4.1.2022 Ajoneuvot Triumph Tiger 1200 – Kevyt raskassarjalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin täysin uusi Tiger 1200 on keventynyt jopa kilpailijoita kevyemmäksi, vaikka ominaisuuksiltaan painiikin raskaassa sarjassa. Kymmenen vuoden ikään ehtinyt 1 200-kuutioinen Triumph Tiger kokee elinkaarensa tähän mennessä suurimman päivityksen. Koko mallihistorian ajan palvellut pitkäiskuinen ja 1215-kuutioinen rivikolmonen korvataan Speed Triple -nakusta tutulla lyhytiskuisella ja 1160-kuutioisella kolmoskoneella. Teho nousee 150 hevosvoimaan ja vääntöäkin on tarjolla mukavat 130 newtonmetriä. Runko on kokonaan uusi ja valmistajan mukaan peräti 5,4 kiloa aiempaa kevyempi. Myös takahaarukka on suunniteltu kokonaan uudenlaiseksi ja sekin on 1,5 kiloa kevyempi. Toisiovetoratkaisuna on kardaani. Perusmallin paino tankattuna on 240 kiloa ja 30-litraisella tankilla varustetun Explorer-version paino nousee 261 kiloon. Tiger 1200 -mallistoon kuuluu kaksi matkailupainotteista GT-mallia ja kaksi maasto-ominaisuuksiltaan parempaa Rally-mallia. Molemmista on perusmalli 20-litraisella polttoainetankilla ja Explorer-malli 30-litraisella tankilla. GT:ssä on alumiinivaluvanteet, jämäkämpi ja lyhyempi jousitus, kun taas Rally-malleissa on pinnavanteet ja pidemmät joustomatkat. Edeltävään malliin verrattuna painopistettä on saatu siirrettyä lisää eteen mm. Korvaamalla yksiosainen jäähdytin kaksiosaisella, jolloin moottoria on voitu siirtää enemmän eteen. 20-litraisille malleille luvataan toimintamatkaksi 400 kilometriä ja 30-litraisille 600 kilometriä. Kaikissa malleissa on vakiona semiaktiivinen jousitus, avaimeton käyttö, kolme ajotilaa, led-kaarreajovalot, vakionopeussäädin, kaksitoiminen vaihdeavustin sekä mäkilähtöavustin. Explorer-malleissa on isomman tankin ohella vielä parannettu varustusta kahvan- ja satulanlämmmittimillä, tutkaperusteisella kuolleenkulman varoittimella ja kaistanvaihtoavustimella sekä rengaspainevalvonnalla. Jousituksen esijännitys säätyy automaattisesti kuorma ja valitun ajotilan mukaan. Kuljettaja voi säätää iskunvaimennuksen lähtötason 9-asentoisella säädöllä haluamalleen tasolle, jonka jälkeen järjestelmä säätää sitä ajo-olosuhteiden ja -tavan mukaan. Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 1 160cc Teho: 110 kW (150 hv) / 9 000 r/min Vääntö: 130 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, kardaani Akseliväli: 1 560 mm Istuinkorkeus: 850-870 mm (Rally 875-895 mm) Paino tankattuna: GT Pro: 245kg, GT Explorer: 255kg, Rally Pro: 249kg, Rally Explorer: 261kg Rengaskoot: 120/70R19 ja 150/70R18 (Rally 90/90-21 ja 150/70R18) Takuu: 3 vuotta Hinnat: GT Pro 26 500 € GT Explorer 28 500 € Rally Pro 27 700 € Rally Explorer 29 700 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?