25.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 400 1990 – Täydellisyys kestää aikaa Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: hiljaisuus, mukavuus, ergonomia. Huonoa: ajan rakenne. – Odota hetki, täytyy täyttää ajoluvan tiedot, kommentoi Lexuksen autovarauksista vastaava mies, joka pärjäisi kilpa-autolija Mark Webber -kaksoisolentokisassa ainakin välieriin. Lähes 200 000 kilometriä ajettu Lexus LS 400 kiiltelee Espanjan auringon alla lähes uuden näköisenä. Iän kavaltavat vain viereen pysäköidyt nykymallit. Paperityöt johtuvat Sveitsin kilvistä, jotka puolestaan merkitsevät auton kuuluvan sveitsiläiselle yksityishenkilölle. Siis hetkinen, Lexus juhlii syntymäpäiviään lainaamalla lähes 30 vuotta vanhaa asiakasautoa? Luotto on kova, molemmin puolin. Vuosimalli 1990 kertoo auton olevan ensimmäistä vuosikertaa Euroopassa, sillä vuonna 1989 tapahtuneen Yhdysvaltain valloituksen jälkeen auto saapui niin Sveitsin kuin Suomen markkinoille. Suositushinta meillä oli 528 500 markkaa, noin 139 000 euroa nykyeuroissa ja tismalleen keskellä kilpakumppaneiden hintatasoa. Koripaneeleissa piilee ensimmäinen vihje pakkomielteestä yksityiskohtiin, sillä niiden raot kapenevat aavistuksen – tahallaan. Tämä on Lexuksen tapa huijata silmä uskomaan, että raot ovat vieläkin tasaisemmat. Näkymättömiä ratkaisuja ovat puolestaan yksiosaiset ikkunakarmit ja menestyksekkäästi käytetty laserhitsaaminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aikamatka luksukseen Ovi painaa sopivasti, mutta ei liioittelevasti. LS 400:n harmaa nahkasisusta muistuttaa 1980-luvun lopusta, vaikka Lexuksen muhkeat penkit jättävätkin kotituolien kultaiset muistot kauas taakse. Tässä voisi olla koko päivän, takapenkillä koko viikon. Oven sulkeminen on muistutus edustussedanin parhaasta ominaisuudesta: hiljaisuudesta. Maailma ja sen murheet jäävät ulkopuolelle. Kuljettajan työpiste on ergonomisesti hyvä. Lexus hämmästytti jo vuonna 1989 sähköisesti etäisyys- ja kallistussäädettävällä ohjauspyörällä, johon on integroitu turvatyyny. Uutuuksiin kuului myös automaattisesti himmentyvä taustapeili. Mittaristo ilmestyy esiin kuin tyhjästä virrat kytkemällä. Varoitusvalot heijastetaan näkyviin yläviistosta, luoden kolmiulotteisen vaikutelman syvästä mittaristota. Selkeä valkoinen taustavalo ja pienillä loisteputkilla toteutetut neulat ovat äärimmäisen selkeät. Matkamittarit ovat digitaaliset, mutta kokonaiskilometrit raksuttavat vielä suojalasin takana. Tuulilasinäkymää rumentaa erillinen navigaattori, mutta se on pakollinen paha vuonna 2019 vieraalla maalla ajettaessa. Nykyisiin kosketusnäyttölabyrintteihin verrattuna keskikonsolin jäsennelty nappiarmeija tuntuu ihailtavan suoraviivaiselta. Ilmastoinnin lisäksi keskikonsolissa on Pioneerin valmistama kasettiradio. Ibizan radioasematarjonta ei lämmitä, vaikka LS 400 säätää sähköisesti kohoavan antennin pituutta valitun radiotaajuuden mukaan. Parempi stereokokeilu olisi vaatinut Sinéad O’Connorin Nothing Compares 2 U:n Maxellin C-kasetilla tai cd-vaihtajassa. Parempana stereovaihtoehtona vuonna 1990 olivat legendaarisen juppiuskottavat Nakamichit, Mark Levinsonin ottaessa niiden tehtävät vuodesta 2001. Hiljaista kuin sähköautossa Avaimesta käännettäessä