4.1.2022 Ajoneuvot Triumph Tiger 1200 – Kevyt raskassarjalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin täysin uusi Tiger 1200 on keventynyt jopa kilpailijoita kevyemmäksi, vaikka ominaisuuksiltaan painiikin raskaassa sarjassa. Kymmenen vuoden ikään ehtinyt 1 200-kuutioinen Triumph Tiger kokee elinkaarensa tähän mennessä suurimman päivityksen. Koko mallihistorian ajan palvellut pitkäiskuinen ja 1215-kuutioinen rivikolmonen korvataan Speed Triple -nakusta tutulla lyhytiskuisella ja 1160-kuutioisella kolmoskoneella. Teho nousee 150 hevosvoimaan ja vääntöäkin on tarjolla mukavat 130 newtonmetriä.Runko on kokonaan uusi ja valmistajan mukaan peräti 5,4 kiloa aiempaa kevyempi. Myös takahaarukka on suunniteltu kokonaan uudenlaiseksi ja sekin on 1,5 kiloa kevyempi. Toisiovetoratkaisuna on kardaani. Perusmallin paino tankattuna on 240 kiloa ja 30-litraisella tankilla varustetun Explorer-version paino nousee 261 kiloon.Tiger 1200 -mallistoon kuuluu kaksi matkailupainotteista GT-mallia ja kaksi maasto-ominaisuuksiltaan parempaa Rally-mallia. Molemmista on perusmalli 20-litraisella polttoainetankilla ja Explorer-malli 30-litraisella tankilla. GT:ssä on alumiinivaluvanteet, jämäkämpi ja lyhyempi jousitus, kun taas Rally-malleissa on pinnavanteet ja pidemmät joustomatkat.Edeltävään malliin verrattuna painopistettä on saatu siirrettyä lisää eteen mm. Korvaamalla yksiosainen jäähdytin kaksiosaisella, jolloin moottoria on voitu siirtää enemmän eteen. 20-litraisille malleille luvataan toimintamatkaksi 400 kilometriä ja 30-litraisille 600 kilometriä.Kaikissa malleissa on vakiona semiaktiivinen jousitus, avaimeton käyttö, kolme ajotilaa, led-kaarreajovalot, vakionopeussäädin, kaksitoiminen vaihdeavustin sekä mäkilähtöavustin. Explorer-malleissa on isomman tankin ohella vielä parannettu varustusta kahvan- ja satulanlämmmittimillä, tutkaperusteisella kuolleenkulman varoittimella ja kaistanvaihtoavustimella sekä rengaspainevalvonnalla.Jousituksen esijännitys säätyy automaattisesti kuorma ja valitun ajotilan mukaan. Kuljettaja voi säätää iskunvaimennuksen lähtötason 9-asentoisella säädöllä haluamalleen tasolle, jonka jälkeen järjestelmä säätää sitä ajo-olosuhteiden ja -tavan mukaan. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 160cc Teho: 110 kW (150 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 130 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, kardaani Akseliväli: 1 560 mm Istuinkorkeus: 850-870 mm (Rally 875-895 mm) Paino tankattuna: GT Pro: 245kg, GT Explorer: 255kg, Rally Pro: 249kg, Rally Explorer: 261kg Rengaskoot: 120/70R19 ja 150/70R18 (Rally 90/90-21 ja 150/70R18) Takuu: 3 vuotta Hinnat: GT Pro 26 500 € GT Explorer 28 500 € Rally Pro 27 700 € Rally Explorer 29 700 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle