Indian Challenger

Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 9.11.2020

Koeajo: Indian Challenger haastaa muut baggerit suorituskyvyllään

Indian Challenger haastaa kilpailijat suorituskyvyllään, matkaominaisuuksillaan ja varusteillaan. Hyvää: suorituskyky, väljät tilat kuljettajalle ja matkustajalle, polttoainetalous. Huonoa: uraherkkyys, suuri kääntöympyrä.

Ulkonäkö, etukatteen muotoilu, kapeat mutta tilavat sivulaukut ja väljä ajoasento tekevät Challengerista tyypillisen baggerin. Indian Challenger haluaa erottua kilpailijoista, ja tekee sen suorituskyvyllään. Bagger-luokan perinteiset kilpailijat ovatkin helisemässä, sillä suorituskykyisestä Challengerista ei oikeastaan jää uupumaan muuta kuin puutteet.

Paino häviää ajossa

Massiivinen. Se kuvaa parhaiten ensivaikutelmaa Challengerista. Tankattuna 381 kiloa painavan pyörän kantavuus on peräti 247 kiloa, jolloin kokonaispainoksi tulee 628 kiloa. Kunhan pyörän saa nostettua sivujalan varasta pystyyn ja lähtee liikkeelle, kilot katoavat hämmästyttävästi.

Indian Challenger

Pitkästä akselivälistä huolimatta Indian taipuu mutkiin kevyesti. Maantietä se seuraa kuin itsestään, ja vakionopeudensäädin sekä laadukas soitin viimeistelevät nautinnon. Koko tuntuu käytännössä vain parkkipaikkapyörityksessä, missä suuri kääntöympyrä tekee pyörästä kankean.

Lähes 1 800-kuutioinen V2-moottori tarjoaa luokassaan mahtavaa suorituskykyä. Vaikka kone on kilpailijoita korkeaviritteisempi, se ei tunnu heikkoutena alakierroksilla. Challengerilla voi ajella letkeästi käyttäen 1 500–2 500 kierrosta, mutta tarvittaessa löylyä löytyy nostamalla kierroslukua tuplasti korkeammaksi.

Indian Challenger

Kiihdytys nollasta sataan taittuu alle viidessä sekunnissa, mitä voidaan pitää tässä luokassa todella hyvänä arvona. Satasen vauhdissa kuutosvaihteella kierroslukumittari näyttää 2 700 r/min lukemaa, eli suorituskykyä ei ole tapettu ylipitkillä välityksillä.

Kuljettaja voi valita kolmesta tehoasetuksesta sopivimman (Sport, Standard, Rain). Tehdas on varmuuden vuoksi asentanut pyörään nopeudenrajoittimen, jotta vauhti pysyisi baggerille turvallisissa lukemissa.

Indian Challenger

Matkakäyttöön suunniteltu

Istuinkorkeus on matala ja astinlaudat viety kauas eteen, jolloin kuljettaja istuu leppoisasti kuin sohvalla. Voimakkaasti taakse taivutettu ohjaustanko johtaa mukavan rentoon ajoasentoon, mutta vastaavasti se tarkoittaa kurottelemista, kun pyörän haluaa kääntää ympäri pienessä tilassa.

Tuulilasin korkeus on sähköisesti säädettävissä, ja se suojaa kuljettajaa hyvin. Avaimeton käyttö helpottaa arkikäyttöä. Ride Command -järjestelmän iso näyttö kertoo tärkeimpien ajotietojen lisäksi myös reitin korkeusprofiilin merenpinnasta. Mielenkiintoista seurattavaa, joskin matkan kertyessä tieto tiivistetään melko karkeisiin lukemiin.

Indian Challenger

Metzelerin Cruisetec-renkaat tarjoavat luokassaan hyvää pitoa ja tuntumaa. Hyvin toimivasta jousituksesta on erikseen nostettava esiin takapään pitkä joustomatka, mikä säästää kuljettajan selkää routapattien ylityksissä. Jarrut ovat ominaisuuksiltaan suorastaan urheilullisen tehokkaat.

Maantieajossa polttoaineen kulutus jää vajaaseen viiteen litraan sadalla. Yli 450 kilometrin tankkausväli tuleekin tarpeeseen, sillä sekä kuljettaja että matkustaja viihtyvät kyydissä mielellään vaikka koko tankillisen kerrallaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Indian

Kaikki koeajot

Uusimmat