26.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Lähes täydellinen – Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan maastokelpoisessa Africa Twin -matkapyörässä on nyt tehokkaampi moottori ja enemmän elektroniikkaa. Hyvää: ketteryys, taikamattomainen jousitus, kaksoiskytkinvaihteisto. Huonoa: valikoiden käyttöliittymä, moottorijarrutuksen puute alhaisissa nopeuksissa. Honda uudisti Africa Twinin kaudelle 2020 muun muassa kasvattamalla moottorin iskutilavuutta 100 kuutiosenttimetrillä ja lisäämällä elektroniikan sekä ajoavustimien määrää. Offroad-painotteisen perusmallin sijaan otimme koeajoon matkailupainotteisemman Africa Twin Adventure Sports -version DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso mutta ketteräAjossa pyörä vaikuttaa ristiriitaiselta, sillä siinä yhdistyy jättiläismäinen koko ja huippuherkkä ohjautuvuus. Kaarteissa Honda kulkee vakaasti kuin kiskoilla, mutta siitä huolimatta ajolinjan muutos sujuu höyhenenkevyesti. Erittäin paljon kääntyvän ohjaustangon ansiosta esimerkiksi U-käännösten teko on lastenleikkiä. Hallintaa helpottaa edellismallia selvästi alhaisempi istuinkorkeus. Lisäksi istuin on peräti 40 millimetriä kapeampi, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla yltävät jopa kantapäät maahan. Pystyhkössä tuulilasissa on korkeussäätö. Jotta sitä ei säädettäisi vauhdissa, tarvitaan korkeussäätöön molemmat kädet. Jos kuitenkin irrottaa kädet ohjaustangosta ja säätää tuulilasia vauhdissa, tulee samalla esiin Hondan vaarallisin piirre: ohjaus alkaa noin 70 nopeudessa woblata voimakkaasti. Ilmiötä ei esiinny niin kauan, kun pitää molemmat kädet kiinni ohjaustangossa.Jousitus kuin taikamattoVakiovarustukseen kuuluvat kaasunvastetta muokkaavat ajoasetukset, moottorijarrutuksen säätö, keulimisenesto sekä luistonesto. Koeajopyörässä oli lisäksi Showan sähkösäätöinen jousitus, jonka monipuoliset säädöt ja mahtava vaimennus lisäävät ajomukavuutta. Kyseessä on ensimmäinen pyörä, jolla tekee mieli ajaa kaikkien routapattien ja kuoppien yli väistämättä – ihan vain siksi, koska pyörä ylittää ne niin pehmeästi. DCT-kaksoiskytkinvaihteistossa on kaksi vaihto-ohjelmaa, D ja S. Näistä D vaihtaa isommalle pykälälle jo 2 000–2 500 kierroksen kohdalla, kun taas S on selvästi urheilullisempi. Kuljettaja voi vaihtaa myös manuaalisesti ohjaustangon plus- ja miinusnapeilla. Kytkinkahvaa ja vaihdepoljinta pyörässä ei ole.Africa Twin on huippumukava matkakumppani, eräänlainen moottoripyörien Range Rover. Lähes täydellisessä pyörässä on vain yksi puute: mittariston hankala käyttöliittymä tekee ajoavustimien ja jousituksen säätämisestä hidasta ja vaikeaa. Jos se ei häiritse, saa lähes täydellisen maastokelpoisen matkapyörän.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT Hinta alkaen 25 180 € Moottori Bensiinimoottori 1 084 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 75 kW (102 hv), 7500 r/min Vääntö 105 Nm (6250 r/min) Vääntö 105 Nm (6250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 / 870 mm, paino tankattuna 248 kg, akseliväli 1 575 mm, tankin tilavuus 24,8 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70-18. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?