21.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RC 300h F Sport S – järjellä tunneluokassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus-malliston pienempi coupé uudistui kevyesti. Järkipuolella kaikki on kunnossa, mutta tunnetta jää kaipaamaan. Hyvää: Näyttävä ulkonäkö, vaivaton voimalinja, taloudellisuus. Huonoa: Tunnetta puuttuu, tietoviihdejärjestelmä, ohjaus. Vahvalla kynällä piirretty kiilamainen muoto vihjaa menevyyttä. Lexus RC 300h on kestänyt aikaa hyvin, se näyttää yhä erilaiselle. Onnistuneesta muotokielestä kertoo sekin, ettei mallipäivityksen uudistuksia tahdo edes huomata.Lunttaus Lexuksen opasvihkoseen kertoo uusista ajovaloista. Ne todellakin ovat saaneet uuden, paremmin muuhun koriin ja uudistettuun maskiin istuvan muodon. Myös etupuskuria on muokattu. Takapuskurin nurkista voi löytää ilmakanavat, joiden kerrotaan vakauttavan kulkua korkeissa vauhdeissa ja parantavan ajokäytöstä ylipäänsä. Takavalojen L-muotoa on korostettu entisestään.Lexuksen antama opasvihko kertoo auton olevan aiempaakin terävämpi, mutta silti sulavampi. Ehkä tahtomattaan se tiivistää auton erinomaisesti: RC:n identiteettiä täytyy etsiä jonkin aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReissu, ei ralliautoUrheiluautona se ei toimi. Maantienopeuksien alapuolella ohjaus on etäinen ja tunnoton. Vauhdin myötä se ryhdistäytyy, mutta ei takavetoisella RC:llä lopulta tee mieli kanttailla mutkia sen enempää, kuin yllättävän kyvykkäällä etuvetoisella ES-sedanilla.Urheiluautona tarkasteltuna RC:tä rasittaa vielä ohjausta enemmän sen voimalinja. Lexuksen hybridijärjestelmä on huipputaloudellinen ja sulava, mutta sielukas se ei ole.Lexus on yrittänyt ratkaista ongelman Sport+ -ajotilan äänigeneraattorilla. Kiihdytysmölinä päättyy kaasunnostoa seuraavaan kakofoniaan, jonka hetken naurunsekaisen hämmästelyn jälkeen tulkitsimme keinotekoiseksi viestiksi pakoputkiston paukkeesta. Japanilaiset taisivat V8-ääniä googlaillessaan löytää vahingossa Dysonin V8:n Corvetten V8:n sijaan?Pitkälle matkalleSe urheiluautosta. Ei RC sellainen yritä olla, joten turha sitä on urheiluautona arvioida. Paljon paremmin se on kotonaan gran turismo -tyylisenä matka-autona. Etuistuimet ovat miellyttävät ja autossa on mukava viettää aikaa, vaikka sisätilat paljastavatkin, miten paljon Lexuksen sisätilasuunnittelu on edennyt viimevuosien aikana. Harjatun pinnan lisääminen lämmityslaitteen ja äänentoistojärjestelmän paneeleihin ei tuo autoon samaa erikoisuudentuntua, mitä esimerkiksi malliston suurempi kaksiovinen, LC, huokuu.Toki pitkällä matkalla kömpelö kosketuslevyohjattu tietoviihdejärjestelmä rasittaa eniten, mutta sen kestää. Rauhallisessa ajossa voimalinja toimii hienosti, ja kulutuskin pysyy alhaisena. Sivistyneisyys sortuu vasta suurta tehoa pyydettäessä. Silloin moottoriääni kantautuu ohjaamoon ja kuljettaja jää ihmettelemään, missä 223 hevosvoiman yhteistehon vaikutus on.AlustasäätöäValmistaja kertoo hioneensa mallipäivityksessä alustaa. Iskunvaimentimet toimivat tehokkaammin hitailla männännopeuksilla (esimerkiksi suurissa töyssyissä) ja puslat ovat aiempaa jäykemmät. Lexus kertoo myös ohjaustehostuksen saaneen hienosäätöä. Koska aiemmat kokemukset autosta ovat Suomesta talvirenkailla muutaman vuoden takaa, ja autoa ajetaan nyt Espanjassa kesärenkain, on muutosten tuomaa eroa mahdotonta sanoa. Mainittujen ohjausmoitteiden lisäksi RC tuntuu ainakin nyt ajettuna F-Sport S -painoksena hivenen turhan jämäkältä. Gran turismoon sopisi vähän lepposampikin kyyti. F-Sport S tosin poikkeaa muista versioista sähkösäätöisellä iskunvaimennuksellaan, joten kommentit pätevät vain tähän malliin.Lexus RC -malliston hinnat alkavat 54 245 eurosta, ja ajetusta F-Sport S:stä pyydetään 65 608 euroa. Lähtöhinta on kilpailijoita kovempi, mutta toisaalta varustelu on kattava. Siinä mielessä RC:n voi yhä perustella järjellä. Kyse on kuitenkin kaksiovisesta coupesta, autoluokasta jossa tunteet määräävät. Kasvojenkohotus ei tuo RC:lle suuremman LC:n vetovoimaa, enemmänkin isoveljen saapuminen toissa vuonna markkinoille on avannut silmät RC:n karismattomuudelle. Koska auton vetovoima perustuu sydämen sulattavan ulkonäön ja ajettavuuden sijaan vaivattomuuteen ja kokonaistaloudellisuuteen, saattaa RC jäädä markkinoilla ahtaalle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus RC 300h F Sport+ Hinta alkaen 65 608 € Moottori Bensiinihybridi 2494cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, takaveto Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 133 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4700 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1395 mm, akseliväli 2730 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen