26.4.2020

Koeajo: Lähes täydellinen – Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Honda Africa Twin

Hondan maastokelpoisessa Africa Twin -matkapyörässä on nyt tehokkaampi moottori ja enemmän elektroniikkaa. Hyvää: ketteryys, taikamattomainen jousitus, kaksoiskytkinvaihteisto. Huonoa: valikoiden käyttöliittymä, moottorijarrutuksen puute alhaisissa nopeuksissa.

Honda uudisti Africa Twinin kaudelle 2020 muun muassa kasvattamalla moottorin iskutilavuutta 100 kuutiosenttimetrillä ja lisäämällä elektroniikan sekä ajoavustimien määrää. Offroad-painotteisen perusmallin sijaan otimme koeajoon matkailupainotteisemman Africa Twin Adventure Sports -version DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso mutta ketterä

Ajossa pyörä vaikuttaa ristiriitaiselta, sillä siinä yhdistyy jättiläismäinen koko ja huippuherkkä ohjautuvuus. Kaarteissa Honda kulkee vakaasti kuin kiskoilla, mutta siitä huolimatta ajolinjan muutos sujuu höyhenenkevyesti. Erittäin paljon kääntyvän ohjaustangon ansiosta esimerkiksi U-käännösten teko on lastenleikkiä.

Hallintaa helpottaa edellismallia selvästi alhaisempi istuinkorkeus. Lisäksi istuin on peräti 40 millimetriä kapeampi, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla yltävät jopa kantapäät maahan. Pystyhkössä tuulilasissa on korkeussäätö. Jotta sitä ei säädettäisi vauhdissa, tarvitaan korkeussäätöön molemmat kädet. Jos kuitenkin irrottaa kädet ohjaustangosta ja säätää tuulilasia vauhdissa, tulee samalla esiin Hondan vaarallisin piirre: ohjaus alkaa noin 70 nopeudessa woblata voimakkaasti. Ilmiötä ei esiinny niin kauan, kun pitää molemmat kädet kiinni ohjaustangossa.

Jousitus kuin taikamatto

Vakiovarustukseen kuuluvat kaasunvastetta muokkaavat ajoasetukset, moottorijarrutuksen säätö, keulimisenesto sekä luistonesto. Koeajopyörässä oli lisäksi Showan sähkösäätöinen jousitus, jonka monipuoliset säädöt ja mahtava vaimennus lisäävät ajomukavuutta. Kyseessä on ensimmäinen pyörä, jolla tekee mieli ajaa kaikkien routapattien ja kuoppien yli väistämättä – ihan vain siksi, koska pyörä ylittää ne niin pehmeästi.

DCT-kaksoiskytkinvaihteistossa on kaksi vaihto-ohjelmaa, D ja S. Näistä D vaihtaa isommalle pykälälle jo 2 000–2 500 kierroksen kohdalla, kun taas S on selvästi urheilullisempi. Kuljettaja voi vaihtaa myös manuaalisesti ohjaustangon plus- ja miinusnapeilla. Kytkinkahvaa ja vaihdepoljinta pyörässä ei ole.

Africa Twin on huippumukava matkakumppani, eräänlainen moottoripyörien Range Rover. Lähes täydellisessä pyörässä on vain yksi puute: mittariston hankala käyttöliittymä tekee ajoavustimien ja jousituksen säätämisestä hidasta ja vaikeaa. Jos se ei häiritse, saa lähes täydellisen maastokelpoisen matkapyörän.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Hinta alkaen

25 180 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 084 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

75 kW (102 hv), 7500 r/min

Vääntö

105 Nm (6250 r/min)

Vääntö

105 Nm (6250 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 850 / 870 mm, paino tankattuna 248 kg, akseliväli 1 575 mm, tankin tilavuus 24,8 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90-21, takana 150/70-18.

Takuu

4 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat