13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusi aluevaltaus – MAN TGE 3.180 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt MAN:in rattiin pääsee henkilöautokortilla. Hyvää: ajettavuus maantiellä, suorituskyky, taloudellisuus, viimeistely, kuskin paikka. Huonoa: pitkäakselivälisen version kankeus kaupungissa. Kuorma-autoistaan tunnettu MAN laajentaa mallistoaan pakettiautoihin. Projekti ei ole ollut kovin vaativa, vain maski ja ratti on vaihdettu Volkswagen Crafteriin. Yhteistyö johtuu tietysti Volkswagenin MAN-omistusosuudesta. Crafterit ja TGE:t valmistetaan rintarinnan upouudessa tehtaassa Puolassa. Yhteisvalmistus Mercedes Sprinterin kanssa on historiaa.MAN TGE on ominaisuuksiltaan ja mallistoltaan niin yhtenevä Crafterin kanssa, että lukemasi jutut Crafterista ja oma koeajosi pätevät edelleen. MAN:in rattiin pääseminen kuitenkin syyhytti, ruinasimme ajoon maahantuojan myydyimmäksi povaaman version; sekä pituudeltaan että korkeudeltaan kolmesta vaihtoehdosta keskimmäinen umpikori etuvedolla, kahdeksanvaihteisella automaatilla ja tehokkaimmalla moottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuvetoinen perusmalliRanskalaisten valmistajien isot pakettiautot ovat jo pitkään olleet etuvetoisia. Etuvedon suurin hyöty näkyy kuormatilassa, lattia on alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeutta jää enemmän. Rakenne on kevyempi ja hyötykuorma suurempi. Saksalaiset valmistajat ovat vannoneet takavetoisen parempaan ketteryyteen, ajettavuuteen ja konstruktion kestävyyteen. Nyt kuitenkin Volkswagenin ja MAN:in kanssa yhtä aikaa myös Mercedes-Benz Sprinterin perusmallit ovat vaihtuneet etuvetoisiksi.Kokonaan kelkkaa ei ole kuitenkaan käännetty, koko kolmikon saa myös taka- tai nelivetoisena. Kokonaan erilaiset voimalinjat ja alustaratkaisut sotivat nykyistä suurten sarjojen ja tiukan kulukurin trendiä vastaan. Vain keveimmät kolmitonniset ovat pelkästään etuvetoisia ja puolestaan viisitonniset kuorma-autot saa vain takavedolla. Etu- ja nelivetoisessa moottori on nokalla poikittain, mutta takavetoisessa pitkittäin.Kaikki moottorit kaksilitraisiaTGE:n moottori on aina kaksilitrainen nelisylinterinen diesel, neljänä eri tehoversiona. Perusmoottori on etuvetoisessa 102-hevosvoimainen ja takavetoisessa puolestaan 122. Tehokkaammat (140 ja 177 hv) versiot saa kaikkien vetotapojen kanssa. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanvaihteinen perinteinen automaatti.Koeajoauton tehokkain moottori pärjää täydellä kuormalla ja hätäisemmänkin kuskin käskettävänä. Kevyellä kuormalla tehoa on ylenpalttisesti, mutta sujuvatoiminen automaatti selviää kiihdytyksistä eleettömän vaivattomasti, vaikka pykäliä on kelattavana kahdeksan. Melutaso pysyy vaimeana, vain karkeimmalla asfaltilla rengasmelu tunkeutuu sisälle. Kulutuslukeman saa pysymään kympin alapuolella aivan raskainta käyttöä lukuun ottamatta.Laaja mallistoTGE-mallisto on luonnollisesti yhtenevä Crafterin kanssa. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 – 5,5 tonnia. Umpikorimallien kuormatilavuudeksi tulee 10-18 kuutiota ja kantavuudeksi pakettiautona 1000 – 1500 kg, kuorma-autona lähes tuplaten. Alustalle saa pisimmillään viisimetrisen lavan tai päällirakenteen. Miehistöohjaamo- ja bussimallien lisäksi on tarjolla alustat myös retkeilyautojen valmistajille.Perusvarustus on jo riittävä ja erotuksena Crafterista törmäysvaroitin ja hätäjarrutusavustin kuuluvat vakiovarustukseen selityksenä vähän kalliimmalle hinnalle. Lisävarustelumahdollisuuksia on runsaasti. Sähköiseen ohjaustehostimeen vaihtaminen on mahdollistanut henkilöautoista jo tutut elektroniset avustimet. Saatavana on vaikkapa aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja perävaunun huomioiva pysäköintiavustin. Samalla yhteydenpito- ja viihdelaitteet on päivitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyytyväinen kuljettajaKuljettajan työskentelyolosuhteet on hiottu kohdalleen. Tilaa on riittävästi pitkälle kuskille, ajoasento on luonteva ja istuin muotoiltu tukevaksi. Ohjaamoon nousu on helppoa ja leveys riittää kolmellekin. Kojelauta on suoralinjainen ja selkeä toiminnoiltaan. Leveys vaatii kurottelua, mutta tärkeimmät säädöt löytyvät ratistakin. Säilytyslokeroita on runsaasti ympäri ohjaamoa, katon rajassa, kojelaudan päällä, ovissa ja istuimien alla.Testiajoon lähdössä koeajoyksilön ikävin puoli selviää jo pihassa. Keskipitkän mallin lähes metrin jatkopala on kokonaan akselien välissä. Akseliväliä on siis hulppeat 4,5 metriä, joka suurentaa kääntöympyrää pienen henkilöauton verran ja aiheuttaa oikomisellaan noloja kanttariin osumisia. Tiukoista kulmista TGE on työläs pujoteltava kevyestä ohjauksesta, kameroista ja avustimista huolimatta.TGE paikkaa mielipahaa tien oietessa, vakaa ajettavuus herättää luottamusta. Sähkömekaanisesta ohjauksesta on saatu tarkka ja tunnokas henkilömalleilla kerättyjen kokemusten ansiosta. Kantava jousitus paranee kuorman kasvaessa. Uutena pakettiautotulokkaana MAN:illa on onnistuttu kerralla Volkswagenin kokemusta hyödyntäen. Mercedeksen Sprinterin hallitsema isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokka on saanut varteenotettavan haastajan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka MAN TGE 3.180 Hinta alkaen 36 202 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 045 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 203 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen