30.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Ryker – Hauska, mutta helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Can-Am Ryker yhdistää mikroauton kääntyvyyden, ralliauton hauskuuden ja urheiluauton suorituskyvyn. Hyvää: ajamisen hauskuus, suorituskyky, huomioarvo. Huonoa: tavaratilan puute, jousi-tuksen pintakovuus, hansikaslokero ja polttoainesäiliön korkki ei lukittavissa. Can-Am Ryker on selvästi kevyempi ja urheilullisempi, mutta samalla edullisempi kuin muutaman vuoden markkinoilla ollut kolmipyöräinen Can-Am Spyder. Ajamisesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa variaattorivedon avulla, jolloin kuljettajan ei tarvitse huolehtia kytkimen tai vaihteiden käytöstä.Rykeriä saa ajaa henkilöauton ajokortilla. Hintahaarukka alkaa kaksisylinterisen 600-kuutioisen mallin alle 10 000 eurosta. Malliston toista päätä edustaa koeajossa ollut 900 Rally Edition, jonka hinta kipuaa reiluun 16 000 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJalat edelläKuljettajan istuin on vain 60 senttimetrin korkeudella maasta. Jalkatapit ovat kaukana edessä. Sekä ohjaustangossa että jalkatapeissa on portaaton pituussäätö.Moottorin käynnistämisen jälkeen liikkeelle lähdetään kaasukahvaa kääntämällä. Kaikkiin kolmeen pyörään vaikuttavaa jarrua käytetään oikean jalan polkimella. Ohjaus tuntuu aluksi raskaalta ja ohjausliikkeet teräviltä, ennen kuin Rykeriä tottuu ajamaan sopivan rennosti. Kiihtyvyys paikaltaan vastaa ripeän perheauton kiihtyvyyttä.Mutkissa Ryker kallistuu ulkokaarteen suuntaan, eli kuljettaja joutuu puristamaan polvilla tankista pysyäkseen tukevasti paikallaan. Eturenkaat ovat hyvin kuljettajan näkökentässä, joten mutkissa on helppo käyttää koko ajokaistan leveys hyväksi. Erityisesti Rally-version karkealla takarenkaalla perä tuntuu lähtevän mutkissa helposti pieneen luistoon. Soratiellä Rally Edition on nimensä mukaisesti elementissään. Irtosoralla laite liitää kevyessä mutta helposti hallittavassa luistossa, vaikka vauhdin pitää maltillisena. Jousitus on lievästi pintakova, ja töyssyt sekä kuopat saavat renkaiden pidon irtoamaan ja muuttamaan ajolinjaa helposti.Hauskuus käytännöllisyyden edelleKäytännöllisyyttä rajoittaa olematon tavaratila, jota edustaa vain seitsemän litran hansikaslokero – eikä sekään ole lukittavissa. Lisävarusteena voi hankkia vasemmalle puolelle sivulaukun ostoksia varten. Myös matkustajan satula ja jalkatapit on saatavana lisähintaan.Käytännöllinen tai ei, hauska ajettava Ryker ainakin on. Ja todellinen huomiomagneetti, sillä jokaisella pysähdyksellä saa kertoa uteliaille mikä ajoneuvo on kyseessä, ja millaista sillä on ajaa. Ryker ei kilpaile moottoripyörän, auton tai muiden ajoneuvotyyppien kanssa, vaan tarjoaa täysin omanlaisensa tavan liikkua paikasta toiseen.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Can-Am Ryker 900 Rally Edition Hinta alkaen 16 349 € Moottori Bensiinimoottori 900 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, portaaton. Teho 57,5 kW (77 hv), 7100 r/min Vääntö 76 Nm (6300 r/min) Vääntö 76 Nm (6300 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 597 mm, kuivapaino 285 kg, akseliväli 1 709 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 145/60 R16, takana 205/55 R15. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?