Koeajo: turboahdettu Hyundai i30
Korealaiset koukkaavat Nürburgringin kautta. Hyvää: Moottori, vaihteisto, ajettavuus. Huonoa: Ikä näkyy sisustassa.
Nürburgring-sana varastaa huomion Hyundain tiedotteessa. Valmistajan mukaan malliston ensimmäistä bensiiniturbomallia on hiottu tarunhohtoisella saksalaisradalla ja NamYangin testikeskuksessa Koreassa.
Ensimmäinen reippaasti ajettu mutka paljastaa, että Nürburgringillä on tehty muutakin kuin syöty currywurstia. Hyundai i30:n keula taittuu hanakasti mutkaan, eikä meno vaihdu puskevaksi edes täyskaasulla. Ajokokemus on huomattavasti hauskempi, kuin mitä hillityt ulkonäkömuutokset lupaavat.
Iskunvaimennus on mainio yhdistelmä urheilullisuutta ja arkikelpoisuutta: kori ei tee turhia liikkeitä, mutta meno ei ole epämukavaa 18-tuumaisista vanteista huolimatta. Turbo-versiota varten ohjausta on nopeutettu, mutta tuntumassa on edelleen annos Hyundaille tyypillistä keinotekoisuutta.
Voimalinja miellyttää
Onnistuneen ajettavuuden tukena on mainio moottori. Turboahtimen avulla 1,6-litraisesta irtoaa 186 hevosvoiman huipputeho.
Arkiajossa arvokkaampaa on 1 500 minuuttikierroksesta alkaen käytettävä 265 newtonmetrin vääntö. Erittäin sulavatoimista vaihteistoa ei siis tarvitse hämmentää jokaista kiihdytystä varten.
Vaatimattomasta i30 Turbo -mallinimestään huolimatta Hyundain uutuutta voi pitää erittäin varteenotettavana kilpailijana kokoluokan miedoille sporteille, joita ovat esimerkiksi Seat Leon 1.8 TSI FR tai Peugeot 308 GT.
Vakiovarusteltuna tulokas maksaa 31 990 euroa. Hintaan kuuluvat kaksoisksenon-ajovalot, urheiluistuimet puolinahkaverhoilulla ja avaimeton käynnistys. Koeajoauton aukeava lasikatto tuo lisähintaa vajaat 1 200 euroa.