kierroslukumittari herää eloon – ja se onkin suurin vihje moottorin käynnistymisestä. Liikeellä LS 400 on sähköautomaisen hiljainen, joten omien ajatusten kanssa saa olla rauhassa. Vasta 2 000 r/min jälkeen kuuluu moottorin hyrisevä käyntiääni. Pitkässä moottoritilassa lymyää 1UZ-FE, kavereiden kesken alumiininen nelilitrainen V8. Hengitys on toteutettu kahden sylinterin yläpuolisen nokka-akselin ja neliventtiilitekniikan voimin, tietysti vapaasti hengittävänä. Useimmat kilpakumppanit luottivat vielä kaksiventtiilikoneisiin 1990-luvun taitteessa. Toyotalle moottorivalinta oli merkittävä, sillä tehtaalla oli vain maltillisesti kokemusta henkilöautojen V8-moottoreista. Erityistä huomiota kiinnitettiin edustusauton moottorin pehmeään käyntiin, jonka koettiin vaikuttavan merkittävästi ajo- ja matkustusmukavuuteen. Lopputulokseen päästiin vähentämällä moottorin tasapainottomia massoja kolmanneksella. Valmistustoleransseissa Lexus kiri niin ikään kolmanneksen aiempaan verrattuna, liikkuvien osien painoissa toleranssit puolitettiin. Tehdas oli syystäkin erittäin ylpeä lopputulokseen, joten mainoksia myöten demonstroitiin auton kykyä ajaa moottoritienopeuksia dynamometrillä viinilasipyramidia tasapainotellen. Pyöräntuenta on toteutettu päällekkäisin kolmiotukivarsin edessä ja takana. Koeajetussa autoyksilössä jousituksen tehtävät hoidetaan ilmajousituksella, joka antaa auton etenemiselle sen arvolle sopivaa pehmeyttä. Suoritus lähes pärjää aikakauden kaasunestejousitukselle. Ikä tosin tuo arvoauton olemukseen lievää etunojaa. Sorainen ylämäki muistuttaa, että LS 400 on 260-hevosvoimainen takaveto. Moottorin päältä erottuva luistoneston aivolaatikko ei ole nykyisten ajonvakautusten tasolla reaktioajan suhteen, joten yliohjaus vaatii kuljettajan toimintaa. Erinomaisen alustan ansiosta ei ole kuitenkaan epäselvää, mitä auto on tekemässä, ja vain hitaahko ohjaus saa vastaohjaukseen pientä kiirettä. LS 400 ei ehkä ole erityisen terävä ajettava, mutta matkustusmukavuutta löytyy koko Euroopan halkomiseen, eivätkä edes kuopat hämmennä etenemistä. Aikalaisittain tarkoituksella etäinen ohjaustuntuma on nykyisin suorastaan hyvä. Kaasupolkimen painallukseen vastataan lineaarisesti voimalla ja hyrinällä. Vaihteistona on pehmeästi toimiva nelivaihteinen automaatti, jonka sähköiseen vaihto-ohjelmaan voi vaikuttaa ajotilanapeilla. Vaihteisto myös koordinoi tekemisiään moottorinohjauksen kanssa, joten sytytystä viivytetään vaihtotapahtuman aikana. Lexus kiinnitti myös erityistä huomiota kardaaniakselin tasapainotukseen. Tasauspyörästön hampaiden sopivuus puolestaan varmistettiin kuvia vertailevalla tietokoneella jo vuonna 1989! Edelleen moderni Vakaa ja hiljainen kulku puolustavat paikkaansa vielä vuonna 2019. Hyvän auton merkki on, että päässä pyörivät vain erilaiset suunnitelmat reissuista, joita autolla voisi tehdä. Koeajolenkin on vaikea lakata hymyilemästä, sillä Lexus LS 400 on riemastuttavan tasapainoisesti mietitty auto. Täydellisyyden luonteeseen kuuluu, että sitä ei voi koskaan saavuttaa, mutta vuonna 1989 Lexus LS 400 oli ehdottomasti paras tapa jahdata haamurajaa. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lexus ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku