9.3.2020

Koenigsegg Jesko Absolut – valmistajansa nopein, nyt ja ikuisesti

Koenigsegg Jesko Absolut

Koenigsegg Jesko Absolutilla on vain yksi tehtävä: olla kaikkien aikojen nopein henkilöauto.

Vuosi sitten Koenigsegg esitteli ratakäyttöön suunnitellun Jesko-superauton. Christian von Koenigseggin isän mukaan nimetyn superauton pintoja korostavat mutkanopeutta tuovat spoilerit, konepeiton alta taas löytää 1 600-hevosvoimaisen tuplaturbo-V8:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopein ikinä

Vuotta myöhemmin mallisto laajenee Koenigsegg Jesko Absolut -versiolla. Lisänimi viittaa auton tinkimättömästi tavoittelemaan huippunopeuteen: yhtiön perustaja kertoo auton olevan nyt ja ikuisesti Koenigseggeistä nopein, tämän jälkeen huippunopeutta ei enää tavoitella.

Koenigsegg Jesko Absolut
Jesko Absolut vasemmalla, alkuperäinen Jesko oikealla.

Kuinka nopea sitten Jesko Absolut on, jää yhä salaisuudeksi. Valmistaja kertoo ilmanvastuskertoimen 0,278 Cd olevan tässä suorituskykyluokassa hämmästyttävän alhainen. Henkilöautoissa lukema on nykyisin perin normaali, mutta perheautot eivät tarvitse ilmavirtaa rikkovia jäähdytysaukkoja tai autoa tietä vasten painavia siipiä. Ilmanvastuskertoimen lisäksi Koenigsegg on minimoinut auton otsapinta-alan, eli Jesko Absolutin pitäisi halkoa ilmaa varsin tehokkaasti.

Toimii myös oikeasti

Yhtiö myös kertoo Jesko Absolutin toimivan mainiosti ihan oikeana autona: keulan ilmanottoaukkoja on muokattu aerodynamiikan nimissä, minkä ansiosta keulakatteen alle on saatu rakennettua tila auton irrotettavalle kattopalalle.

Matalamman downforcen ansiosta auton jousitusta on voitu pehmentää, minkä kerrotaan tekevän Jesko Absolutista mukavamman ja anteeksiantavamman ajaa.

Kun aerodynamiikka ja 1 600 hevosvoimaa yhdistetään, lienee auton huippunopeus hämmästyttävän korkea. Koenigseggille 400 km/h ei ole vielä nopeus eikä mitään, mutta kuinka korkealle Jesko Absolut tulee yltämään, jos tehdas joskus pääsee autoa testaamaan?

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Koenigsegg

Luetuimmat