4.1.2022 Ajoneuvot Triumph Tiger 1200 – Kevyt raskassarjalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin täysin uusi Tiger 1200 on keventynyt jopa kilpailijoita kevyemmäksi, vaikka ominaisuuksiltaan painiikin raskaassa sarjassa. Kymmenen vuoden ikään ehtinyt 1 200-kuutioinen Triumph Tiger kokee elinkaarensa tähän mennessä suurimman päivityksen. Koko mallihistorian ajan palvellut pitkäiskuinen ja 1215-kuutioinen rivikolmonen korvataan Speed Triple -nakusta tutulla lyhytiskuisella ja 1160-kuutioisella kolmoskoneella. Teho nousee 150 hevosvoimaan ja vääntöäkin on tarjolla mukavat 130 newtonmetriä.Runko on kokonaan uusi ja valmistajan mukaan peräti 5,4 kiloa aiempaa kevyempi. Myös takahaarukka on suunniteltu kokonaan uudenlaiseksi ja sekin on 1,5 kiloa kevyempi. Toisiovetoratkaisuna on kardaani. Perusmallin paino tankattuna on 240 kiloa ja 30-litraisella tankilla varustetun Explorer-version paino nousee 261 kiloon.Tiger 1200 -mallistoon kuuluu kaksi matkailupainotteista GT-mallia ja kaksi maasto-ominaisuuksiltaan parempaa Rally-mallia. Molemmista on perusmalli 20-litraisella polttoainetankilla ja Explorer-malli 30-litraisella tankilla. GT:ssä on alumiinivaluvanteet, jämäkämpi ja lyhyempi jousitus, kun taas Rally-malleissa on pinnavanteet ja pidemmät joustomatkat.Edeltävään malliin verrattuna painopistettä on saatu siirrettyä lisää eteen mm. Korvaamalla yksiosainen jäähdytin kaksiosaisella, jolloin moottoria on voitu siirtää enemmän eteen. 20-litraisille malleille luvataan toimintamatkaksi 400 kilometriä ja 30-litraisille 600 kilometriä.Kaikissa malleissa on vakiona semiaktiivinen jousitus, avaimeton käyttö, kolme ajotilaa, led-kaarreajovalot, vakionopeussäädin, kaksitoiminen vaihdeavustin sekä mäkilähtöavustin. Explorer-malleissa on isomman tankin ohella vielä parannettu varustusta kahvan- ja satulanlämmmittimillä, tutkaperusteisella kuolleenkulman varoittimella ja kaistanvaihtoavustimella sekä rengaspainevalvonnalla.Jousituksen esijännitys säätyy automaattisesti kuorma ja valitun ajotilan mukaan. Kuljettaja voi säätää iskunvaimennuksen lähtötason 9-asentoisella säädöllä haluamalleen tasolle, jonka jälkeen järjestelmä säätää sitä ajo-olosuhteiden ja -tavan mukaan. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 160cc Teho: 110 kW (150 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 130 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, kardaani Akseliväli: 1 560 mm Istuinkorkeus: 850-870 mm (Rally 875-895 mm) Paino tankattuna: GT Pro: 245kg, GT Explorer: 255kg, Rally Pro: 249kg, Rally Explorer: 261kg Rengaskoot: 120/70R19 ja 150/70R18 (Rally 90/90-21 ja 150/70R18) Takuu: 3 vuotta Hinnat: GT Pro 26 500 € GT Explorer 28 500 € Rally Pro 27 700 € Rally Explorer 29 700 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?