Triumph Tiger 1200

Ajoneuvot Esittely Moottoripyörät 4.1.2022

Triumph Tiger 1200 – Kevyt raskassarjalainen

Triumphin täysin uusi Tiger 1200 on keventynyt jopa kilpailijoita kevyemmäksi, vaikka ominaisuuksiltaan painiikin raskaassa sarjassa.

Kymmenen vuoden ikään ehtinyt 1 200-kuutioinen Triumph Tiger kokee elinkaarensa tähän mennessä suurimman päivityksen. Koko mallihistorian ajan palvellut pitkäiskuinen ja 1215-kuutioinen rivikolmonen korvataan Speed Triple -nakusta tutulla lyhytiskuisella ja 1160-kuutioisella kolmoskoneella. Teho nousee 150 hevosvoimaan ja vääntöäkin on tarjolla mukavat 130 newtonmetriä.

Runko on kokonaan uusi ja valmistajan mukaan peräti 5,4 kiloa aiempaa kevyempi. Myös takahaarukka on suunniteltu kokonaan uudenlaiseksi ja sekin on 1,5 kiloa kevyempi. Toisiovetoratkaisuna on kardaani. Perusmallin paino tankattuna on 240 kiloa ja 30-litraisella tankilla varustetun Explorer-version paino nousee 261 kiloon.

Triumph Tiger 1200

Tiger 1200 -mallistoon kuuluu kaksi matkailupainotteista GT-mallia ja kaksi maasto-ominaisuuksiltaan parempaa Rally-mallia. Molemmista on perusmalli 20-litraisella polttoainetankilla ja Explorer-malli 30-litraisella tankilla. GT:ssä on alumiinivaluvanteet, jämäkämpi ja lyhyempi jousitus, kun taas Rally-malleissa on pinnavanteet ja pidemmät joustomatkat.

Edeltävään malliin verrattuna painopistettä on saatu siirrettyä lisää eteen mm. Korvaamalla yksiosainen jäähdytin kaksiosaisella, jolloin moottoria on voitu siirtää enemmän eteen. 20-litraisille malleille luvataan toimintamatkaksi 400 kilometriä ja 30-litraisille 600 kilometriä.

Triumph Tiger 1200

Kaikissa malleissa on vakiona semiaktiivinen jousitus, avaimeton käyttö, kolme ajotilaa, led-kaarreajovalot, vakionopeussäädin, kaksitoiminen vaihdeavustin sekä mäkilähtöavustin. Explorer-malleissa on isomman tankin ohella vielä parannettu varustusta kahvan- ja satulanlämmmittimillä, tutkaperusteisella kuolleenkulman varoittimella ja kaistanvaihtoavustimella sekä rengaspainevalvonnalla.

Jousituksen esijännitys säätyy automaattisesti kuorma ja valitun ajotilan mukaan. Kuljettaja voi säätää iskunvaimennuksen lähtötason 9-asentoisella säädöllä haluamalleen tasolle, jonka jälkeen järjestelmä säätää sitä ajo-olosuhteiden ja -tavan mukaan.

Triumph Tiger 1200

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 160cc
Teho: 110 kW (150 hv) / 9 000 r/min
Vääntö: 130 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, kardaani
Akseliväli: 1 560 mm
Istuinkorkeus: 850-870 mm (Rally 875-895 mm)
Paino tankattuna: GT Pro: 245kg, GT Explorer: 255kg, Rally Pro: 249kg, Rally Explorer: 261kg
Rengaskoot: 120/70R19 ja 150/70R18 (Rally 90/90-21 ja 150/70R18)

Takuu: 3 vuotta

Hinnat:
GT Pro 26 500 €
GT Explorer 28 500 €
Rally Pro 27 700 €
Rally Explorer 29 700 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Triumph

Kaikki koeajot

Uusimmat