustoiminto ja adaptiivinen vakionopeussäädin. Ducati vie seikkailupyörien suorituskyvyn ja varustelun uudelle tasolle.

Ducati julkisti jo aikaisemmin, että sen uutta Multistradaa vauhdittaa 170-hevosvoimainen täysin uusi Granturismo V4 -moottori. Lukema on kuin suora isku BMW:n vyön alle, sillä täksi kaudeksi saksalaisvalmistaja esitteli saman segmentin huipulle uuden S 1000 XR:n, jossa nelisylinterisestä rivimoottorista puristetaan irti 165 hevosvoiman teho ja 114 newtonmetrin vääntölukema. Ducatin ilmoittama 125 newtonmetriä ylittää siis sekin BMW:n lukeman reilusti.

Ducati Multistrada V4

Huolimatta 1158-kuutioisesta veenelosesta Ducati on onnistunut tekemään pyörästä kevyen, sen kuivapainoksi ilmoitetaan vain 215 kiloa. Vaikka suorituskyky on kasvanut, on takarenkaaksi valittu edeltävän mallin rengasta kapeampi, kooltaan 170/60-17. Eturenkaan läpimittaa on kasvatettu kahdella tuumalla, rengas on nyt kooltaan 120/70-19. Ensiasennusrenkaina on Pirelli Scorpion Trail II -renkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusmallissakin runsas varustelu

Suorituskyky ei ole uuden Multistradan ainoa valtti, vaan koko pyörä on pakattu täyteen uusinta tekniikkaa. Jo perusmallikin on varustettu kuusiakselisella liiketunnistimella, joka ohjaa keulimisen- ja luistonestoa sekä huomioi ABS-jarrujen toiminnassa sivuttaiskallistuksen. Neljä kuljettajan valittavissa olevaa ajotilaa (Sport, Touring, Urban, Enduro) säätävät moottoritehon ja kaasuvasteen lisäksi myös ABS-jarrujen sekä luiston- ja keulimiseneston asetuksia vastaamaan kyseistä ajotilaa.

Ducati Multistrada V4

Sport- ja Touring-asetuksilla moottorista irtoaa täydet 170 hevosvoimaa kaasuvasteen ollessa Sport-asetuksessa terävämpi. Urban- ja Enduro-asetuksissa teho on rajattu 115 hevosvoimaan. Led-valot päiväajovaloineen sekä viiden tuuman korkearesoluutioinen TFT-mittaristo täydentävät varustuksen.

Multistrada V4 S - semiaktiivinen ja sporttinen

Kun mallinimen perään lisätään S-kirjain, kasvaa varustetaso entisestään. Mittaristo on 6,5-tuumainen ja sen monipuolisia järjestelmiä ohjataan vasempaan kahvaan asennetulla joystickillä. Jarrutkin ovat tehokkaammat ja jarrulevyt 10 millimetriä suuremmat, 330 millimetriä.

Jousituksena on Marzocchin semiaktiivinen Skyhook-jousitus, joka ”taivaskoukku”-nimensä mukaisesti kuin kannattelee pyörää yli epätasaisuuksien. Järjestelmään on nyt lisätty tasonsäädin, joka pitää ajokorkeuden vakiona riippumatta pyörän päällä olevan kuorman määrästä. Mäkilähtöavustin, molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava vaihdeavustin, vakionopeussäädin ja kaarre-ajovalot erottavat nekin S-version perusmallista.

Ducati Multistrada V4

Malliston huipulla on Multistrada V4 S Sport, joka S-varustuksen lisäksi on saanut Akrapovicin hiilikuidusta ja titaanista valmistetun vaimentimen sekä hiilikuituinen etulokasuojan. Jos haluaa varustella pyörää lisää, onnistuu se helpoimmin kolmella valmiiksi rakennetulla varustepaketilla: Touring, Urban ja Enduro.

Moottori: nestejäähdytteinen V4, 1158 cc
Teho: 170 hv (125 kW) / 10 500 r/min
Vääntö: 125 Nm / 8750 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1567 mm
Istuinkorkeus: 840/860 mm (lisähintaan 810 ja 875 mm satulat)
Tankin tilavuus: 22 litraa
Kuivapaino: 215 kg
Maavara: 220 mm
Kantavuus: yli 230 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Luetuimmat