5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Murrosaika näkyy myös Volkswagen Passatissa. Sähköllä pääsee entistä pidemmälle, ohjaamossa on jälleen hiukan nappeja ja porrasperä on historiaa. Hyvää: tilat, mukavuus, lataushybridin käytettävyys. Huonoa: ei järin yllättävä, ei ladattavaa nelivetoa. Katumaasturit ja crossoverit sekä ID.7:n kaltaiset täyssähkömallit ovat kutistaneet Volkswagen Passatin elintilaa tuntuvasti viime vuosina. Työsuhdeautona tunnettu auto pitää kyllä puolensa edelleen farmarina, mutta porrasperästä on B9-polven kohdalla luovuttu kokonaan. Auto on myös tehty tiiviissä yhteistyössä tulevan Škoda Superbin kanssa, joten kaksikon väliltä valitseminen voi olla vieläkin vaikeampaa. Uusi pyöreälinjaisempi Passat panostaa kuitenkin sähköistymiseen ja digiin lukuisien muiden uutuusmallien tavoin. Toisaalta Volkswagenin palautelinjat ovat olleet kuumina esimerkiksi ohjauspyörän hipaisupainikkeiden suhteen, joten niitä ei Passatissa tavata. Pinnan alla uutta on siirtyminen uudistettuun MQB Evo -perusrakenteeseen esimerkiksi Tiguanin tavoin. Autojen samankaltaisuudesta kertoo sekin, että ne esiteltiin samalla kertaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Henkistä ja fyysistä kasvua Uusi Volkswagen Passat Variant on kasvanut 144 mm pituutta, josta 50 mm tulee akselivälin kasvusta. Leveydessä eroa on maltilliset 20 mm. Erityisesti akselivälin kasvu näkyy takapenkkiläisten jalkatiloissa, joita voikin pitää sangen kiitettävinä. Tavaratilaa on 690 litraa pelkän polttomoottorin malleissa ja istuimet kaadettuna tilaa on 1 920 litraa. Lataushybridi tinkii tästä noin 180 litraa. Hattuhyllyn käytössä ja tavaratilan järjestelyssä näkyvät yhteiset geenit Škodan kanssa, sillä Passat on saanut koko joukon sisarmerkin “Simply Clever” -ratkaisuja. Simply Clever? Ainakin pissapojan täyttäjä kiittää suppilokorkista, oli idea kenen hyvänsä. Matkustamossa asiat ovat kohtuullisen odotetulla tolalla. Kuljettajan edessä on 10,25-tuumainen mittaristonäyttö ja kojelaudan keskellä on varustelusta riippuen 12,9- tai 15,0-tuumainen kosketusnäyttö. MIB4-käyttöjärjestelmä ammentaa samoja ideoita kuin esimerkiksi ID.7:ssa, eli erilaisia oikoteitä voi muokata vapaammin, valikot ovat järkevämpiä ja Ida-ääniavustin auttaa useammassa pulmassa. Myöhemmin Ida saa ChatGPT-tekoälypäivityksen, joten ainakin periaatteessa autolta voi kysyä tulevaisuudessa lähes mitä vain. Mielenkiintoisesti Passat ei saa Tiguanissa olevaa monitoimirullaa keskitunneliin. Uudet ErgoActive-istuimet käsittävät kolmialueisen hieronnan ja paremmat ErgoActive Plus -istuimet sisältävät 10 hieroma-aluetta (vain ID.7 saa istuinosassa olevat hieronta-alueet). Istuimet voi tarvittaessa kytkeä automatiikkatilaan, jolloin ne tunnustelevat lämpötilaa ja kosteutta ja pohtivat lämmityksen ja/tai tuuletuksen tarpeellisuutta. Ja tilaa on. Etuistuimilla se ei ole yllätys, mutta myös takana mahtuu istumaan mainiosti pidempiäkin aikoja. Takapenkin keskipaikka on tosin edelleen vain väliaikaiseen käyttöön istuimen kapeuden ja kookkaan keskitunnelin takia. Solakammin suunniteltu Pyöreämpi ulkomuoto on samalla aerodynaamisempi. Ilmanvastuskerroin 0,25 ei toki ole täyssähkösukkuloiden tasoa, mutta kyseessä on merkittävä parannus edellisen Passatin 0,31-kertoimeen verrattuna. Keulalla Passatissa luotetaan IQ.Light -ledimatriisivaloihin, jotka jättävät kirjaimet “HD” hyödyntämättä. Luvassa on maltillisempi valikoima matriisivalojen toimintoja, mutta vastaavasti valojen pitäisi kantaa pidemmälle. Lataushybrideissä merkittävin uudistus on 19,7 kilowattitunnin akku, jolla saavutetaan karkeasti noin 120 kilometrin toimintamatka, joka riittää useimpiin arkiajoihin. Samalla lataustehot ovat nousseet 11 kilowattiin ja uutena on tullut mahdollisuus 50 kilowatin CCS-pikalataukseen. Voimalinjan käyttäytymistä on myös säädetty, eli sähköapua tuodaan myös polttomoottorin kanssa ajettaessa rohkeammin vaihteenvaihtojen sijaan. Lataushybrideistä tuskin nähdään nelivetoversiota paketointikysymyksistä johtuen. Lataushybridin polttomoottorina on 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI evo2 ja lataushybridin kaksi tehoversiota on toteutettu lähinnä muuttamalla polttomoottorin tehoa. Tehokkaammassa versiossa tosin sähkömoottorin 85 kilowatin tehoa voidaan hyödyntää enemmän. Muuten voimalinjavaihtoehdoissa suositaan 1,5-litraista eTSI-kevythybridiä, 2,0-litraisia TDI-dieselmoottoreita ja 2,0-litraisia TSI-bensiinimoottoreita. 2,0-litraisten tehokkaimpien versioiden kohdalla puhutaan myös 4Motion-nelivedosta. Parhaimmillaan vetokykyä on 2 200 kg ja aisapaino on 90 kg. MQB Evo -päivityspaketti tuo myös uudet säädettävät DCC Pro -iskunvaimentimet Passatin varustevalikoimaan. Kaksiventtiili-iskarien säädettävyys tarkoittaa, että alustaa hallitaan aiempaa tarkemmin eri tilanteissa erottamalla sisään- ja ulosjouston vaimennus. Ajotilojen mukaan tapahtuvat säädöt ovat sopivan erilaisia keskenään sortumatta liioitteluun. Käytössä on myös Park Assist Plus, johon voi tallentaa esimerkiksi kotipihan peruutuskuvion valmiiksi sekä “kävelyttää” auton ahtaasta parkkiruudusta kännykkäsovelluksen avulla. Valmiiksi tuttu Kuljettajan paikalla Volkswagen Passat on tuttu ilmestys viimeisimpien VW-uutuuksien keskuudessa. Vaihdevipu on siirretty ohjauspylvääseen ja vilkkuviikseen on lisätty erilaisia toimintoja. Toisaalta painikkeilla varustettu ohjauspyörä on luonteva käyttää ja muistuttaa hipaisupintojen harha-askeleesta. Ohjaustuntuma on tuttua Volkswagenia. Äänenvaimennus täytyy arvioida karkeammalla suomalaistiestöllä uudelleen, mutta jousituksen osalta Passat toimii varmasti ja mukavuutta kevyesti painottaen. Toisaalta korin ylimääräiset liikkeet puuttuvat erotuksena Tiguanista. Lataushybridin kohdalla merkittävää on järjestelmän saumattomampi toiminta eri ajotilanteissa. Sähköavustus saa parantaa ajokokemusta sekä mäkien että Eco-ajotilan kohdalla, eikä Eco-tila tunnu enää niin puhdittomalta pihistelyltä. Jarrupolkimen tuntumassa lataushybridi häviää hiukan sisarmalleille energian talteenotosta johtuen, mutta ero unohtuu nopeasti. Kevythybridien kohdalla Passat liikkuu periaatteessa yhtä näppärästi, mutta moottori joutuu käyttämään enemmän kierroksia. Etenemisessä ei silti ole valittamista. Tiguanin ajokokemusten perusteella TDI-dieselit houkuttelevat puolestaan toimintamatkallaan ja helpolla väännöllään. Sähköuutuuksien aikakaudella tutussa muotissa pysynyt Passat ei ehkä ole järin räväkkä uutuus, mutta se edustaa monelta osin niitä piirteitä, mitä arkiselta perheautolta kaivataan. Suomessa ensimmäisiä Volkswagen Passat Varianteja voidaan odotella näin alkuvuonna. Myynti alkaa Comfort Business -varustellun 1,5 eTSI-kevythybridin 44 393 eurosta. Ladattavien Passat Variant eHybridien asiakastoimitukset alkavat 2024 kolmannella neljänneksellä, eli syksyn tullen, johon mennessä myös auton hinnat ja kulutustiedot varmistuvat. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Passat eHybrid 150 kW LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiini/dieselmoottori 1 498 cm3 6-v. automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 350 Nm Akku netto 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW toimintamatka sähköllä 120 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 230 km/h Mitat Pituus 4 917 mm Leveys 1 849 mm Korkeus 1 497 mm Akseliväli 2 841 mm Tavaratila 510 l perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei tiedossa Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?