Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 30.8.2019

Koeajo: Can-Am Ryker – Hauska, mutta helppo

900 Rally Edition

Can-Am Ryker yhdistää mikroauton kääntyvyyden, ralliauton hauskuuden ja urheiluauton suorituskyvyn. Hyvää: ajamisen hauskuus, suorituskyky, huomioarvo. Huonoa: tavaratilan puute, jousi-tuksen pintakovuus, hansikaslokero ja polttoainesäiliön korkki ei lukittavissa.

Jaa artikkeli

Can-Am Ryker on selvästi kevyempi ja urheilullisempi, mutta samalla edullisempi kuin muutaman vuoden markkinoilla ollut kolmipyöräinen Can-Am Spyder. Ajamisesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa variaattorivedon avulla, jolloin kuljettajan ei tarvitse huolehtia kytkimen tai vaihteiden käytöstä.

Rykeriä saa ajaa henkilöauton ajokortilla. Hintahaarukka alkaa kaksisylinterisen 600-kuutioisen mallin alle 10 000 eurosta. Malliston toista päätä edustaa koeajossa ollut 900 Rally Edition, jonka hinta kipuaa reiluun 16 000 euroon.

Jalat edellä

Kuljettajan istuin on vain 60 senttimetrin korkeudella maasta. Jalkatapit ovat kaukana edessä. Sekä ohjaustangossa että jalkatapeissa on portaaton pituussäätö.Can-Am Ryker

Moottorin käynnistämisen jälkeen liikkeelle lähdetään kaasukahvaa kääntämällä. Kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään oikean jalan polkimella. Ohjaus tuntuu aluksi raskaalta ja ohjausliikkeet teräviltä, ennen kuin Rykeriä tottuu ajamaan sopivan rennosti. Kiihtyvyys paikaltaan vastaa ripeän perheauton kiihtyvyyttä.

Mutkissa Ryker kallistuu ulkokaarteen suuntaan, eli kuljettaja joutuu puristamaan polvilla tankista pysyäkseen tukevasti paikallaan. Eturenkaat ovat hyvin kuljettajan näkökentässä, joten mutkissa on helppo käyttää koko ajokaistan leveys hyväksi. Erityisesti Rally-version karkealla takarenkaalla perä tuntuu lähtevän mutkissa helposti pieneen luistoon.

Soratiellä Rally Edition on nimensä mukaisesti elementissään. Irtosoralla laite liitää kevyessä mutta helposti hallittavassa luistossa, vaikka vauhdin pitää maltillisena. Jousitus on lievästi pintakova, ja töyssyt sekä kuopat saavat renkaiden pidon irtoamaan ja muuttamaan ajolinjaa helposti.

Hauskuus käytännöllisyyden edelle

Käytännöllisyyttä rajoittaa olematon tavaratila, jota edustaa vain seitsemän litran hansikaslokero – eikä sekään ole lukittavissa. Lisävarusteena voi hankkia vasemmalle puolelle sivulaukun ostoksia varten. Myös matkustajan satula ja jalkatapit on saatavana lisähintaan.

Käytännöllinen tai ei, hauska ajettava Ryker ainakin on. Ja todellinen huomiomagneetti, sillä jokaisella pysähdyksellä saa kertoa uteliaille mikä ajoneuvo on kyseessä, ja millaista sillä on ajaa. Ryker ei kilpaile moottoripyörän, auton tai muiden ajoneuvotyyppien kanssa, vaan tarjoaa täysin omanlaisensa tavan liikkua paikasta toiseen.

Jaa artikkeli

Keskustelu