26.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Lähes täydellinen – Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan maastokelpoisessa Africa Twin -matkapyörässä on nyt tehokkaampi moottori ja enemmän elektroniikkaa. Hyvää: ketteryys, taikamattomainen jousitus, kaksoiskytkinvaihteisto. Huonoa: valikoiden käyttöliittymä, moottorijarrutuksen puute alhaisissa nopeuksissa. Honda uudisti Africa Twinin kaudelle 2020 muun muassa kasvattamalla moottorin iskutilavuutta 100 kuutiosenttimetrillä ja lisäämällä elektroniikan sekä ajoavustimien määrää. Offroad-painotteisen perusmallin sijaan otimme koeajoon matkailupainotteisemman Africa Twin Adventure Sports -version DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso mutta ketterä Ajossa pyörä vaikuttaa ristiriitaiselta, sillä siinä yhdistyy jättiläismäinen koko ja huippuherkkä ohjautuvuus. Kaarteissa Honda kulkee vakaasti kuin kiskoilla, mutta siitä huolimatta ajolinjan muutos sujuu höyhenenkevyesti. Erittäin paljon kääntyvän ohjaustangon ansiosta esimerkiksi U-käännösten teko on lastenleikkiä. Hallintaa helpottaa edellismallia selvästi alhaisempi istuinkorkeus. Lisäksi istuin on peräti 40 millimetriä kapeampi, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla yltävät jopa kantapäät maahan. Pystyhkössä tuulilasissa on korkeussäätö. Jotta sitä ei säädettäisi vauhdissa, tarvitaan korkeussäätöön molemmat kädet. Jos kuitenkin irrottaa kädet ohjaustangosta ja säätää tuulilasia vauhdissa, tulee samalla esiin Hondan vaarallisin piirre: ohjaus alkaa noin 70 nopeudessa woblata voimakkaasti. Ilmiötä ei esiinny niin kauan, kun pitää molemmat kädet kiinni ohjaustangossa. Jousitus kuin taikamatto Vakiovarustukseen kuuluvat kaasunvastetta muokkaavat ajoasetukset, moottorijarrutuksen säätö, keulimisenesto sekä luistonesto. Koeajopyörässä oli lisäksi Showan sähkösäätöinen jousitus, jonka monipuoliset säädöt ja mahtava vaimennus lisäävät ajomukavuutta. Kyseessä on ensimmäinen pyörä, jolla tekee mieli ajaa kaikkien routapattien ja kuoppien yli väistämättä – ihan vain siksi, koska pyörä ylittää ne niin pehmeästi. DCT-kaksoiskytkinvaihteistossa on kaksi vaihto-ohjelmaa, D ja S. Näistä D vaihtaa isommalle pykälälle jo 2 000–2 500 kierroksen kohdalla, kun taas S on selvästi urheilullisempi. Kuljettaja voi vaihtaa myös manuaalisesti ohjaustangon plus- ja miinusnapeilla. Kytkinkahvaa ja vaihdepoljinta pyörässä ei ole. Africa Twin on huippumukava matkakumppani, eräänlainen moottoripyörien Range Rover. Lähes täydellisessä pyörässä on vain yksi puute: mittariston hankala käyttöliittymä tekee ajoavustimien ja jousituksen säätämisestä hidasta ja vaikeaa. Jos se ei häiritse, saa lähes täydellisen maastokelpoisen matkapyörän. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT Hinta alkaen 25 180 € Moottori Bensiinimoottori 1 084 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 75 kW (102 hv), 7500 r/min Vääntö 105 Nm (6250 r/min) Vääntö 105 Nm (6250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 / 870 mm, paino tankattuna 248 kg, akseliväli 1 575 mm, tankin tilavuus 24,8 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70-18. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Moottoripyörät KTM 990 RC R – tulossa sekä katu- että rataversio 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille