24.9.2015

Koeajo: henkilöautomainen Ford C-MAX

Tila-auton valtti on henkilöautomainen ajettavuus. Hyvää: Ajettavuus, moottori. Huonoa: SYNC2 ja kosketusnäytön katve.

Tila-autoja tarvitsevat ovat nykyisin onnellisessa asemassa. Korkeat monikäyttökorit taittuvat mutkiin matalampien autojen tavoin. Siinä Fordin uudistunut C-MAX on erinomainen esimerkki.

Ford C-MAX etenee vaivatta läpi mutkaisempien teiden. Kaupunkiajoa helpottavat korkea istuma-asento ja hyvä näkyvyys etuviistoon. Vain puuskittaiset sivutuulet muistuttavat auton korkeudesta.

C-MAX edustaa keskikokoa Fordin tila-autovalikoimassa. Alapuolelle jää pieni B-MAX, yläpuolelle taas S-MAX rinnakkaismalli Galaxyn kanssa. Myös C-MAXilla on oma rinnakkaismalli, seitsenpaikkaisenakin myytävä Grand C-MAX. Selkein tunnistusero ovat Grand C-MAXin liukuovet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kosketusnäyttö katveessa

Kasvojenkohotus muokkasi C-MAXin keulaa, hioi ajettavuutta ja toi kojelaudan nappulaviidakon tilalle SYNC2-järjestelmän kosketusnäytön.

Näytön ympärystän rakenteet on muotoiltu häikäisyä estäviksi, mutta valitettavasti sitä reunustavat tuuletussuuttimet peittävät näytön alanurkan etuistuimilta katsottuna.

SYNC2:n käyttöliittymä on edelleen hieman jähmeä, mutta sen kanssa tulee toimeen.

C-MAXin sisusta on peruslaadukas, mutta tasaisen pyöreät pinnat näyttävät jo hieman vanhanaikaisilta esimerkiksi Volkswagen Touranin selkeän kulmikkaaseen sisämuotoiluun verrattuna.

Korkeus tuo ryhtiä

Tila-automaisuus näkyy viisipaikkaisen C-MAXin sisätiloissa esimeriksi Ford Focusta ryhdikkäämmissä istuma-asennoissa. Istuimet ovat kiinteät, joten tilaa voi laajentaa vain takaistuimet kaatamalla.

Koeajoauton 1,5-litrainen 150 hevosvoimainen Ecoboost-bensiiniturbo on tuore tulokas. 240 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta C-MAX liikkuu turhia revittelemättä. Koeajoautossa moottori oli yhdistetty kuusivaihteiseen automaattiin, mutta myös manuaalivaihteisto on tarjolla.

C-MAX -mallisto alkaa litraisesta 100 hevosvoimaisesta, joka perusvarustein maksaa 23 596 euroa. Malliston huipulta löytyy 170 hevosvoiman dieselautomaatti, josta pyydetään jo 35 320 euroa. Koeajoauton lähtöhinta vailla lisävarusteita on 31 983 euroa.

Lisävarusteiden avulla C-MAXin voi varustella kattavasti. Autoon on saatavilla panoraamakaton lisäksi niin jalkaa heilauttamalla aukea takaluukku kuin kaistallapitoavustin ja katvevahti.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus

Ford C-MAX 1.5 EcoBoost 150 hv A6 Titanium

Hinta alkaen

37 284 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 6000 r/min

Vääntö

240 Nm (1600–4000 r/min)

Vääntö

240 Nm (1600–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

149 g/km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat