21.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Ioniq Hybrid – kolmesti sähköinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq lähtee kolmen kaistan leveydellä mukaan sähköiseen kisaan. Hyvää: Kolmen sähköisen voimalinjan mallisto rohkea päänavaus, EV:n suuri toimintasäde ja nopea ladattavuus, hybridin painojakautuma ja ajettavuus. Huonoa: Sisätilojen materiaaleilla kikkailu syö mukavuutta, näkyvyys taakse. Hyundai sähköistyy – ja tekee sen kerralla sata lasissa. Korealaisvalmistaja tuo Euroopassa myyntiin Ioniqin, joka on maailman ensimmäinen kolme sähköistä voimalinjaa tarjoava automalli.Täyssähköisen Ioniqin tunnistaa muun muassa umpinaisesta keulamaskista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen loka-marraskuussaIoniqit tulevat Suomessa jälleenmyyjille loka-marraskuussa. Ensimmäisinä ehtivät bensiinihybridi Ioniq Hybrid HEV ja täyssähköinen versio Ioniq EV. Noin puoli vuotta myöhemmin kauppojen lattioille ilmestyy pistokkeesta ladattava malli Ioniq Hybrid PHEV.Ioniq ei siis saa lainkaan pelkkää polttomoottoria käyttävää versiota. On helppo ennustaa, että samanlaista voimalinjojen kattausta tarjoaa pian moni muukin autonvalmistaja.Toistaiseksi hyvin harva autonvalmistaja on tehnyt todellista bisnestä hybrideillä tai sähköautoilla. Ruuhka-Euroopassa ja myös Suomessa korealaisserkkunsa Kian varjoon jäänyt Hyundai kuitenkin ilmeisesti laskee, että sen paras vaihtoehto uuteen nousuun on sähköistyminen.Uutuuden tuomista Eurooppaan helpottaa se, että Ioniq on jo vuodenvaihteesta lähtien ollut myynnissä kotikonnuillaan Aasian vauraissa osissa. Suomeen tulevat Ioniqit ovat eurooppalaisille kuluttajille kevyesti päivitettyjä. Esimerkiksi jousitukseen on tehty muutoksia.Virtaviivaisen näköinen – eikä vain näköinenIoniq on muodoiltaan onnistunut auto. Virtaviivaisuus miellyttää. Samalla ilmanvastuskerroin on saatu tämän autoluokan pienimmäksi (0,24 Cd). Auton sisätiloissa on käytetty luovasti ekologisia materiaaleja. Mahdollisimman luonnollisesti tuotetuissa pinnoissa on esimerkiksi vulkaanista kiveä ja sokeriruokoa. Tämä kaikki epäilemättä auttaa vaikkapa kierrätystä auton elinkaaren päässä, mutta etupenkkiläisille jää vähän muovinen ja kolkko vaikutelma.Istuimet ovat onneksi laadukkaat ja hyvin säätyvät. Takapenkillä aerodynaaminen muotoilu hieman syö pään- ja hartiatilaa, mutta ei taakaksi asti. Kuskin näkyvyys taustapeilistä on takaikkunan persoonallisten muotojen vuoksi huono. Hybrideissä tavaratilaa on 443 litraa ja täyssähköisessä 350. Takaistuimet taitettuina tilaa on 1 505/1 410 litraa.Keskikonsolin 7-tuumainen näyttö on selkeä. Autoon luvataan helppo mobiililaitteiden yhdistettävyys. Kojelaudassa on paljohkosti nappuloita ja säätimiä, mutta niihin tottuu nopeasti. Auton turvallisuusjärjestelmissä ei ole moittimista, sillä mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja vähän muutakin löytyy.Kolmena versionaHybridin voimalinja on yksinkertainen, mutta toimiva. Bensiinimoottori on nelisylinterinen Kappa 1,6 GDI. Yhdessä sähkömoottorin (1,56 kWh:n akku) se tuottaa 141 hevosvoiman (103,6 kW) maksimitehon. Kiihtyvyys on hyvä, ja Sport-ajotilassa auton saa pitämään pienemmän vaihteen pidempään. Moottori toimii kaksoiskytkinvaihteiston kanssa luontevasti. Ajaminen on helppoa etenkin taajamissa, moottoritiellä puhtia saisi olla vähän enemmän.Täyssähköistä versiota vauhdittaa 28 kWh:n akusto. Toimintasäteeksi luvataan 280 kilometriä. Pikalaturilla akku latautuu kolmivaihevirralla 80 prosenttiin ennätyksellisen rivakasti eli 24 minuutissa.Niin sanottu ohituskiihtyvyys (80–120 km/h) on mainio eli 7,7 sekuntia ja vääntöä reilusti. Jousitus ja akselisto eivät tuo takapainoiselle täyssähköversiolle samanlaista ajomukavuutta kuin hybridissä. Jarrutusenergian talteenotto toimii tehokkaasti.Ensituntuma etenkin Ioniqin hybridistä on lupaava. Hyundain viiden vuoden takuu (+ peräti 8 vuotta akulle) on kelpo bonus. Hintoja Suomen-mallistolle ei ole vielä kerrottu. Valistunut arvio on, että Hyundai pyrkii selvästi kilpailijansa Toyota Priuksen lähtöhinnan (34 981 euroa) alle.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen, valmistaja Hyundai Ioniq Hybrid HEV 1.6 GDI Moottori Bensiinimoottori, 1 580 cm³, 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 78 kW (105 hv) Vääntö 147 Nm Teho 32 kW, 170 r/min Vääntö 147 Nm Akku Litium-ioni-polymeeri (1,56 kWh) Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 443 l Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?